L'habitatge, un reclam per a les estafes

Els Mossos d'Esquadra faciliten alguns consells per evitar caure en el parany


  • Comparteix:

Imatge d'arxiu / Foto: Cugat Mèdia (Lluís Llebot)

Imatge d'arxiu / Foto: Cugat Mèdia (Lluís Llebot)

L'habitatge és el protagonista de nombroses estafes. Des de les que es fan valer del nostre espai més personal per aconseguir el seu propòsit il·lícit fins aquelles que s'aprofiten d'un mercat especialment tens per obtenir dades personals i bancàries. És el cas dels anuncis de lloguer duplicats a portals immobiliaris que serveixen de via per aconseguir les dades de la víctima i demanar en el seu nom crèdits bancaris. Un nou sistema que se suma als ja coneguts com les visites a casa de falsos revisors i les trucades en què es fan passar per empreses de subministrament per requerir dades o conèixer si hi ha algú a l'immoble. Davant tots aquests casos, els Mossos d'Esquadra recomanen principalment ser curosos i no facilitar cap mena de dada o informació.



Aquests són alguns dels consells contra les estafes vinculades a l'habitatge que expliquen des de Mossos d'Esquadra

Aquests són alguns dels consells contra les estafes vinculades a l'habitatge que expliquen des de Mossos d'Esquadra / Foto: Cugat Mèdia



Les estafes suposen el segon fet delictiu més denunciat a Sant Cugat, per darrere els furts. Durant el 2023, es van presentar 1.475 denúncies al municipi per casos d'estafa i ciberestafa, un 20% més que el 2022, segons dades dels Mossos d'Esquadra.

I és que les estafes, especialment les ciberestafes, no han deixat de créixer en els darrers anys i s'adapten constantment a nous reclams per arribar a les seves víctimes. L'habitatge també és un d'aquests esquers.

Consells davant possibles estafes vinculades a l'habitatge

A Internet
Les estafes s'han adaptat amb facilitat amb món digital i a les necessitats dels ciutadans. L'alta demanda d'habitatges de lloguer fa que les ciberestafes vinculades a aquests anuncis sigui un parany fàcil de caure. És el cas dels falsos anuncis d'ofertes de lloguer, que serveixen per aconseguir dades personals com els documents d'identitat, la solvència econòmica de les víctimes i les dades bancàries. Amb això, poden suplantar la identitat i fer-la servir per exemple per demanar crèdits o fer compres per Internet finançades per préstecs.

En aquests casos; recorda l'agent dels Mossos d'Esquadra de l'Oficina de Relacions amb la Comunitat i Proximitat de la comissaria de Sant Cugat, Paco Bustos; cal ser prudent i seguir els consells següents:
  • Prioritzar immobiliàries fiables
  • No facilitar dades si no s'ha visitat l'habitatge
  • Sospitar davant la insistència
  • En cas necessari, enviar la documentació amb marques d'aigua o dades tapades


  • A casa
    La mateixa llar també pot ser escenari i excusa per a una estafa. Són habituals casos de falsos instal·ladors o revisors d'empreses concretes que aprofiten per accedir a l'immoble o captar dades personals de les víctimes. Davant aquesta possibilitat, Bustos concreta aquests consells.
  • No acceptar visites o revisions no programades prèviament,
  • Avisar la companyia
  • Comprovar amb les empreses si hi ha requeriments


  • Per telèfon
    Amb la mateixa intenció d'aconseguir dades, també tenen constància des dels Mossos d'Esquadra de trucades en què es fan passar per companyies de subministrament, telefòniques o tècniques vinculades a les antenes de televisió. Aquestes falses empreses busquen aconseguir dades personals i bancàries o, fins i tot, programar visites als habitatges. En aquest cas, cal també ser prudent amb aquestes recomanacions.
  • No facilitar mai dades per telèfon.
  • Comprovar si l'empresa està realitzant visites o trucades.
  • Verificar si ha notificat per carta algun requeriment
  • Avisar la companyia


  • Així, la norma general per a tots els casos, concreta l'agent dels Mossos, és la precaució, la prudència i no tenir preses. Cal verificar les adreces web i els telèfons, així com l'acreditació d'aquelles persones que es puguin presentar a casa nostra. Davant el dubte, millor fer les comprovacions necessàries abans de facilitar informació i sospitar de les ofertes molt econòmiques. Perquè, com recorda Bustos, qualsevol pot ser víctima d'una estafa.

    Què fem si hem caigut al parany

    Tot i les precaucions, pot ser que finalment siguem víctimes d'una estafa o una ciberestafa. Si això passa, des dels Mossos d'Esquadra aconsellen:
  • Revisar si s'han contractat crèdits o préstecs.
  • Si és així, comunicar a l'entitat bancària que es tracta d'una estafa.
  • Interposar una denúncia als Mossos d'Esquadra i portar-la a l'entitat bancària.


  • El cos de seguretat recorda que es tracta d'un delicte de suplantació i que, per tant, és l'empresa o el banc qui té l'obligació de comprovar la identitat.

    Pisos turístics

    Les ofertes de pisos turístics tampoc no estan exemptes de casos d'estafes. En aquest cas, però, la situació més habitual és la d'una oferta falsa en què reclamen una paga i senyal o l'import íntegre per reservar un habitatge, que en molts casos ni existeix. És per això que els Mossos recomanen si es vol llogar un pis turístic aquest estiu fer les comprovacions prèvies com mirar on és, qui és el propietari i si efectivament està disponible. Per als Mossos també és important denunciar aquestes estafes.

    Si el problema és que l'immoble llogat no coincideix amb l'anunciat en prestacions, la reclamació s'ha de fer a una oficina per als consumidors o per la via civil.











    Paco Bustos

    Demanen la documentació que és demana quan vas a llogar un pis com el DNI o les nòmines i el que fan és utilitzar-les per demanar préstecs personals.



    • Comparteix:

    OPINA

    Identifica't per comentar aquesta notícia.

    Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

    Avís important

    Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

    Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

    No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

    Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.