El professor de l'Aitor és Sergi Gómez. Té 42 anys i fa quatre que es dedica a l'educació domiciliària. Abans havia estat tutor en un institut durant més de 10 anys. "M'apassiona la meva feina, però estava massa immers en la monotonia del centre educatiu, havia perdut la motivació", explica. "M'agrada poder acompanyar aquests alumnes que estan passant un moment difícil i ajudar-los a què aquest camí pugui continuar, que a la llarga l'entrebanc sigui només una anècdota", relata.
Els alumnes que fan educació domiciliària poden patir des de malalties oncològiques i psicològiques, però també hi ha qui ha estat víctimes d'abusos o maltractaments. L'únic requisit que han de complir és que han de justificar una absència d'un mínim de 30 dies.
Objectiu: l'estabilitat dels mestres a domicili
Al Vallès Occidental només hi ha dos mestres del servei domiciliari (d'un total de 42) que són funcionaris: el coordinador de la comarca, Pep Perea, i el mateix Sergi Gómez. La resta de professors són interins que entren al servei a través de les llistes. Des de 2012 el servei compta amb un organigrama amb què es coordinen els docents, els centres educatius i els alumnes i que, a més, esdevé un espai de trobada i de reflexió on intercanviar experiències. "Per a tots nosaltres és vital saber que un cop a la setmana podem explicar les nostres inquietuds o experiències als companys, i que ells ens donin un cop de mà si fa falta", explica Gómez. Perea, per la seva banda, ha subratllat l'empenta que aquesta estructura ha donat als mestres que s'incorporen i que encara no tenen interioritzades algunes de les pautes o eines de treball i que no són habituals en les formes més tradicionals de l'educació.Actualment Perea dedica un terç de la jornada a fer de docent i el temps restant a fer de coordinador. Una de les feines que assumeix és l'ensenyament als nous mestres que arriben des de les llistes d'espera i que encara no estan acostumats a les dinàmiques que hauran d'assumir. "És una tasca lenta i que necessita dedicació, però m'agrada veure com els nous docents que s'incorporen van aprenent a gestionar diferents situacions", afegeix Perea. "A vegades els tutors o els directius dels centres no acaben d'entendre les situacions que viuen aquests alumnes. Quan és una malaltia oncològica sí que ho entenen molt fàcilment, però quan són problemes psicològics costa molt més", apunta. "Només l'experiència t'ensenya a gestionar situacions complexes," afegeix Gómez.
Al Vallès Occidental hi ha gairebé 40 docents sense plaça fixa i a Barcelona aquesta xifra s'eleva fins als 65 docents. Des del gener del 2019, el departament d'Educació té pendent aprovar una resolució que garantiria una estabilitat a tot el país, a més d'estendre el model del Vallès i Barcelona. Des de la conselleria asseguren que ja hi ha un esborrany i la "voluntat" d'aprovar-lo, però la situació sanitària ha endarrerit els terminis. Els mestres d'atenció domiciliària confien que la nova regulació els suposi un reconeixement formal i econòmic.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.