Mamatraka: Feminisme i reivindicació més enllà del 8M


  • Comparteix:

El 8M a Sant Cugat (i, sobretot, a la Floresta) és des de fa uns anys sinònim de Mamatraka, les dones que es fan sentir a cop de percussió i que van més enllà de la causa feminista. La seva essència és la reivindicació i ho fan compartint un espai de lluita, de companyia i, sobretot, de sororitat. Mamatraka va néixer ara fa set anys. Va ser pel 8M del 2018 i fruit de la voluntat de fer una batucada de dones per anar a les manifestacions. Des de llavors, aquelles dones, i les que han vingut després, queden per aprendre a tocar i a moure's.

"El grup al final reivindica moltes coses, no només el 8M, que és com el motiu principal i és des d'on va néixer, però tot el conflicte que hi ha a Gaza també el reivindiquem", explica la seva actual directora, Judith Terribas. "Anem a les manis a fer soroll, però tu arribes aquí un dia i si ha passat alguna cosa mundialment important o bé a la cantonada, potser ens estem 15 minuts abans de la classe parlant d'això perquè ho creiem important i ho necessitem", afegeix.


En aquests vuit anys han portat la seva música a totes les manifestacions del 8M, però també a altres lluites relacionades amb el medi ambient, la violència de gènere i la guerra a Gaza, entre d'altres. Però no s'obliden del seu entorn més proper i també les podem veure en esdeveniments del barri i de la ciutat com la Festa Major, les cavalcades o carnaval. Tot sempre a cop de batucada reciclada, perquè la seva música sona gràcies als instruments que es fan amb materials recuperats, com pots de pintura.


Tot i néixer en un 8M i fer bandera del feminisme, Mamatraka és, per a elles, un espai de trobada amb altres dones, un espai on comunicar-se i un espai on sentir-se segures i "còmodes", com diu una de les seves fundadores Montse Martínez. La formació aspira a "donar alegria" i treballar per incorporar noves dones, a les quals fan una crida, sobretot, a les més joves.

Judith Terribas

El grup al final reivindica moltes coses, no només és el 8M, que és com el motiu principal i és des d'on va néixer, però tot el conflicte que hi ha a Gaza també el reivindiquem, anem a les manis a fer soroll. Tu arribes aquí un dia i si ha passat alguna cosa mundialment important o a la cantonada, potser ens estem 15 minuts abans de la classe parlant d'això perquè ho creiem important i ho necessitem.
about author

Comenta-ho a Facebook

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.