La Rabassada, la via negra per als motoristes que travessen Collserola

La carretera, que uneix Sant Cugat i Barcelona, és la més perillosa de Catalunya a causa de l'elevada accidentalitat de motos


  • Comparteix:

El 20 d'abril, un motorista va perdre el control de la seva moto i va xocar contra un senyal a la carretera de la Rabassada. Tot i que en un primer moment el Servei d'Emergències Mèdiques va preveure que l'estat del conductor era crític, va ser traslladat a l'Hospital Vall d'Hebron ferit menys greu. El resultat: la clavícula i set vèrtebres trencades, 12 claus i dues plaques. Aquest accident forma part d'una llista que cada any va augmentant i que provoca que, una vegada més, la Rabassada, també coneguda com a BP-1417, sigui la carretera més perillosa de Catalunya.

Així ho indica el RACC en la 23a edició del mapa de risc de la xarxa viària catalana, elaborat amb la metodologia iRAP. Aquesta metodologia compara el nombre d'accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims 3 anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circula. En aquest sentit, el darrer estudi del RACC analitza el trienni 2021-2023. En aquest període, a la Rabassada hi ha hagut 11 accidents amb ferits greus. En el 90% dels casos s'hi ha vist involucrada com a mínim una motocicleta, i en el 100% dels accidents amb morts també.

Imatges de l'accident del 20 d'abril


La mitjana d'accidents a l'any amb ferits greus i morts en aquesta via de Sant Cugat és de 3,3, la més alta de Catalunya i gairebé el doble que el següent tram més perillós (1,7 a la T-314 entre Cambrils i Reus). Al país hi ha dues vies més amb un risc molt alt d'accident greu o mortal: la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona i la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès. La Rabassada també apareix a la llista dels trams amb més accidents de motos i ciclomotors per quilòmetre.

Actuacions a la via, però sense correlació amb el nombre d'accidents

El 2022, la Generalitat va invertir 700.000 euros per diverses actuacions a la Rabassada per intentar reduir la sinistralitat, com la instal·lació de diversos radars, una millor senyalització dels carrils d'espera per girar a l'esquerra i, en alguns trams, una franja central amb ressalts per alertar els conductors que envaeixen el carril contrari.

Tot i aquests treballs, el director general d'Infraestructures de Mobilitat del Departament de Territori, David Prat, ha assegurat durant la presentació de l'informe que no hi ha una correlació entre les actuacions amb un descens dels accidents. "Hem fet moltes intervencions, però veiem que no hi ha una correlació entre els accidents que hi ha i les millores que es poden fer", ha assenyalat Prat, que s'ha mostrat convençut que en aquesta carretera "hi ha un problema d'incivisme".

Els accidents amb bicicletes

En l'estudi de l'any passat, el tram de la BP-1413 entre Cerdanyola i Sant Cugat apareixia com un dels punts amb més accidents amb bicicletes involucrades. Enguany, però, aquesta via ja no es troba entre les més perilloses per als ciclistes.

Dades globals de l'estudi

Respecte a l'edició anterior, que avaluava el trienni 2020-2022, l'índex de risc s'ha incrementat un 5,7% a Catalunya, tot i que el seu valor global es manté baix. Aquesta pujada és el resultat de l'augment del nombre d'accidents amb víctimes mortals i ferits greus, que han passat de 509 a 581 (un creixement del 14,1% de mitjana del trienni), combinat amb un augment menor de la mobilitat, que ha incrementat fins al 8%.

Les dades de sinistralitat de 2024 presenten una reducció de les xifres amb relació tant el 2023 com el 2019. Fins al 30 de novembre, han perdut la vida 126 persones en 114 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya, fet que suposa una reducció del 10% en el nombre de morts i de l'11,4% en els sinistres mortals respecte al mateix període de 2023.

Si es compara amb el 2019 (abans de la pandèmia), període en què van morir 163 persones en 150 sinistres, la reducció és del 29,4% pel que fa a les víctimes mortals i del 19,0% pel que fa als accidents. Tanmateix, en aquests primers onze mesos s'han registrat 733 persones ferides greus en accident de trànsit, que són un 7,3% més que el 2023.

A 30 de novembre de 2024, les víctimes mortals que pertanyen a col·lectius vulnerables (motoristes, vianants i ciclistes) disminueixen lleugerament i representen el 47,6% del total. Tot i que han mort quatre motoristes menys (47) i set vianants menys (6) respecte al mateix període de l'any passat, s'han registrat dues víctimes mortals ciclistes més (6) i un usuari de VMP. La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes continua sent prop d'una tercera part. En concret, gairebé un 37% dels morts en carretera han estat motoristes i se situa en valors pròxims als d'ocupants de turismes (amb 50 morts).






David Prat

No hi ha una correlació directa entre els accidents a la Rabassada amb les actuacions que podem fer des d'Infraestructures.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.