Sant Cugat té encara una assignatura pendent amb la segregació escolar
El municipi ha anat equilibrant la distribució, però encara registra nivells alts a Secundària
Imatge d'arxiu d'un centre escolar de Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 1/març per Anna González
Sant Cugat continua tenint nivells elevats de segregació escolar, especialment a Secundària. És d'un dels 30 municipis de més de 5.000 habitants amb nivells de segregració a l'ESO més alts segons les dades de l'informe anual de la Sindicatura de Greuges de Catalunya. Tot i així, des de la posada en marxa del Pacte contra la segregació escolar al 2019, el municipi ha fet un esforç important per reduir aquests nivells tant a Primària com a Secundària, entre ells una nova zonificació escolar. El focus està ara, segons apunta a Cugat Mèdia l'experta en polítiques contra la segregació escolar de la Fundació Bofill, María Segurola, en la detecció i la sobreoferta de places. De fet, Sant Cugat és un dels municipis catalans que registren aquest curs una sobreoferta a I3 de més de 20 places.
Escolta-ho
Per mesurar aquest nivell d'equitat en la distribució de l'alumnat estranger i amb necessitats educatives especials (NEE) als centres s'utilitza l'índex de dissimilitud. És a dir, la proporció d'alumnes que s'hauria de canviar de centre per assolir un repartiment equilibrat. En aquest cas, la màxima igualtat és 0 i la màxima desigualtat és 1.
A nivell general, com apunta Segurola, Catalunya té un grau de dissimulitud per sobre del 30% (0,30), una xifra elevada. De fet, la intenció del pacte és poder reduir la segregació per sota del 20%.
I en el cas de Sant Cugat, on "històricament la segregació ha estat força alta", es continuen registrant desequilibris per sobre del 0,20 en totes les etapes. Tot i així, com també apunta l'experta, la millora s'ha fet notar en els darrers anys amb una reducció important de la segregació escolar.
Situació de Secundària a Sant Cugat
Sant Cugat és el 30è municipi català amb més segregació a Secundària. En concret, el nivell de segregació entre l'alumnat estranger és del 0,23, mentre que per als estudiants amb necessitat educatives especials és del 0,28. Això implica que en tots dos casos, caldria redistribuir a altres centres més del 20% d'aquests alumnes per assolir el nivell òptim d'igualtat.
Tot i així, les dades suposen una millora considerable respecte a les dades de l'any passat -també referents al curs 2022/2023, però encara sense consolidar- , les del curs 2021/2022 i les del curs 2018/2019, tret del cas de l'alumnat amb necessitats educatives especials que s'enfila fins al 0,28.
Situació de Primària a Sant Cugat
Una situació similar es registra a Primària, tot i que en aquesta etapa Sant Cugat no es troba entre els 30 municipis amb més segregació. La correcció a Primària ha estat significativa i, per al col·lectiu estranger, s'ha reduït l'índex de dissimilitud del 0,34 del curs 2018/2019 al 0,23 actual. Per al grup NEE, però, es registra una evolució negativa del 0,23 al 0,33 i al 0,30 actual.
Lluita contra la segregació escolar
Amb aquestes dades, extretes de l'informe anual de la Síndica de Greuges de Catalunya; l'experta de la Fundació Bofill posa en valor l'esforç del municipi per reduir la segregació escolar als seus centres i "l'impacte sobre generacions senceres d'alumnat".Així, Segurola marca com a exemple el canvi de zonificació escolar al municipi, implantada el curs 2022/2023.
Tot i així, concreta que encara queda feina per fer i apunta cap a la detecció dels estudiants vulnerables i la reducció de la sobreoferta.
Detecció
Com explica la responsable de polítiques contra la segregació de la Fundació Bofill, la detecció administrativa implica identificar aquells alumnes que estan en risc de vulnerabilitat i que aquests puguin fer ús del seu dret a una plaça reservada a qualsevol centre del municipi.I és aquí, entre d'altres aspectes, on Sant Cugat encara té deures. "Més de la meitat de l'alumnat vulnerable tant de Primària com de Secundària està sense detectar", afirma Segurola. Segons l'informe de la sindicatura, com recull l'experta, a I3 el 6,3% és alumnat socialment vulnerable, fet que suposa haver detectat el 23% del total estimat per aquest col·lectiu. A l'ESO, la xifra s'amplia fins al 15%, tot i que suposa el 55% del total.
Sobreoferta
Sant Cugat també registra una oferta per sobre de la demanda. És un dels municipis on en el procés d'admissió a Infantil 3 aquest curs 2023/2024 s'ha detectat una sobreoferta inicial de més de 20 places. En concret, aquesta sobreoferta és com a mínim per a una línia sencera per sobre de les necessitats d'escolarització del municipi, tot i que el nombre total de sol·licituds cobreix més del 80% de l'oferta, segons concreta l'informe de la sindicatura."La sobreoferta comporta riscos per a la lluita contra la segregació", alerta Segurola, qui explica que si les places no estan ajustades al padró, queden vacants i per tant no serveixen de res les polítiques per equilibrar la distribució d'alumnes vulnerables. De fet, el mateix informe de la Síndica recomana revisar l'oferta i fer-ho abans del procés de preinscripció. Tot i així, recorda l'experta de la Fundació Bofill, els centres concertats no estan obligats a reduir aquestes places.
I és per això que Segurola lamenta que "la lluita contra la segregació no pot dependre de la bona voluntat", un fet al qual se suma la manca de planificació de la matricula viva, és a dir, aquells alumnes que arriben fora del període de preinscripcions.
Pacte contra la segregació escolar
Aquest compromís contra la segregació es va signar el 2019. Segons Segurola, les mesures que s'estan aplicant tant a Sant Cugat com a la resta de Catalunya estan tenint efectes positius. Cada vegada hi ha més centres que acullen alumnat vulnerable, però el volum d'escoles amb alta segregació continua sent el mateix. En concret, el darrer informe de la Fundació Bofill confirma que els centres segregats s'han mantingut en el 17%, els equilibrats han passat del 51% al 67% i els no corresponsables han baixat del 32% al 16%.L'informe analitza l'evolució de la segregació en municipis de més de 10.000 habitants a Catalunya entre els cursos 2014-2015, 2019-2020 i 2022-2023.
DECLARACIONS
María Segurola
Molts municipis tenen una sobreoferta bestial i això comporta riscos molt importants per a la lluita contra la segregació escolar. Quan hi ha moltes places vacants fa que hi hagi més segregació perquè les famílies tenen un marge molt gran i no funcionen altres mesures.
Your browser doesn’t support HTML5 audio