És ben veritat que Sant Jordi mou xifres econòmiques de centenars de milers d'euros, tant pel que fa a la venda de llibres com a la venda de roses. Però estem parlant d'una festa cultural, una festa que constitueix per si mateixa una inversió en cultura, i aquesta singularitat, el fet que sigui una inversió cultural espontània i col·lectiva, és el gran valor que tant fascina els ulls internacionals que la contemplen.
No negaré pas que els darrers anys la diada de Sant Jordi ha adquirit un caràcter que l'està desvirtuant i que la pot ferir greument. Em refereixo al fet que els grans mitjans de comunicació estan transformant la festa del llibre en la festa dels autors mediàtics. Caldria, per evitar-ho, que els grans mitjans, sobretot els públics, com TV3 i Catalunya Ràdio, reflexionessin sobre el seu comportament en aquest sentit, perquè arriba a nivells escandalosos i immorals. Vull dir que comprar rostres, com a imatge de marca, com si fossin detergents, ens porta a consumir llibres, d'acord, però consumir llibres no és exactament el mateix que comprar llibres. I en aquest matís semàntic hi ha la clau que pot convertir Sant Jordi en una diada merament consumista empesa més per l'afany d'adquirir una marca que no pas per l'afany de llegir literatura. I si Sant Jordi es converteix en això, es continuarà dient Sant Jordi, sí, però ja no serà el mateix. Si no fem un cop de timó, aviat ja no hi serem a temps.
VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.