Això no passarà, és clar, en l'etapa infantil de P0 a P5, en què l'educació ja és mixta perquè, segons sembla, en ésser infants tan menuts, el contacte sempre perillosament pecaminós que comporta la relació entre ambdós sexes no els afecta. A Primària sí que els afecta. Serien terribles les coses que podrien arribar a passar si un nen i una nena compartissin una taula, un exercici o una activitat. Uf! Només de pensar-hi ja esgarrifa. L'Opus, per amagar el rerefons ideològic, que és el mateix que prohibia l'accés de les dones a les universitats, s'inventa que dos estudiants del mateix sexe aprenen i rendeixen molt més que dos estudiants de sexe diferent. On vas a parar! La diferència és abismal! De fet, sembla que està comprovat, comprovadíssim, que la segregació fa que la gent sigui més intel·ligent, més brillant, més docta en tot. I també més pura, més immaculada, no ens n'oblidéssim! La segregació escolar garanteix una infantesa no corrompuda pels mals pensaments que genera ser alumne d'una classe mixta i amb professors de sexe diferent. Quin horror, ser nen i tenir professora! Quin horror, ser nena i tenir professor!
Es tracta, doncs, de mantenir l'estructura patriarcal i heteronormativa que separa clarament els rols masculí i femení per tal que pugui ser transmesa de generació en generació i de fixar la idea en els infants que per damunt de ser persones són home o dona, talment com si tot el que fem en aquesta vida fos indestriable del nostre gènere. En altres paraules, es tracta de transmetre als alumnes que els nens i les nenes són criatures destinades a tenir un futur diferenciat d'acord amb el sexe que els ha tocat.
El masclisme és probablement la xacra social més perniciosa de la humanitat, la més lesiva; només cal mirar el passat i el present per veure'n les conseqüències. Forja les actituds dominants vers el gènere i la sexualitat i situa l'home com a tòtem suprem i la dona com a ésser complementari. L'home neix cridat a ser cap de família, cap de colla i cap de tot; la dona neix per ser mare i servidora assistencial o sexual. Però són nombrosos els estudis científics que blasmen categòricament la segregació per sexes, perquè fomenta els estereotips de gènere i legitima el sexisme a tots els nivells de la societat. Tota segregació, ja sigui de gènere, de llengua, d'origen, de classe, de discapacitat o de caràcter racial, és involutiva i contrària als principis de l'ensenyament inclusiu. La segregació per gènere a les escoles no sols viola els drets humans, és també el bressol de prejudicis que fan més profundes les diferències entre les persones.
VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.