Les consultes a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor de Sant Cugat pugen un 20% el 2024

La majoria de consultes ateses han estat sobre conflictes amb entitats financeres


  • Comparteix:

El tinent d'alcaldia de Comerç, Bernat Picornell, i Maria Moreno, tècnica de Consum de l'Ajuntament / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

El tinent d'alcaldia de Comerç, Bernat Picornell, i Maria Moreno, tècnica de Consum de l'Ajuntament / Foto: Ajuntament de Sant Cugat

L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Sant Cugat va registrar el 2024 un increment del 19,6% de les consultes ateses, arribant a un total de 1.705. Els conflictes amb entitats financeres han estat el principal motiu de consulta (18,9%), a causa de l'augment d'estafes i de reclamacions de les despeses hipotecàries. També han predominat les consultes sobre electricitat (17,6%) i gas (8,6%), en què els consumidors han reclamat discrepàncies en la facturació, serveis no contractats i incidències amb la subministradora. En total, l'OMIC ha gestionat 664 casos, amb un 69% de mediacions resoltes. D'aquestes, un 55% han estat favorables als consumidors.


Accions i campanyes de l'OMIC

Davant l'increment de les estafes, l'OMIC ha organitzat per primera vegada una xerrada amb la col·laboració dels Mossos d'Esquadra sobre seguretat i consum segur. La iniciativa, adreçada a la gent gran, tenia l'objectiu de pervenir aquest tipus de delicte i enganys. En aquest sentit, el tinent d'alcaldia de Comerç i Seguretat, Bernat Picornell, ha explicat que s'ha de fer un acompanyament "molt proper" al ciutadà perquè és un delicte que cada vegada creix més i que afecta el conjunt de la població.

Per altra banda, l'OMIC també va iniciar una sèrie d'accions de sensibilització sobre consum responsable a les escoles locals; accions que es replicaran el 2025. L'ens també ha reforçat la seva comunicació sobre temes d'interès per a la població, com consells pel Black Friday i alertes de seguretat de productes.

El repte del tancament de Centro Único

En una roda de premsa per presentar els resultats de 2024 de l'OMIC, el consistori va detallar que un dels principals reptes als quals s'ha hagut d'enfrontar és el tancament sobtat de Centro Único, una empresa d'estètica que tenia dos establiments a Sant Cugat. Segons Maria Moreno, tècnica de Consum de l'Ajuntament, van haver d'explicar als clients afectats que les expectatives de cobrar els diners que havien invertit per tractaments que mai no acabarien de rebre són "molt baixes".

Això sí, l'OMIC sí que ha pogut ajudar aquells consumidors que tenen un crèdit actiu amb entitats financeres per pagar aquests tractaments. Segons Moreno, l'OMIC ha mediat amb aquestes financeres per aturar els crèdits, ja que els clients estarien pagant per un servei que mai no rebran.


Millores de cara al 2025

De cara a 2025, l'objectiu de l’OMIC és reduir el temps total de tramitació dels expedients i, d'altra banda, potenciar la tasca de divulgació mitjançant xerrades conjuntes amb els Mossos i l'organització d'activitats sobre consum responsable a les escoles. Addicionalment, l'OMIC desplegarà una campanya informativa sobre normativa de disciplina de mercat en etiquetatge, full de reclamacions i preus públics, entre d'altres, per vetllar pels drets dels consumidors.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.