
Una parella en plena discussió / Foto: CC0 (Pexels)
ESCOLTA-HO
La regla dels tres 'No'
Per comunicar-se assertivament, doncs, cal evitar tres errors habituals, coneguts com la regla dels tres 'No': No negar, no defensar-se i no contraatacar. Com hem vist a l'exemple anterior, quan algú expressa una queixa o una crítica, la tendència natural pot ser negar el que diu, defensar-se amb arguments o contraatacar amb una altra crítica. Aquestes reaccions tanquen la porta al diàleg i poden escalar el conflicte, explica Casares. En canvi, és més útil escoltar l'altra, validar els seus sentiments i fer preguntes per comprendre millor la situació.La tècnica del sandvitx
La tècnica del sandvitx és una manera efectiva de donar 'feedback' sense generar rebuig. Consisteix a estructurar el missatge en tres parts: primer, començar amb un comentari positiu; després, exposar l'aspecte a millorar; i, finalment, oferir suport o col·laboració. Per exemple, si un supervisor vol comunicar a un treballador que hauria d'agilitzar la seva feina, podria dir: "Valoro molt la teva dedicació i la teva atenció als detalls. Tot i així, necessitem avançar una mica més ràpid en aquesta tasca. Si necessites suport per organitzar-te millor, estic aquí per ajudar-te." Així, la crítica es presenta de manera constructiva i es fomenta un ambient de millora sense desmotivar l'altra persona.
Jana Casares a l'estudi de Ràdio Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.