Jose Pujadas: 'Des d'Aiguavista volem lluitar contra les tones de residus tèxtils que acaben al mar'

L'empresa santcugatenca uneix la passió pel tèxtil i pel mar dels seus creadors amb el punt de mira en la sostenibilitat


  • Comparteix:

Jose Pujadas, director de màrqueting i comunicació d'Aiguavista / Foto: Jose Pujadas

Jose Pujadas, director de màrqueting i comunicació d'Aiguavista / Foto: Jose Pujadas

La indústria de la moda és la segona més contaminant del món. L'impacte ambiental d'aquesta indústria s'entén per tot el sistema comercial, des de la producció, distribució i exhibició fins a la compra, la cura que en tenim i els rentats que en fem i, finalment, el moment en què ens en desfem. Això no impedeix que es creïn iniciatives com Aiguavista, una empresa amb segell santcugatenc que crea els seus teixits d'una manera sostenible i respectuosa amb el medi ambient. 'Fabriquem sota demanda, creem peces duradores i atemporals minimitzant el consum d'aigua durant tot el procés', explica en una entrevista a Cugat Mèdia Jose Pujadas, director de màrqueting i comunicació d'Aiguavista. Només a Europa Europa es llencen 4 milions de tones de productes tèxtils cada any, tant nous o com utilitzats. 'Des d'Aiguavista volem lluitar contra això. Tenim la mirada posada en l'aigua, volem tenir cura del mar i el seu entorn', afirma Pujadas.

ESCOLTA-HO

Aiguavista arriba al món del tèxtil per a la llar amb la voluntat que tot el procés de creació, fabricació i distribució sigui més respectuós amb el medi ambient. No és així?
Així és. Volem apostar per un model responsable amb el medi ambient i les persones. Això ho aconseguim amb tres eixos essencials: la precompra, la utilització de materials respectuosos amb el medi ambient i amb la creació de productes duradors i dissenys atemporals.

Comencem amb el primer d'aquests tres eixos, la precompra. Defenseu que una altra manera de comprar i fabricar és possible i una manera d'assolir-ho és a través de la precompra, que us permet planificar tot el procés. Com funciona?
És una aposta forta, arriscada. La gent no està acostumada a esperar per obtenir un producte. Abans de llençar a la venda els nostres productes comprem el teixit que necessitarem per produir-los quan arribi el moment. El primer pas és anunciar la precompra, que s'allarga aproximadament un mes. Durant aquest període recollim totes les comandes i un cop tancada la precompra, comencem a fabricar. En aquests moments ja tenim els recursos disponibles per a la fabricació i per fer-la de la manera més ràpida possible.

D'altra banda, tenir els teixits al magatzem ens permet controlar els costos davant la pujada de preus constants que vivim en aquests moments.

Aquesta estratègia us permet no tenir un excedent de matèria primera i, per tant, no generar residus a llarg termini amb els teixits que no s'han arribat a utilitzar?
Exacte. Comprem els recursos amb una previsió molt controlada. A la nostra web els clients hi poden veure un compte enrere que indica quantes peces es poden generar amb els recursos que tenim al magatzem. Els teixits que hem comprat i no hem fet servir els reutilitzem en futures col·leccions per no generar estocs.

Què us ha impulsat a organitzar-vos d'aquesta manera en un món on tot va ràpid i on els compradors estan acostumats a obtenir allò que compren gairebé de manera immediata?
Hi apostem perquè creiem que és el futur. La gent cada cop és més conscient que cal tenir cura del medi ambient. Hi ha moltes marques del sector de la moda que també fan servir aquest sistema de venda. Al final, gràcies a la precompra podem oferir un millor preu al client.

Per què?
Doncs perquè no generem un estoc que no es ven i que cal repercutir en el preu. Tampoc tenim costos d'emmagatzematge perquè tot el que fabriquem s'acaba venent i, per tant, el local no ha de ser tan gran. Tot això ens permet oferir un preu més just als nostres clients.

També és una manera de no generar residus tèxtils.
Exactament. Hi ha una dada que és escandalosa! A Europa es llencen uns 4 milions de tones de productes tèxtils cada any, siguin nous o utilitzats. La majoria d'aquests teixits s'envien a l'Àfrica on es revenen o es reutilitzen. De tot el material que s'envia, només el 30% està en condicions d'utilitzar-se. Imagina't tota la roba que no es pot utilitzar on acaba, al mar. Àfrica té moltes platges contaminades amb residus tèxtils.

Des d'Aiguavista volem lluitar contra això. Tenim la mirada posada en l'aigua, volem tenir cura del mar i el seu entorn.

Seguim amb més dades. La indústria tèxtil contamina el 20% de les aigües que s'utilitzen a escala mundial i emet el 10% de les emissions de carboni (1,2 mil milions de tones de CO2/any). De fet, per produir una samarreta de cotó convencional calen uns 4.700 litres d'aigua. Un dels vostres objectius és reduir aquest consum en el procés de fabricació. Com ho feu per aconseguir-ho?
El nostre eix principal en l'àmbit de la sostenibilitat és minimitzar el consum d'aigua en els nostres productes i processos de fabricació. Per això fem servir matèries primeres que no requereixin un consum d'aigua elevat a l'hora de conrear-les. El cotó consumeix molta aigua, per això busquem materials alternatius que milloren les particularitats del cotó i no consumeixin tanta aigua. Per exemple: el cotó orgànic, que es rega amb l'aigua de la pluja. També treballem amb lli, lyocell i cànem que utilitzen molt poca aigua en el conreu i no s'utilitzen pesticides.

Un dels processos més contaminants i que requereixen més recursos hídrics és la tintura. Quina estratègia seguiu per reduir l'impacte ambiental?
Quan tenyim les peces fem servir uns tints sostenibles que ens permeten estalviar fins al 50% d'aigua en el procés de tenyiment. A més, són tints de llarga durada i això fa que els nostres productes siguin molt resistents als rentats.

Heu anunciat que la vostra propera col·lecció de nòrdics serà a partir de plàstics reciclats.
Volem crear nòrdics de molta qualitat. Són un producte que dura molts anys i la idea és fer-los a partir de plàstics recollits a les platges. Aquest material el comprarem a una empresa que es dedica a recollir i reciclar plàstics del mar.

Hem parlat de materials, parlem ara de producció. On es confeccionen les peces d'Aiguavista?
La producció la fem tota a Portugal. Fa molts anys que treballem amb aquestes fàbriques perquè venim d'una família de tradició tèxtil amb molta experiència en el sector.

La vostra filosofia i manera de treballar us ha dut a aconseguir la certificació OEKO-TEX. Explica'ns què significa.
Aquest certificat, a través d'auditories i controls de qualitat del producte, garanteix que els teixits són idonis pel contacte amb la pell, que no tenen substàncies perjudicials i no provoquen al·lèrgies. En definitiva, que siguin saludables.

Expliqueu que el vostre compromís amb el medi ambient és integral. Des del procés de selecció fins a l'entrega al client. Com és el vostre 'packaging'? També segueix aquesta filosofia?
En cada decisió tenim molt present la sostenibilitat. Des de la precompra, que ens permet controlar els enviaments i emetre menys CO2, ja que s'envien les comandes en una única remesa en lloc de fer petites entregues durant més dies.

El nostre 'packaging' és una caixa de material reciclat certificat per FSC que volem que el client pugui reutilitzar o, com a mínim, reciclar. Hem fet una caixa bonica perquè la clientela li pugui donar un segon ús. A part d'això, no fem servir plàstic ni en els nostres productes ni en el 'packaging' i tampoc posem el cartó que se sol posar entremig de la roba per plegar-la per minimitzar el consum de paper.

Un cop repassats els aspectes tècnics lligats a la sostenibilitat, explica'ns d'on sorgeix la inspiració per crear Aiguavista?
Nosaltres som de Sant Cugat, però estiuegem a Aiguablava, Begur (Baix Empordà), on tenim la casa dels meus besavis. És una zona que ens encanta i hem lligat les dues nostres passions: el mar, la Costa Brava, i el món tèxtil. D'aquí ha sorgit Aiguavista, que és com la nostra criatura. Estem molt il·lusionats, tenim moltes ganes que funcioni i que la gent ho valori i prengui consciència que cal tenir cura del medi ambient.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.