Què ha de fer el protagonista?
Quan un infant s'assabenta que serà el 'prota', el primer que ha de fer és reunir fotografies, objectes i records amb l'ajut de la seva família. Amb aquest material, durant tota la setmana anirà explicant als companys qui és, què li agrada i quines coses fa amb la família. Tot plegat s'aconsegueix mitjançant entrevistes, jocs, manualitats i, fins i tot, la creació d'un llibre i d'un mural.En el cas del Catalunya, també hi ha un dia en què s'obre l'aula a la família i es fa una activitat que al protagonista li agradi molt amb tota la classe i la seva família. "És una activitat molt gratificant i que sempre surt bé, perquè les famílies coneixen molt bé l'infant i escullen l'activitat més adequada", explica Meschede.
Com s'adapta l'activitat a cada curs?
A l'Avenç, l'activitat del protagonista a I3 se centra en els records de l'infant de quan era un nadó. A I4, en canvi, el tema principal és l'habitatge, de manera que la criatura ha d'explicar com és casa seva i les persones que hi viuen. Finalment, a I5 l'activitat està enfocada en la personalitat de l'infant. Cada company ha de dir un aspecte positiu del protagonista i, entre tota la classe, en diuen un que s'hagi de millorar, i que s'haurà de treballar durant el curs. "Així, quan l'infant té un mal moment durant el curs, li recordem tot el positiu que han dit d'ell", relata Valdés.Al Catalunya, en canvi, el protagonista de l'aula en si es fa a I3. A I4 l'activitat s'anomena 'L'expert' i l'infant que ho és ha de parlar d'allò que més coneix. Per acabar, a I5 és 'L'ofici', i a qui li toca té l'encàrrec d'explicar l'ofici d'un familiar proper que conegui molt bé.
Quins són els objectius d'aquest projecte?
Els objectius principals d'aquesta activitat són, a grans trets, el reforç de l'autoestima i el treball de l'expressió oral. "És una manera de compartir i fer-te conèixer a la resta d'infants de la classe. També és un treball intern i de descobrir-se a un mateix", explica Meschede.Per la seva banda, Valdés parla de la importància "d'acceptar la diferència, aprendre a conviure i ajudar-se els uns als altres". La coordinadora divideix els objectius entre aquells més individuals, que fan referència a l'autoconeixement i l'autoestima, i aquells més col·lectius, relacionats amb la convivència, la cohesió de grup, l'expressió oral, l'escolta i l'empatia.
Com s'escull el protagonista?
Després d'unes primeres setmanes d'adaptació, la mestra és l'encarregada d'escollir el 'prota' de cada setmana. Segons explica Valdés, el primer que té en compte la mestra és l'estat maduratiu dels infants, per tal d'escollir primer aquells que ja estan preparats per aprofitar al màxim l'activitat. En aquest sentit, es prioritza aquells nens i nenes que ja s'expressen millor, que es mostren oberts i confiats amb els companys i que tenen ganes de compartir.A banda d'això, la mestra també té en compte l'estat emocional de la canalla. Si hi ha un infant que està passant un mal moment, està descol·locat perquè ha tingut un germanet, ha patit una pèrdua o necessita una dosi extra d'autoestima per qualsevol altre motiu, se'l fa protagonista, encara que no estigui del tot preparat. "Es prioritza sempre el benestar emocional de l'infant", assegura Valdés.
Aquesta cura a l'hora d'escollir el 'prota' fa que encara no hi hagi cap infant ni a l'Avenç ni al Catalunya que hagi renunciat al privilegi de ser el protagonista de l'aula durant una setmana. Per a la majoria, la millor setmana del curs.
Laia Meschede
És una manera de compartir amb la resta d'infants i fer-te conèixer a la resta de nens i nenes de la classe. També és un treball intern i de descobrir-se a ell mateix. I l'altre objectiu és l'expressió oral, la comunicació i la parla.
Susana Valdés
Per saber qui serà el prota, el criteri de la mestra és el nen que estigui preparat per fer-ho, que ho pugui aprofitar. Hi ha nens que a principi de curs són més immadurs i necessiten més temps. O a vegades és un nen que ha tingut un germanet i necessita ser el prota per donar-li més protagonisme.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.