La importància de l'educació inclusiva, el foment de la convivència i el respecte a la igualtat al barri de Mesnana al Marroc


  • Comparteix:

sonia.pacheco

Sònia Pacheco

Tècnica de Projectes de l'Assemblea de Cooperació per la Pau


Publicat: el 26/des/23
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

El barri de Mesnana situat a la zona periurbana de la ciutat de Tànger, al Marroc, és un indret on es concentra el 29% de la població migrada de la ciutat. En aquest barri hi conviuen persones provinents d'àrees rurals del Marroc i també de diversos països de l'Àfrica subsahariana. Al mateix temps, aproximadament un 60% de les dones de més de 18 anys no saben llegir i escriure. Comprenent el territori en el qual se situa la iniciativa, trobem el Centre Educatiu d'Abi Houraira, un equipament educatiu que ha esdevingut un nucli irradiador en matèria de bones pràctiques de convivència i foment de la cultura al barri.

És en aquest context en què amb finançament de l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès i amb cofinançament de l'Agència Andalusa de Cooperació per al Desenvolupament que s'ha treballat per a garantir el dret a una educació de qualitat amb menors, des del respecte a la igualtat i la interculturalitat, promovent un accés equitatiu a una educació pública i inclusiva que fomenta la convivència pacífica gràcies al treball en interculturalitat i l'equitat de gènere.

És important subratllar que, a banda de viure en un territori amb un ecosistema educatiu divers culturalment, ha estat rellevant entendre que la diversitat és un valor afegit i que fonamenta l'aprenentatge a les aules. Entenent que els centres educatius tenen una tasca educativa clau pel que fa a la convivència comuna i no aïllant a l'alumnat amb necessitats educatives especials, que poden derivar en potenciar discriminacions socials. No només és important treballar amb l'alumnat en la comprensió de què la diversitat d'origen, de gènere i les necessitats educatives especials (persones amb discapacitats físiques i psíquiques) suposen una oportunitat d'aprenentatge en valors i cultura, sinó també amb les famílies i el professorat.

És per això, que el projecte ha treballat en l'enfortiment de les capacitats i generació d'instruments específics de coeducació per a l'aplicació en els centres educatius, que asseguren la promoció efectiva de l'equitat de gènere i la interculturalitat, de la mà del personal del ministeri d'educació i amb el professorat. En paral·lel, s'ha treballat amb les i els menors i les seves famílies sobre gaudir d'una educació inclusiva, basada en el respecte; i de qualitat, en termes de continguts i de l'equipament del centre (assegurant l'accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda i ampliant les aules per a disminuir les ràtios d'alumnes, per exemple).

Aquest projecte de cooperació per al desenvolupament dinamitzat per l'ONG Assemblea de Cooperació per la Pau (ACCP), la seva sòcia local l'ONG Ahlam i l'Ajuntament de Sant Cugat, proposa una alternativa per mitigar els reptes que existeixen en el sistema educatiu del Marroc en termes d'inclusió, perspectiva de gènere i d'atenció a les diversitats, fomentant eines pedagògiques i de reflexió crítica sobre el trencament de les bretxes socials existents, tenint en compte la diversitat cultural del territori.

Al llarg del projecte, s'han observat avenços significatius i motivadors. S'ha enfortit les capacitats de les famílies, fent un curs d'alfabetització per a dones marroquines i de llengua Darija (variant de la llengua àrab que es parla al Marroc) per a persones provinents de Costa d'Ivori, Togo i la República Democràtica del Congo, entre altres, per tal de contribuir a integrar-se en la societat i el seu entorn. També s'ha creat un espai comunitari amb les famílies, on mitjançant activitats com el cinefòrum o el material educatiu d'ACPP, exposició "Veo Veo", han treballat temàtiques com el gènere, el medi ambient i la interculturalitat i el fet de viure junts/es, que han enfortit el treball de la comunitat educativa i potenciat un canvi de mirada en les temàtiques esmentades.

També s'ha treballat amb el professorat en matèria de coeducació i introducció de tècniques pedagògiques, de mobilització, d'educació inclusiva i per a motivar el treball a l'aula, sota una òptica teòrica de les intel·ligències múltiples. A més d'haver treballat en una millora de la infraestructura, construint dues aules per a l'ensenyament de preescolar.

En conclusió, el treball per a l'enfortiment de capacitats sota el paradigma d'anàlisi crític-constructiu, la millora de l'equipament educatiu, de les polítiques públiques d'ensenyament, atenent la diversitat de les aules i potenciant el seu valor, han esdevingut iniciatives cabdals per al foment del respecte, la inclusió. D'aquesta manera s'ha contribuït, en la mesura del possible, a trencar les bretxes de gènere, fonamentant així un procés de transformació social a favor de la pau i la convivència en el barri de Mesnana a Tànger.

SÒNIA PACHECO és tècnica de Projectes de l'Assemblea de Cooperació per la Pau



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.