La Floresta i les Planes: un metge i dues infermeres per a 6.500 habitants

El veïnat vol ampliar el servei; l'Ajuntament creu que la sinergia dels consultoris amb el CAP Valldoreix és suficient per donar resposta a la demanda


  • Comparteix:

Imatge d'arxiu del Centre Social i Sanitari de la Floresta / Foto: Cugat Mèdia

Imatge d'arxiu del Centre Social i Sanitari de la Floresta / Foto: Cugat Mèdia

El veïnat de la Floresta i les Planes segueix reivindicant que els consultoris mèdics d'aquests districtes augmentin la seva capacitat d'atenció, amb més professionals i hores d'obertura. Durant l'any passat, el Centre Social i Sanitari florestà, que ofereix atenció mèdica els dimarts (sis hores) i dijous (cinc), va fer 2.454 atencions, de les quals 835 van ser mèdiques; a les Planes, on només hi ha servei d'infermeria durant quatre hores els dijous, es van atendre nou persones cada mes. El CAP de referència per als habitants dels barris de muntanya és el de Valldoreix, els 11 metges del qual van atendre 2.144 pacients durant l'any passat; sumant tots els serveis del centre, es van realitzar més de 60.000 atencions.

"Els números canten; una cosa són les sensacions i l'altra és la realitat", ha apuntat la regidora de Salut, Núria Fernàndez, en declaracions a Cugat Mèdia. Ho sustenta en el percentatge de pacients que demanen hora i són atesos en com a molt cinc dies: en el cas del CAP Valldoreix és del 68%, mentre que a la Floresta és del 82,6%.

Recuperar un servei més complet

Des de l'activisme d'aquests barris, però, no es conformen. Des de l'Associació de Veïns i Propietaris de les Planes consideren que el fet que el servei d'infermeria només obri quatre hores a la setmana fa que el veïnat "es busqui la vida". "El que l'Ajuntament ha de donar són serveis a prop de la gent", ha reivindicat la membre de l'entitat Agustina Alonso en declaracions a Cugat Mèdia.

L'activista recorda que a finals dels anys 70 i principis dels 80 a les Planes hi havia metge, infermer i una ambulància que va adquirir el veïnat. "Volem un metge i una infermera de referència, que s'hi pugui anar amb confiança", ha reclamat, alhora que lamenta "una diferència a pitjor".

També volen tornar a una situació anterior a la Floresta. L'activista Juan Merino, vinculat a diferents moviments veïnals del districte, així com a la Plataforma de Pensionistes, reclama la tornada més metges al Centre Social i Sanitari. Ara bé, el conveni que l'Ajuntament ha signat amb el Servei Català de Salut que ordena l'ús d'aquest espai segueix una altra línia. Dels quatre despatxos que hi ha, un l'usarà el metge, un altre la infermera i un tercer serà per a l'administració de vacunes; el quart queda a disposició dels Serveis Socials municipals. "La vacuna serà una vegada a l'any", ha apuntat Merino, a qui no convenç aquest acord.

L'activista florestà va més enllà i reclama una remodelació de l'edifici: "Cada vegada que plou, sempre hem tingut goteres, fins i tot allà on es fan les anàlisis i on està la infermera". Per a Merino, "hi ha una deixadesa total per part de l'Ajuntament o de qui sigui que hagi de fer-la".

La propera taula sectorial de Sanitat de Sant Cugat farà una diagnosi en profunditat del servei dels consultoris de la Floresta i les Planes.

El nou conveni

El ple de març va aprovar el conveni entre l'Ajuntament i el Servei Català de Salut que formalitza que el Centre Social i Sanitari de la Floresta i el Casal de les Planes disposin d'espais que s'usin com a consultoris. Fins ara, no hi havia cap acord que regulés aquesta sinergia. Es tracta d'una cessió gratuïta, tot i que Salut s'ha de cuidar de pagar les despeses dels subministraments. L'acord, a més, inclou una clàusula amb la qual s'insta a oferir els serveis en llengua catalana, a no ser que el pacient reclami ser atès en castellà.

La minuta del conveni va prosperar amb vots a favor de Junts, ERC, el PSC, En Comú Podem i Vox, mentre que el PP i la CUP s'hi van abstenir. Els cupaires van trobar a faltar que no s'aprofités l'acord per reforçar el servei. Des del PSC, per la seva banda, van assenyalar el fet que només s'usin tres dels quatre despatxos disponibles; el quart queda a disposició de Serveis Socials.






Núria Fernàndez

Els números canten. Una cosa són les sensacions, tots volem que ens atenguin, però l'altra és la realitat. A la Floresta atenen molt més abans que a Valldoreix.

Agustina Alonso

Només venen nou al mes perquè si no dones servei t'has de buscar la vida. Als anys 80 hi havia metge, infermera i ambulància. Si compares, quina diferència a pitjor.

Juan Merino

Hi ha una deixadesa total al Centre Social i Sanitari. No ho podem permetre. Hi ha d'haver una atenció de qualitat, sobretot per a les persones grans.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.