Cinema amb majúscules


  • Comparteix:

victor.alexandre

Víctor Alexandre


Publicat: el 26/feb/16
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Recomano abrandadament el cicle de cinema clàssic dels darrers dilluns de mes a Cinesa. La selecció de títols que ens ofereix el crític Àngel Comas en els primers set mesos d'enguany és excel·lent i permet rescabalar-nos de l'allau de productes xarons i de pur consum que omplen les nostres pantalles controlades des de despatxos de Los Angeles o Nova York.

El cicle, que es va obrir el mes de gener amb ‘Double Indemnity’, de Billy Wilder, basada en una novel·la de James M. Cain, l’autor de ‘El carter sempre truca dues vegades’, ofereix aquest febrer ‘Phantom of the Paradise’, de Brian de Palma. Es tracta d’una versió musical de l’obra de Gaston Leroux ‘El fantasma de l’Òpera’, que, per bé que no va tenir l’acollida que mereixia, és una pel·lícula deliciosa i una de les millors del seu director, conjuntament amb ‘Obsessió’. La proposta del mes de març és ‘Repulsió’, de Roman Polanski. Protagonitzada per una jove Catherine Deneuve -tenia vint-i-dos anys-, la pel·lícula narra el procés esquizofrènic d’una dona que se sent atreta pels homes, alhora que els rebutja, i que, a poc a poc, es va aïllant del món exterior fins a portar-nos a un desenllaç que permet diverses interpretacions, entre les quals uns hipotètics abusos sexuals per part del seu pare.

Abril i maig ens ofereixen ‘Grease’ i ‘El cel pot esperar’. La primera, amb John Travolta i Olivia Newton-John, és la famosa adaptació de l’obra teatral estrenada a Broadway el 1972 creada per Jim Jacobs i Warren Casey i també amb cançons de John Farrar, un músic que d’aleshores ençà tindria un paper determinant en la carrera d’Olivia Newton-John, australiana com ell. Pel que fa a ‘El cel pot esperar’, cal remarcar que és la versió d’Ernst Lubitsch, del 1943, amb Gene Tierney i Don Ameche, no pas la del 1978, dirigida i protagonitzada per Warren Beatty al costat de Julie Christie. El cicle, finalment, es tancarà els mesos de juny i juliol amb ‘Sabrina’, de Billy Wilder, interpretada per Humphrey Bogart, William Holden i una meravellosa Audrey Hepburn -Julia Ormond, en la versió del 1995, quedava molt per sota-, i ‘Monsieur Verdoux’, que és un dels films menys coneguts de Charles Chaplin, per bé que un dels millors. Es tracta d’una faula satírica i d’humor negre amb què Chaplin es lleva la màscara de Charlot i, inspirant-se en Landrú, construeix un personatge procliu a l’amor que mata vídues riques per mantenir la seva família. La pel·lícula va ser un fracàs espectacular i els vincles que la cacera de bruixes de McCarthy li va atribuir amb grups liberals i d’esquerres hi van tenir molt a veure.

Probablement, una bona part del públic ja ha vist alguna vegada aquestes pel·lícules, si més no per televisió o en vídeo, però el cert és que són tan bones que només hi ha una manera d’assaborir-les amb plenitud i com es mereixen, i és gaudint-les en el format per al qual van ser concebudes: la pantalla gran d’una sala cinematogràfica.

VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
www.victoralexandre.cat
@valex_cat




  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.