Aquesta obra data del 1917 i, per bé que, com és lògic, conté elements propis d'aquella època, el cert és que el seu fons es manté plenament vigent no sols amb relació a la condició humana, sinó també per la condemna que fa de la Veritat Absoluta. El muntatge de Teresa Canas i Fila Zero, per tant, esdevé geopolíticament pertinent en posar en evidència fins a quin punt un país pot viure sota la dictadura de la Veritat Absoluta d'un Estat sintetitzada en un dogma fanàtico-religiós com per exemple la 'Unitat d'Espanya'. És en nom d'aital paroxisme delirant que un Estat, en aquest cas l'espanyol, crea l'artifici d'una Veritat Absoluta en virtut de la qual s'autoatorga el dret de violar els drets humans i de satanitzar, criminalitzar i empresonar la dissidència. La seva Veritat Absoluta ho justifica tot, absolutament tot, inclosa la seva violència més sagnant.
Heus aquí com el fons d'aquesta comèdia escrita ara fa un segle per Pirandello té lectures perfectament contemporànies. I és que l'absolutisme és un gen humà que, si es desenvolupa en individus o en estats-nació amb poder coercitiu a les seves mans, és altament perillós. La meva felicitació, per tant, a Teresa Canas i a Fila Zero per haver-la tornat als escenaris i als catorze actors i actrius per l'excel·lència de la seva interpretació. És així, com a mi m'ho sembla.
VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.