L’associació Mestres per Bòsnia organitza un any més un intercanvi entre mestres de la ciutat i de Bòsnia i Hercegovina. Aquesta setmana dues mestres del país balcànic han vingut a conèixer i a treballar a diferents escoles bressol de Sant Cugat. El projecte, que està finançat per l’Ajuntament amb la col·laboració de l’ONCE, funciona des de fa 10 anys amb l’objectiu de fomentar la relació amb els mestres catalans i millorar la convivència pluricultural de Bòsnia i Hercegovina, ajuntant mestres de diferents procedències.
Les dues mestres bòsnies que visiten aquests dies la ciutat tenen orígens diferents. L’Alma Polic és de la ciutat amb majoria bòsnia musulmana de Pozla, i l’Aleksandra Milicic prové de Bijeljina, de majoria ortodoxa sèrbia. En una entrevista a Cugat.cat, les dues han destacat l’enriquiment que suposen experiències d’aquest tipus. Escoltem Milicic.
Aleksandra Milicic
Les dues mestres, acompanyades d’una traductora, han parlat de les diferències entre l’educació infantil a Catalunya respecte el seu país, i n’han destacat sobretot una ‘major flexibilitat’ i ‘autonomia’ dels infants en el procés d’aprenentatge. Així ho ha dit Alma Polic.
Alma Polic
Polic i Milicic han destacat el paper rellevant de les escoles bressol per la reconstrucció del seu país, ja que segons elles l’educació infantil és la fase en la qual els nens han d’aprendre a tolerar les diferències i a relacionar-se entre ells, independentment de la seva religió o procedència. Durant aquests 10 dies, una desena de mestres més de zones diverses del país balcànic visiten també centres de Barcelona i Mollet del Vallès. Com a part del projecte d’intercanvi, uns quants educadors catalans viuran l’experiència inversa l’estiu de l’any vinent i viatjaran per conèixer el sistema educatiu bosnià.

