Però centrem-nos en el text de Crónica Global. El títol, "Acosan a un super Clarel por atender en castellano", ja és en si mateix una peça destinada a les facultats de Periodisme com a model de negació periodística, tant per la vergonyosa tergiversació dels fets que fa com per les mentides que diu a fi d'amagar la veritat. Val a dir que aquesta praxi, tergiversar la veritat, és tan inherent al nacionalisme espanyol avui com ho era al franquisme fa quatre dies. Em refereixo a la praxi de convertir la víctima en botxí. La fan servir els violadors, quan acusen la víctima de dur un vestit 'provocatiu', o els maltractadors, quan acusen la víctima de ser 'desobedient'. Crónica Global fa això i converteix en víctima l'establiment fent creure que la discriminadora hauria estat la senyora Solà i Martí pel fet de parlar en català. I és que el colonitzador parteix d'aquesta base ideològica: mentre ell no té cap obligació de saber la llengua pròpia del país on viu, el colonitzat sí que ha de saber la llengua del colonitzador. En altres paraules, el sotmès ha de saber dues llengües per tal que l'opressor en tingui prou amb una. És bona, aquesta, oi?
El subtítol del text de Crónica Global m'assenyala a mi, el missatger, com a incitador de tot. Diu això: "Independentistas animan a 'visitar' el comercio de Rubí después de que lo señale el activista secesionista Víctor Alexandre". Parem atenció en la remarca que fan en la paraula 'visitar', tot induint el lector a fer un judici d'intencions i associar subliminarment 'visita' amb 'violència'. Però hi ha més falsedats. En el text parlen també d'un hipotètic boicot que algunes persones, en assabentar-se'n, haurien cridat a fer a l'esmentat local comercial. Això és fals. No existeix cap boicot. Però si existís seria tan legítim com legítims són els boicots que molts establiments espanyols fan als productes catalans. Jo, per exemple, tinc per norma comprar, preferentment, productes catalans. Cadascú compra o deixa de comprar el que li ve de gust i no ha de donar explicacions a ningú. Elevar, per tant, la piulada que algú pogués haver fet a Twitter, anunciant la seva negativa a posar mai els peus a l'establiment discriminador, és pura xerrameca. Només faltaria que la gent no pogués expressar lliurement les seves preferències. Però ja hem dit que estem parlant de Crónica Global-El Español.
Finalment, un parell de coses. La primera, relativa al darrer paràgraf del text encapçalat per aquest destacat: "Malestar en la oposición". Com que Crónica Global volia inflar aquest suposat "malestar", amaga el nom de Ciudadanos per fer creure que hi ha una gran "oposición". Però resulta que només hi ha Ciudadanos, perquè l'altre partit de l'oposició, que és Junts, està ideològicament als antípodes de la ideologia totalitària de Ciudadanos i de Crónica Global-El Español
En la mateixa línia de desinformació, hi ha una segona cosa. Diuen que l'oposició ha demanat a la directora de Cugat Mèdia que "ponga orden entre sus opinadores tras el 'abuso' al establecimiento de la localidad vecina". A aquest nivell de manipulació arriben. Nostàlgics de les normes que regien el 1939, demanen a la directora d'un mitjà de comunicació que emmordassi tota veu que no se sotmeti al pensament únic de la 'unidad de España' o que gosi denunciar la discriminació que pateixen els catalans per parlar en català a Catalunya. Que fàcil que era en aquells temps, oi? Una trucada telefònica i 'l'opinador insubmís' desapareixia del mapa. Ja se sap: per a l'opressor, la submissió és normalitat. Això significa que tot insubmís és un 'radical'. Per això em defineixen com a "activista secessionista radical".
Doncs, sí, senyors i senyores de Crónica Global-El Español: radicalment demòcrata i obertament independentista des del bressol. Pel que fa al comportament d'un partit d'ultradreta com Ciudadanos, només respondré que si tenien quelcom a dir-me, el més noble hauria estat que m'ho haguessin dit directament, opinant des d'aquí mateix, com fa la gent civilitzada, en comptes d'intentar implicar-hi terceres persones a veure si 'piquen' i els fan la feina bruta. No em sorprèn, tanmateix, l'ultranacionalisme espanyol sempre ha estat molt covard. Per això pretén emmordassar la dissidència.
El fet clar i fefaent de tot plegat és que Clarel vulnera la Llei de Política Lingüística de la Generalitat, en l'apartat d'Atenció al Públic, amb personal que es nega a entendre el català, que exigeix que se li parli en espanyol i que gosa esbroncar els clients que no claudiquen. Convido el lector a fer un petit exercici mental imaginant què n'haurien dit els ultres de Ciudadanos i Crónica Global-El Español, si l'incident s'hagués desenvolupat a l'inrevés. És a dir, si el dependent s'hagués negat a entendre l'espanyol i hagués exigit a la clienta que li parlés en català. Oi que no cal dir res més? Doncs això. Ens volen bilingües per tal que ells puguin continuar essent monolingües.
VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.