Pilar Gorina (regidora d'Educació): 'Tots els canvis per la pandèmia que hagin sigut positius s'han de quedar a l'escola'
Aquest dilluns comença el segon curs marcat per la Covid-19 i la regidora defensa l'aposta per l'FP i el projecte de La Mirada
Publicat el 13/set/21 per Albert Solé
Aquest dilluns comença un nou curs escolar, i per segon any consecutiu, ho fa enmig d'una pandèmia. Aquest cop, però, i després d'un any en què el sistema s'ha posat a prova, amb menys neguits per part de les famílies que fa un any. Per parlar de com Sant Cugat afronta aquest segon curs en pandèmia Cugat Mèdia entrevista Pilar Gorina, regidora d'Educació de l'Ajuntament.
Del setembre al juny passats, docents, alumnes i famílies hem après altres maneres de fer noves a l'escola per minimitzar els contagis de la Covid-19. Com es va dir a la conferència de dimarts passat, de tots aquests aprenentatges, n'hi ha que han funcionat molt bé i es podrien quedar quan el virus sigui història. Vostè amb què es quedaria? Què creu que hauríem d'adoptar a les escoles d'allò que hem aplicat forçats per la situació sanitària?
En termes generals, el que ha anat molt i molt bé i hem de mantenir és aquesta relació fluida entre la regidoria i els centres educatius. Dit això, els centres educatius han après metodologies combinades amb les TIC, hem lluitat plegats per evitar la bretxa digital i hem de continuar lluitant-hi. Hem après que convé unes mesures d'higiene que cal conservar. Hem après a treballar en grups partits i no tant el grup-classe. També ha funcionat bé entrar per diferents espais de l'escola. Per tant, tot allò que hagi sigut positiu ha de quedar a l'escola.
Hi ha una reivindicació de sempre dels mestres que és que es rebaixin les ràtios d'alumnes per classe. Aquest any s'ha fet per la pandèmia i els docents ho han agraït fer classes de 15 o 18, i no de 25 o 27 alumnes.
Aquesta és una aposta que ha de fer el departament. Hi ha dues maneres de veure aquesta situació, o bé reduir ràtios, o bé que hi hagi dos mestres per aula. No està a les nostres mans, però també és cert que gràcies a l'Ajuntament aquest any el P3 ha començat amb ràtios de 23 alumnes, i no per la pandèmia, sinó per la reducció de naixements.
Millor això abans que tancar una línia en una escola, no?
Evidentment, abans de tancar qualsevol línia, abaixem ràtios.
Vostè ara és regidora d'Educació, però vostè és mestra de professió i ho ha sigut durant molts anys, i estic segur que s'ha posat a la pell com han viscut els i les seves col·legues durant aquests dos cursos en pandèmia. Com ho ha viscut personalment?
Ho he viscut patint com han patit ells, amb angoixes com han tingut ells. L'inici del curs passat va ser molt molt complicat, no les teníem totes, però sí que teníem clar és que els centres educatius havien d'obrir. Això forma part de la responsabilitat d'aquesta professió de mestra, que l'he exercit des de fa 40 anys, i ara considero que l'estic exercint des d'una altra responsabilitat. És evident que des de la regidoria hem patit tots i cada un dels moments, i hem intentat ajudar els centres en tot el possible.
Si aconseguim abstreure'ns de la situació pandèmica, quin és el repte educatiu que té Sant Cugat?
A Sant Cugat tenim uns quants reptes, en els quals no estem sols, però hi col·laborem. Un gran repte és augmentar la Formació Professional, i fer tot allò per ajudar als alumnes a retornar al sistema, si és que han sortit del sistema. Aquesta seria l'orientació escolar que estem treballant a través d'un programa que es diu Vitacola que estem treballant des del Casal Torreblanca juntament amb l'àrea de Joventut. Més formació Professional, més treball cap a entorns escolars saludables, més treball cap a uns patis que siguin un espai de convivència agradable, treballar en contra de la segregació escolar, que també en tenim. No diem que siguem una població amb més segregació, estaríem dient una cosa incerta, però ens preocupa i hi estem treballant. Per això treballem per canviar les zones educatives i per canviar les adscripcions dels centres de Primària a Secundària, juntament amb el departament d'Educació. Som una ciutat educadora i creiem en l'educació 360, que és que qualsevol moment del dia són importants per fer educació a la ciutat de Sant Cugat.
A Sant Cugat actualment hi ha només dues zones escolars, i hi ha hagut queixes de pares que es troben que han de fer molts quilòmetres quan tenen una escola al costat de casa. Per on passaria aquesta revisió de la qual parla?
Passa per dos aspectes, passa per la no segregació i la proximitat, i s'han de combinar aquests dos aspectes. Nosaltres estem treballant amb la comissió permanent del consell escolar municipal per revisar aquestes zones, però això no vol dir que alguna família no entri a l'escola que vol. Això ho vull diferenciar molt; una cosa és que les zones estiguin ben pensades, i l'altre és que no tenim una vareta màgica per saber a quina escola optarà cada família. Encara que tinguem més zones o les fem d'una altra manera, aquesta situació pot donar-se. De 900 preinscripcions, 30 famílies no han tingut plaça a la primera opció, això és un percentatge molt petit. Si ens plantegem canviar les zones, no és per aquest tema sinó per evitar la segregació escolar. Cal combinar no-segregació amb proximitat, i això és el que estem intentant aconseguir. Altres anys ha passat més, però no s'ha fet tant soroll com aquest, que hi ha dues o tres famílies que estan molt disgustades i han fet molt soroll, i tenen tot el dret de fer-lo, evidentment.
Les dues opcions que s'estan treballant són, o bé augmentar el nombre de zones, o bé canviar el sistema de zones, no?
Sí, exacte, i les hem posat nosaltres sobre la taula. Fa tres anys es va fer un intent de canviar-ho i es va valorar que no calia. No és fàcil trobar una solució a Sant Cugat, i ho dic amb tota la sinceritat del món. Estem treballant per canviar-les i espero aconseguir-ho, i després quan ho duguem a la pràctica veurem si l'hem encertat o no. Però no es tracta que tothom aconsegueixi la primera opció, es tracta de ser menys segregadors i més proximitat.
Quan preveieu que hi hagi un acord?
Està en funció del departament d'Educació, és una decisió que prenem en consens amb ells, i al departament li agrada que la comunitat educativa estigui d'acord. Estem fent reunions a la permanent, i teòricament el departament ens demana que pel decret d'adscripció d'alumnes ens demana que al novembre hi hagi una proposta sobre la taula. Jo espero que al proper curs les preinscripcions les puguem fer amb altres zones. La realitat de Sant Cugat ens ha obligat a replantejar-nos les zones; fa uns anys podia funcionar, però la realitat actual ens obliga a fer aquest replanteig.
Reprenc el fil de la Formació Professional. Aquest any s'augmenta una línia a l'Institut d'FP per donar cabuda a l'augment de la demanda.
Aquest curs en comencem dues de noves, de fet. Des de la preinscripció teníem molt clar que començàvem un nou grau de direcció de cuina de grau superior, que és la continuació del grau mitjà que ja existeix. Jo he lluitat sempre perquè hi hagi més Formació Professional a Sant Cugat, que n'hi ha molt poca en comparació amb altres municipis. Aquest equip de govern el primer que va fer va ser dir al departament 'en volem més'. Aquest estiu, veient la gran demanada d'FP que ha posat damunt la taula un problema no resolt a Catalunya, nosaltres hem dit que volíem col·laborar. Començarà un grau mig de dependència que s'ha decidit aquesta última setmana, a més d'un augment de ràtio que permetrà encabir joves que s'havien quedat sense plaça. I nosaltres creiem que aquest Institut FP, en horari de tarda, encara pot créixer una mica més. I també volem donar exemple municipal, i volem que l'Escola d'Art pugui créixer amb un grup de grau mitjà.
Aquesta setmana el govern espanyol ha aprovat el projecte de llei de l'FP que consolida la Formació Professional Dual. Hi ha prou vincle entre les necessitats de les empreses de la ciutat amb els cicles que ofereixen els centres de la ciutat, o encara s'ha d'afinar més?
Crec que està prou afinat. Tant des de la regidoria d'Educació com la d'Empresa i Emprenedoria s'ha treballat moltíssim amb el món empresarial, i podem dir que l'FP Sant Cugat pràcticament el 100% de l'alumnat fa FP Dual.
La Mirada és un projecte molt important per aquest govern que ha anat superant diferents entrebancs. Abans de l'estiu es va aprovar el projecte definitivament. L'únic entrebanc ara podria ser que Adenc o alguna altra entitat ecologista un contenciós administratiu? O ni tan sols això faria variar els temps perquè el curs 2023/24 s'inauguri el nou edifici?
Jo espero que tot sortirà bé. M'ha entristit molt com aquest tema s'ha manipulat, des del meu punt de vista. Pretenem fer una escola que pugui ser compatible amb el bosc, on els infants puguin gaudir de la natura i que sigui l'hereu de l'escola del Bosc de la Generalitat republicana. Per nosaltres és un orgull tenir escoles a prop dels boscos, com els Pins, l'escola la Floresta, el Leonardo, el CAR.... És a dir, aquest parc unirà diferents centres educatius. Pensem que tenim la raó i que tot tirarà endavant. Hem tingut entrebancs, és clar. Quan vam començar el govern, d'entrada em vaig trobar amb problemes amb els mòduls i vaig estar-hi a sobre perquè estiguessin per l'inici de curs, i a partir d'aquí, moltíssims. Aquest any no hem posat mòduls nous perquè l'any passat els vam posar per dos anys, però sí que falta espai per educació física i els hem cedit l'espai de la Guinardera, i entre el departament i nosaltres en pagarem el transport.
Als veïns i la comunitat educativa de l'escola de la Floresta hi ha preocupació per l'incivisme, botellots, en el pati de l'escola. Al Consell de barri es van buscar solucions, no sé si ja s'ha pogut encarrilar el tema?
No m'atreveixo a dir que estigui encarrilat, però sí que ens hi hem posat tots. Hi estem posant remei. Es va acotar l'entrada amb unes tanques per evitar l'entrada amb cotxe, que es va veure que era una cosa que afectava més al botellot. Des del consell de barri i de la regidoria hi estem treballant. Va ser un fenomen que va anar molt lligat amb la pressió de la covid sobre els joves, per tant, esperem que ara això afluixi, però és cert que hi va haver bretolades molt desagradables i no voldríem que es repetís.
A l'Institut-Escola Catalunya us heu trobat amb un retard en les obres que havia de fer la Generalitat. Suposa un problema molt gran aquest retard?
Ja sabíem que les dues fases que queden d'obres del departament anirien amb retard, però s'ha trobat una dificultat extra amb uns fonaments que s'han de resoldre. La part que sí que s'ha acabat és la dels aularis, i en aquest sentit agraeixo a l'equip directiu que ha estat tot l'estiu a sobre de les obres. Però quan comenci el curs hauran de conviure amb les dues obres, que estan molt protegides. Un és a la part de la cuina, i l'altra a la part del camp de futbol. Per això, mentrestant hem cedit una part del Casal de Mira-sol perquè als matins es puguin fer alguns desdoblaments de classes.
Aquestes obres són per acabar d'adaptar l'escola Catalunya en la seva ampliació a escola-institut. S'han solucionat les queixes dels pares que fan la Primària al Catalunya i voldrien anar a un altre institut?
Està absolutament resolt. L'any passat va haver-hi molt moviment perquè hi havia pares que tenien germans grans a altres instituts, o bé vivien en un altre barri i era el moment de fer el canvi. Va haver-hi moltes angoixes, va venir gent al ple municipal, vaig rebre a moltes famílies... però des del departament i nosaltres els vam desangoixar i vam trobar solucions a tots els casos. No hi va haver cap problema i aquest any tampoc hi ha hagut cap problema. El que sí que hi ha hagut és persones d'altres centres que han volgut anar al Catalunya.
El curs passat les AFA de la ciutat es van queixar que les ajudes per al sobrecost dels menjadors escolars van trigar molt a cobrar-los. El motiu va ser el retard en l'aprovació del pressupost 2021. Per aquest curs s'ha buscat la fórmula perquè no torni a passar?
Aclareixo. Aquest era un ajut puntual per a un moment covid en què hi havia uns grups bombolla reduïts. Per això nosaltres vam oferir, a demanda seva, subvencionar aquell monitoratge que necessitaven de més perquè si no el cost per les famílies hauria sigut molt gran. És veritat que ha anat llarg, aquest ajut l'acabarem de donar al novembre, i es farà el pagament d'aquests ajuts, que no són els únics que hem donat. Aquest ajut era molt comprensible perquè si el que aconseguim en horari lectiu al migdia els barregem... va ser una demanda que ens van fer, vam ser receptius, però hi ha coses que van a poc a poc.
I aquest curs que comencen també tindrà aquestes ajudes?
No, no farà falta perquè el menjador canvia respecte a l'any passat. El que sí que fem, i que també vam fer l'any passat a iniciativa nostra, és que els centres puguin posar vetlladors per a nens amb necessitats educatives especials. Nosaltres això ho vam fer en el mateix pack de l'any passat, i aquest any ho farem diferent perquè no sigui una càrrega pel conjunt dels diners de menjador. I hi ha altres ajuts, com les beques menjador, i els ajuts per comprar material escolar, que tot just és el segon any perquè els vam posar nosaltres. Ja s'estan recollint sol·licituds, però com que tenim matrícula viva, no es tancarà fins al mes de maig.
Ara que parla de la matrícula viva (matriculacions fora del termini de la preinscripció), han explicat des de l'Ajuntament que aquest any hi ha més peticions que mai, a què ho atribueix?
Entre el període de la preinscripció i l'inici de curs, fa dos anys va haver-hi unes 170 matriculacions, l'any passat unes 120, i aquest unes 240 o 260. L'any passat era una situació anòmala, però Sant Cugat és una ciutat on, encara que ens baixi la natalitat, hem de preveure que sempre ens arribaran alumnes, i no podem tenir els cursos plens perquè hem d'anar acceptant a totes famílies que arribin a viure aquí. Ara, la matrícula viva ha d'estar justificada, no valen canvis d'escola.
M'agradaria afegir una petició: vull demanar de tot cor als alumnes que es vacunin. Estem molt contents perquè la vacunació dels joves a Sant Cugat està molt per sobre de la mitjana a Catalunya, però ens agradaria, i és la manera de garantir la presencialitat a les aules, que tots els joves santcugatencs puguin anar al centre educatiu vacunats perquè tot anirà millor.
DECLARACIONS
Pilar Gorina
"Hem après que convé unes mesures d'higiene que cal conservar. Hem après a treballar en grups partits i no tant el grup classe. També ha funcionat bé entrar per diferents espais de l'escola. Per tant, tot allò que hagi sigut positiu ha de quedar a l'escola".
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Pilar Gorina
"Un gran repte és augmentar la Formació Professional, i fer tot allò per ajudar als alumnes a retornar al sistema, sí és que han sortit del sistema."
Your browser doesn’t support HTML5 audio