Actualment, el transport urbà de mercaderies representa el 20% del trànsit de les ciutats, el 30% de l'ocupació dels carrers i fins al 40% de les emissions. Així mateix, diversos estudis europeus mostren que el 25% de tots els lliuraments de mercaderies en ciutat i el 50% de tots els lliuraments de mercaderies lleugeres es podrien fer en bicicletes o tricicles de càrrega.
Per avançar cap a una distribució de mercaderies més sostenible, l'AMB va llançar la tardor de l'any passat una subvenció per impulsar projectes de ciclologística amb un pressupost de 600.000 euros. El projecte, al qual els municipis han optat per concurrència competitiva, es farà gràcies a aquesta primera subvenció.
Les subvencions de l'AMB destinades a aquest projecte formen part de les 21 mesures prioritàries de l'estratègia de la nova mobilitat metropolitana després de la pandèmia i del Pla Metropolità de la Mobilitat Urbana (PMMU 2019 - 2024). Així mateix, s'emmarquen en les polítiques de mobilitat sostenible i de lluita contra la contaminació atmosfèrica de l'AMB.
"La distribució de mercaderies no pot quedar fora de la transformació que està tenint la mobilitat. El sector de la logística n'és una de les peces clau i entre tots els actors implicats hem d'aconseguir fer-la més sostenible. Això passa per transformar la flota i les bases d'operacions", ha explicat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda.
D'aquesta manera, a Sant Cugat, l'Ajuntament preveu oferir serveis de paqueteria i comerç local a través d'un operador d'economia social o provinent de la inclusió social.
Per la seva banda l'Ajuntament de Cerdanyola ha proposat un sistema integrat de repartiment a domicili de tots els productes comercialitzables al municipi, amb sis tricicles elèctrics i la creació d'una base logística.
A Cornellà de Llobregat, la proposta consisteix a crear un servei gratuït de repartiment de petita paqueteria a domicili amb personal en situació d'atur i amb l'objectiu de potenciar el comerç local i de proximitat.
Esplugues de Llobregat pretén crear una plataforma de ciclologística en dues fases. En la primera, preveu l'operació de serveis porta a porta centrada en la distribució dels mercats municipals a particulars. La segona fase contempla dues microplataformes instal·lades als mercats municipals i un servei de distribució d'últim quilòmetre en col·laboració amb operadors logístics convencionals.
El projecte de Sant Joan Despí contempla l'adquisició de dos tricicles elèctrics de càrrega pels quals s'estan estudiant diversos usos, com portar missatgeria dels serveis municipals o transportar aliments i menjars preparats.
A Santa Coloma de Gramenet, l'Ajuntament preveu adquirir entre tres i cinc vehicles i ubicar el centre de ciclologística a les proximitats del parc metropolità de Can Zam. L'objectiu és que l'operador del servei vingui de l'economia social o un centre d'inclusió sociolaboral.
Aquestes actuacions rebran el 90% del pressupost d'execució del projecte per part de l'AMB i un màxim de 100.000 euros per ajuntament.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.