La immensa alegria de ser el protagonista de l'aula

Aquesta activitat tan esperada per la canalla està dissenyada per reforçar l'autoestima i millorar l'expressió oral de les criatures


  • Comparteix:

Els racons del protagonista a l'Escola Catalunya i a l'Avenç / Fotos: Cedides

Els racons del protagonista a l'Escola Catalunya i a l'Avenç / Fotos: Cedides

Un dels moments del curs més esperats per a les criatures és el dia que són nomenats el o la protagonista de l'aula. Un càrrec que durarà tota una setmana i que els permetrà ser el centre d'atenció per als seus companys i mestres. El protagonista de l'aula és una activitat escolar que ha anat agafant força els últims anys i que avui dia ja es fa a la majoria de centres educatius de Sant Cugat. Per saber en què consisteix i per què agrada tant a la canalla, Cugat Mèdia ha parlat amb la cap d'estudis de l'escola-institut Catalunya, Laia Meschede, i la coordinadora d'educació infantil de l'Avenç, Susana Valdés. A totes dues escoles és un projecte que es desenvolupa des de fa més d'una dècada als cursos d'infantil.

"Els infants desitgen que els arribi el torn de ser protagonistes, perquè els fa sentir importants, reconeguts i més estimats", comenta Meschede. Una injecció d'autoestima que Valdés, des de l'escola Avenç, també considera imprescindible. "La intenció és reforçar l'autoestima i que se sentin cofois", assegura.

Què ha de fer el protagonista?

Quan un infant s'assabenta que serà el 'prota', el primer que ha de fer és reunir fotografies, objectes i records amb l'ajut de la seva família. Amb aquest material, durant tota la setmana anirà explicant als companys qui és, què li agrada i quines coses fa amb la família. Tot plegat s'aconsegueix mitjançant entrevistes, jocs, manualitats i, fins i tot, la creació d'un llibre i d'un mural.

En el cas del Catalunya, també hi ha un dia en què s'obre l'aula a la família i es fa una activitat que al protagonista li agradi molt amb tota la classe i la seva família. "És una activitat molt gratificant i que sempre surt bé, perquè les famílies coneixen molt bé l'infant i escullen l'activitat més adequada", explica Meschede.

Com s'adapta l'activitat a cada curs?

A l'Avenç, l'activitat del protagonista a I3 se centra en els records de l'infant de quan era un nadó. A I4, en canvi, el tema principal és l'habitatge, de manera que la criatura ha d'explicar com és casa seva i les persones que hi viuen. Finalment, a I5 l'activitat està enfocada en la personalitat de l'infant. Cada company ha de dir un aspecte positiu del protagonista i, entre tota la classe, en diuen un que s'hagi de millorar, i que s'haurà de treballar durant el curs. "Així, quan l'infant té un mal moment durant el curs, li recordem tot el positiu que han dit d'ell", relata Valdés.

Al Catalunya, en canvi, el protagonista de l'aula en si es fa a I3. A I4 l'activitat s'anomena 'L'expert' i l'infant que ho és ha de parlar d'allò que més coneix. Per acabar, a I5 és 'L'ofici', i a qui li toca té l'encàrrec d'explicar l'ofici d'un familiar proper que conegui molt bé.

Quins són els objectius d'aquest projecte?

Els objectius principals d'aquesta activitat són, a grans trets, el reforç de l'autoestima i el treball de l'expressió oral. "És una manera de compartir i fer-te conèixer a la resta d'infants de la classe. També és un treball intern i de descobrir-se a un mateix", explica Meschede.

Per la seva banda, Valdés parla de la importància "d'acceptar la diferència, aprendre a conviure i ajudar-se els uns als altres". La coordinadora divideix els objectius entre aquells més individuals, que fan referència a l'autoconeixement i l'autoestima, i aquells més col·lectius, relacionats amb la convivència, la cohesió de grup, l'expressió oral, l'escolta i l'empatia.

Com s'escull el protagonista?

Després d'unes primeres setmanes d'adaptació, la mestra és l'encarregada d'escollir el 'prota' de cada setmana. Segons explica Valdés, el primer que té en compte la mestra és l'estat maduratiu dels infants, per tal d'escollir primer aquells que ja estan preparats per aprofitar al màxim l'activitat. En aquest sentit, es prioritza aquells nens i nenes que ja s'expressen millor, que es mostren oberts i confiats amb els companys i que tenen ganes de compartir.

A banda d'això, la mestra també té en compte l'estat emocional de la canalla. Si hi ha un infant que està passant un mal moment, està descol·locat perquè ha tingut un germanet, ha patit una pèrdua o necessita una dosi extra d'autoestima per qualsevol altre motiu, se'l fa protagonista, encara que no estigui del tot preparat. "Es prioritza sempre el benestar emocional de l'infant", assegura Valdés.

Aquesta cura a l'hora d'escollir el 'prota' fa que encara no hi hagi cap infant ni a l'Avenç ni al Catalunya que hagi renunciat al privilegi de ser el protagonista de l'aula durant una setmana. Per a la majoria, la millor setmana del curs.




Laia Meschede

És una manera de compartir amb la resta d'infants i fer-te conèixer a la resta de nens i nenes de la classe. També és un treball intern i de descobrir-se a ell mateix. I l'altre objectiu és l'expressió oral, la comunicació i la parla.

Susana Valdés

Per saber qui serà el prota, el criteri de la mestra és el nen que estigui preparat per fer-ho, que ho pugui aprofitar. Hi ha nens que a principi de curs són més immadurs i necessiten més temps. O a vegades és un nen que ha tingut un germanet i necessita ser el prota per donar-li més protagonisme.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.