Arriba a les aules la generació de mestres del nou mil·leni

Des d'enguany les classes ja compten amb professors nascuts al segle XXI


  • Comparteix:

Una aula d'un centre escolar / Foto: ACN

Una aula d'un centre escolar / Foto: ACN

La igualtat, el respecte i l'empatia són els valors claus d'una nova generació de mestres que, des d'enguany, són a les aules. Nascuts en el nou mil·lenni es tracta d'una generació que ha arribat amb moltes ganes, forces i amb les idees molt clares. Asseguren que 'cal un canvi del model educatiu' i que l'educació per projectes és una opció si 'està ben feta i engloba totes les competències necessàries' que han de tenir els infants. Pel que fa a la tecnologia, la veuen com una eina 'molt útil' a les aules, ara bé, sempre que sigui utilitzada com un complement i no com el pilar base. Des de Cugat Mèdia hem parlat amb dues professores d'aquesta generació per conèixer què pensen sobre els temes, alguns no exempts de polèmica. que afronta avui el món de l'educació.

Santcugatenca de tota la vida, la Laura Pauner té 23 anys i des de sempre ha tingut molt clar que volia ser mestre. Després d'acabar la carrera d'educació primària va fer les oposicions amb les quals va obtenir plaça a una escola de l'Hospitalet del Llobregat, on treballa des de setembre. Per la seva banda, la Mar Arnau va fer la carrera de ciències ambientals i el màster d'educació. Sempre havia volgut ser professora i les pràctiques del màster li van servir per confirmar aquesta vocació. Amb 24 anys, i des de fa un temps, treballa com a professora de física i química a l'Institut Arnau Cadell de Sant Cugat.

Tecnologia
Amb l'educació en el punt de mira i uns informes PISA que reflecteixen uns resultats precaris, Pauner atribueix aquesta davallada a un cúmul de factors. Per la seva banda, Arnau assegura, que el professorat no és el problema i posa el focus en la incorporació de totes les noves tecnologies a la societat i les "distraccions" a conseqüència d'aquestes. La varietat de recursos que ofereixen és un dels motius principals pel qual es tendeix a incorporar-les. Tanmateix, Arnau recalca que "s'ha d'incorporar la tecnologia sense oblidar el paper". Una visió que també comparteix la seva companya, que assegura que "no cal passar de blanc a negre" i que es poden utilitzar "sempre que aportin alguna cosa afegida".

Educació per projectes
Defugint del model tradicional que situava el mestre al centre de tot, Pauner es decanta cap a un model "on el protagonisme rau en l'alumnat i s'opta per a una educació més competencial". Una visió que Arnau també comparteix en apostar per la "nova educació", és a dir, deixar enrere els llibres i encarar-se més cap a una metodologia basada en els projectes. Les dues reconeixen que aquesta només funciona si està "molt treballada".

Les places de mestres
El sistema d'assignació de places de mestre és un dels punts que també s'ha posat en dubte els últims anys. En aquest sentit, Arnau explica que "que et donin la substitució d'un dia per l'altre a vegades costa d'acceptar i voler-ho fer". L'estabilització, el concurs d'oposicions extraordinària i el concurs ordinari han portat que en els darrers anys s'hagin incorporat moltes persones noves a la plantilla. Un fet que s'ha traduït en "certes dificultats a l'hora de distribuir tota la gent", la qual cosa ha afectat principalment a les destinacions on se'ls assigna, segons explica Pauner.


Diversitat
Amb un context amb molta diversitat, veuen amb bons ulls els avantatges que tenen les noves generacions en créixer en un entorn on poden aprendre molt dels altres. No obstant això, admeten que a vegades no tenen els recursos "suficients per poder arribar a tots tenint en compte les ràtios de professors i alumnes".

Ser joves ha signficat que sovint les confonguin amb altres alumnes. Tot i això, reconeixen que també té els seus avantatges i que sobretot les ajuda a connectar molt més amb l'alumnat i a entendre'ls. Ara bé, ambdues recalquen que el camí per arribar fins aquí "no ha estat fàcil" i ha estat "dur".

Amb tot, asseguren que les noves generacions sempre porten canvis i noves maneres de fer, però reconeixen que caldrà esperar un temps fins que aquests es vegin reflectits.





Laura Pauner

Crec que podem aportar aire fresc, a les escoles. També és veritat que aprenem molt de les persones que fa molts anys que estan en actiu. De mica en mica, tota la feina que es fa a les escoles, que és molta, els mestres i les mestres treballen moltíssim, espero que a la llarga es recullin els fruits.

Mar Arnau

Crec que l'educació no és el que falla tant. El professorat continua intentant ensenyar tan bé com sap a l'alumnat. Sinó més aviat en general la societat, perquè s'està anant cap a un model on les tecnologies són molt vigents i això fa que hi hagi molta distracció.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.