És útil l'assertivitat en parella?

La professora de ioga i experta en filosofia aplicada Jana Casares porta un cas pràctic per aprendre a ser més assertius a l'hora de comunicar-se


Temes relacionats

10 consells per parlar amb assertivitat (23/feb/25)

Saps comunicar-te amb assertivitat? ( 8/feb/25)


  • Comparteix:

Una parella en plena discussió / Foto: CC0 (Pexels)

Una parella en plena discussió / Foto: CC0 (Pexels)

L'assertivitat és l'habilitat d'expressar el que es pensa i se sent sense sentir-se malament ni ferir els altres. La professora de ioga i experta en filosofia aplicada Jana Casares planteja un cas pràctic per entendre què és i què no és assertiu. Si la teva parella se t'acosta i et diu: 'Sento que no t'importo', una resposta poc assertiva seria: 'Com que no m'importes? Això no és veritat! No veus que faig moltes coses per tu?'. Aquesta resposta nega els sentiments de l'altra persona i pot generar més distància. En canvi, una resposta assertiva podria ser: 'Entenc que és dolorós sentir-se així. En quins moments has tingut aquesta sensació? Què puc fer perquè això no es repeteixi?'. Segons l'experta, aquesta resposta obre un diàleg i mostra empatia, facilitant una comunicació més efectiva i comprensiva.

ESCOLTA-HO


La regla dels tres 'No'

Per comunicar-se assertivament, doncs, cal evitar tres errors habituals, coneguts com la regla dels tres 'No': No negar, no defensar-se i no contraatacar. Com hem vist a l'exemple anterior, quan algú expressa una queixa o una crítica, la tendència natural pot ser negar el que diu, defensar-se amb arguments o contraatacar amb una altra crítica. Aquestes reaccions tanquen la porta al diàleg i poden escalar el conflicte, explica Casares. En canvi, és més útil escoltar l'altra, validar els seus sentiments i fer preguntes per comprendre millor la situació.

La tècnica del sandvitx

La tècnica del sandvitx és una manera efectiva de donar 'feedback' sense generar rebuig. Consisteix a estructurar el missatge en tres parts: primer, començar amb un comentari positiu; després, exposar l'aspecte a millorar; i, finalment, oferir suport o col·laboració. Per exemple, si un supervisor vol comunicar a un treballador que hauria d'agilitzar la seva feina, podria dir: "Valoro molt la teva dedicació i la teva atenció als detalls. Tot i així, necessitem avançar una mica més ràpid en aquesta tasca. Si necessites suport per organitzar-te millor, estic aquí per ajudar-te." Així, la crítica es presenta de manera constructiva i es fomenta un ambient de millora sense desmotivar l'altra persona.

Jana Casares a l'estudi de Ràdio Sant Cugat

Jana Casares a l'estudi de Ràdio Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

Jana Casares fa 20 anys que és professora de ioga. El seu interès per la psicologia i la filosofia aplicada al dia a dia la va portar a estudiar ioga terapèutic amb el doctor Miquel Fraile. També s'ha format en les disciplines de cosi, trauma i coaching relacional. Té una escola de ioga en línia i ensenya presencialment a Sant Cugat i Barcelona. A més de les classes setmanals realitza tallers mensuals de filosofia aplicada i també retirs de cap de setmana. La podeu trobar al perfil @janacasaresyoga d'Instagram i a través del correu yogajanayoga@gmail.com.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.