Autor, editorial, distribuïdor, llibreter


  • Comparteix:

victor.alexandre

Víctor Alexandre

Escriptor i periodista


Publicat: el 1/des/23
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Editorials i llibreters estan de mala gaita pel perjudici econòmic que els està causant la distribuïdora Àgora, amb un forat de 2,8 milions d'euros que corresponen a l'impagament de les factures dels quatre darrers mesos del 2022. Aquesta empresa ha estat un desastre per al sector, perquè hi ha un munt d'encàrrecs no servits, un altre munt de llibres no retornats i milers i milers de llibres perduts, fins al punt que les editorials no saben on són. Ja us podeu imaginar que una situació tan caòtica té, inevitablement, repercussions en les vendes que, per si fos poc, agreugen encara més el calvari de les llibreries en la seva lluita contra la compra per Internet. Em refereixo al fet que quan un client vol un llibre que no es troba als prestatges de la llibreria, aquesta el demana al distribuïdor i, aquest, en comptes de servir-li en dos o tres dies, no li atén la comanda, hi ha moltes probabilitats que el client opti per fer la comanda via Internet.

Jo mateix em vaig trobar amb un cas així: vaig demanar un llibre i van passar mesos sense que la llibreria el rebés del distribuïdor. Davant d'aquesta situació, no vaig voler comprar el llibre per Internet. Vaig escriure un correu a l'editorial comunicant-li l'anomalia i en qüestió de dos dies la llibreria ja tenia el meu llibre a punt. Però, és clar, va ser una compra que va requerir militància per part meva, i això, elevat a norma, és verí per als taulells.

En total són vint-i-tres, les editorials que han demandat Àgora (incloent-hi Les Hores i Símbol Editors, de Sant Cugat) afectades per una davallada d'un 25% de les vendes durant la campanya de Nadal de l'any passat. I el pitjor de tot és que Àgora, que reté 12.000 llibres al seu magatzem, fa com si sentís ploure.

Els lectors que desconeixen la mecànica comercial del món literari tendeixen a creure que és un cos amb tres potes: autor, editorial i llibreria. Però això no és així. La impremta hi juga un paper important i, per descomptat, el distribuïdor. Distribuïdor i llibreter són determinants per tal que el llibre arribi puntualment al client. Molta gent creu que bona part del preu que paga per un llibre se l'emporta l'autor, però és fals. L'autor només percep un 10% del preu, la resta s'ha de repartir entre editorial, distribuïdor i llibreter. És a dir, que si un llibre val 20 euros, només dos són per a l'autor. Jo, com a escriptor, formo part d'aquest entramat i ho visc exactament igual que la resta dels meus col·legues. Cal vendre molts milers de llibres per poder viure de la literatura, cosa que, amb els índexs de lectura de Catalunya és, llevat de casos molt puntuals, pràcticament impossible. Per això, si aneu a la presentació d'un llibre i us sembla que s'han venut deu llibres a un preu d'11 euros, no us penseu que l'autor ha guanyat 110 euros. Només n'ha guanyat 11. Ep!, suposant que no s'hagi hagut de pagar la benzina!

En fi, veurem com acaba la història d'Àgora, però té mala peça al teler, perquè hi ha petites editorials independents que s'hi han agafat els dits i molts clients que deserten de les llibreries en benefici d'Amazon. Poseu-hi el vostre gra de sorra per tal que això no passi, si us plau.

VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.