Qué és l'Ofercat
Elaborat pel departament de Política Lingüística l'Ofercat té per objectiu conèixer la realitat sociolingüística sobre l'oferta de productes i serveis en català a través de l'observació d'indicadors.L'Ofercat proporciona un índex o dada resum de l'oferta de català en una ciutat o en un determinat àmbit. Aquest índex es troba dins d'un barem d’entre 0 i 100 punts i s'obté després d'un estudi de la retolació, les comunicacions escrites i la llengua oral d'identificació i d'adequació en administració pública, economia, societat i oci, mitjans de comunicació, ensenyament i sanitat.
Atenció al públic
En aquest sentit, l'informe distingeix entre la llengua de salutació i la disponibilitat lingüística, és a dir, l'adaptació que té el comerciant al català quan el client se li adreça en aquesta llengua. Així, la llengua de salutació registra la puntuació més baixa amb 50 punts. En contraposició la disponibilitat lingüística se situa com l'ítem capdavanter assolint 75 punts.Dividida per sectors, la llengua de salutació registra, en el cas de la restauració i hostaleria, 31 punts. Una xifra especialment baixa en comparació amb les altres. En aquest sentit, la previsió pels resultats del 2024-2025 és incrementar un 10% el nombre de bars i restaurants que tenen com a llengua d'inici el català.
En relació amb la disponibilitat lingüística, tots els sectors han experimentat una crescuda respecte al 2019. Concretament, l'equipament de la llar el que més creix en passar dels 69 als 81 punts.
Retolació per sectors
Pel que fa a l'àmbit dels comerços, l'alimentació és l'àmbit on hi ha una presència més gran del català en la retolació amb 84 punts. En canvi, al final de la cua se situa el sector del tèxtil i derivats. Destaca especialment la davallada de les branques de les finances i els altres, tot i que hi ha hagut una baixada general. En són l'excepció l'alimentació i l'oci i formació que han crescut un punt.Entorn digital
En relació amb la llengua de les xarxes socials i la pàgina web, l'informe detalla que la majoria d'aquestes tenen el castellà establert com a idioma principal. D'aquesta manera, només el 28% ofereixen el català com a primera llengua. Tanmateix, aquesta xifra augmenta fins al 50% quan s'analitza les varietats lingüístiques disponibles que hi ha. Tot i això, continua estant molt per sota del castellà que se situa en el 83%.CONSULTA AQUÍ L'INFORME DEL 2023 SENCER
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.