La memòria democràtica com a antídot davant el feixisme


  • Comparteix:

esther.madrona

Esther Madrona

Regidora de Memòria Democràtica (ERC)


Publicat: avui, a les 06:00
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Fa pocs dies va sortir l'enquesta anual que impulsa l'Institut de Ciències Polítiques i Socials (ICPS), que conclou que 4 de cada 10 joves a Catalunya no veurien malament viure en un règim dictatorial.

És evident que la societat civil i els partits polítics que defensem la democràcia alguna autocrítica haurem de fer, en relació amb per què una part important del nostre jovent la valora tan poc la i dona suport a forces que qüestionen els seus fonaments.

Segurament no trobarem mai la fórmula perfecta, el món és complex, divers i està en constant canvi, però sí que sabem que la memòria i l'educació són crucials per aconseguir-ho; tornar als fonaments per garantir un futur millor per a tothom.

A l'Ajuntament de Sant Cugat en som conscients i és per això que en aquest mandat hem donat un especial impuls a les polítiques de memòria històrica. Ens cal no oblidar MAI el que va passar ara fa gairebé un segle, amb l'auge del feixisme, el franquisme i el nazisme, per evitar que es torni a repetir.

És per això que ens hem convertit en el primer municipi que s'adhereix a la iniciativa per declarar la Prefectura Superior de Policia de Via Laietana, on es van produir detencions autoritàries i tortures durant la dictadura, en un centre de memòria; una proposta de la Comissió de la Dignitat i altres entitats a la qual donem gratament suport.

En clau local, però, també hem treballat projectes que fomenten aquesta memòria democràtica. El Mapa de la Memòria, que hem presentat ara fa pocs dies, és una eina digital que pretén fer divulgació entre la ciutadania sobre determinats llocs de Sant Cugat, la seva importància i el seu context històric en el marc de la Segona República, la Guerra Civil o el franquisme. Vull fer un gran agraïment als historiadors locals José Fernando Mota i Ignasi Bea per fer-ho possible.

Tot això acompanyat del nou compte municipal a Instagram sobre Memòria Històrica. Al capdavall, les noves generacions també tindran - ja tenen- un paper fonamental a l'hora de frenar els totalitarismes i treballar per fer un món millor. Acostar-nos als seus àmbits també és el camí per aconseguir-ho.

Fem de Sant Cugat, doncs, una ciutat referent en Memòria Democràtica.

ESTHER MADRONA és regidora de Memòria Democràtica (ERC)



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.