Berta Serrahima: 'Ser superdotada és una dada més, com l'alçada o el pes'

Cugat Mèdia ha parlat amb aquesta santcugatenca de 12 anys sobre la seva experiència com a persona amb altes capacitats


  • Comparteix:

La santcugatenca Berta Serrahima / Foto: Cedida

La santcugatenca Berta Serrahima / Foto: Cedida

'Jo no sospitava que tenia altes capacitats, perquè no sabia ni que això existia. Simplement sabia que tenia més facilitat que altres companys per entendre les coses'. Amb aquesta naturalitat parla la santcugatenca Berta Serrahima sobre la seva condició de superdotada, una característica que ella considera 'una dada més, com poden ser l'alçada o el pes'. Té 12 anys, estudia 2n d'ESO a una escola amb currículum addicional de dansa i ha fet de ballarina al musical 'Billy Elliot'. 'Jo tinc clar que vull dedicar-me a la dansa professionalment, però també vull tenir una altra carrera; m'agraden molt la física i l'enginyeria', comenta.

El seu pare, Marc Serrahima, la descriu com "una nena molt sociable i empàtica, que sovint fa de mediadora quan hi ha conflictes al seu voltant". Acadèmicament, assegura que "a la Berta quan se li explica una cosa, l'entén i l'absorbeix a la primera". No obstant això, el que més destaca de la seva filla és "la capacitat que té per percebre les emocions de les persones", així com el seu vessant "empàtic i acompanyador".

Però, què són les altes capacitats?

Un infant amb altes capacitats té habilitats cognitives, creatives i motivacionals que destaquen de manera rellevant en comparació amb la resta d'iguals de la seva mateixa edat. Es pot distingir entre persones superdotades, que són aquelles que destaquen en tot; talentoses, quan sobresurten en una àrea en concret; i precoces, quan presenten un estat maduratiu superior als seus companys durant la infància, però s'equiparen amb ells a l'adolescència.

La psicòloga Estel Asens va ser l'especialista que va diagnosticar la Berta. "És un cas de superdotació intel·lectual claríssim", assegura.

Què em pot fer pensar que el meu fill o filla té altes capacitats?

Aquests són alguns dels signes que Asens considera indicatius d'un diagnòstic d'altes capacitats:
  • L'infant reacciona als estímuls d'una manera que no s'espera per la seva edat.
  • Des d'edats molt primerenques, raona, utilitza connectors i té molt vocabulari.
  • S'entretén molt i d'una manera molt creativa.
  • Té molts interessos i motivacions, així com molta curiositat per aprendre.
  • En casos de detecció tardana o falta d'acompanyament, es pot donar una manca de motivació i problemes conductuals derivats de l'avorriment intel·lectual.

  • En el cas de la Berta, per exemple, el seu pare explica que quan ella va descobrir els números, ràpidament va aprendre a comptar fins a mil. No va ser fins que no va anar a l'escola bressol, per això, que no van ser conscients que la Berta s'expressava molt millor que els infants de la seva mateixa edat. "Vaig pensar que era la més eixerida de la classe", confessa Marc.

    També és significatiu l'elevat nombre d'interessos que té. A banda de la dansa, la física i l'enginyeria, també va ser uns quants anys l'enxaneta dels gausacs, devora novel·les i llibres de divulgació, i gaudeix de les trobades socials, amb els amics i la família.

    El seu secret per no avorrir-se a classe és buscar la manera d'ajudar els seus companys a entendre la matèria. "Quan un professor explica una cosa, jo ho entenc d'una forma global i puc explicar-ho de moltes maneres. Així que, quan ho he entès, utilitzo les meves facilitats per ajudar els companys a entendre-ho", relata.

    La clau és l'acompanyament

    La psicòloga considera que un diagnòstic d'altes capacitats "és una bona notícia", ja que implica que serà una persona "amb molta curiositat pel coneixement i amb un cervell que li demanarà crear, elaborar i investigar". No obstant això, Asens insisteix en la importància de "detectar quines són aquestes necessitats i quins són els talents de l'infant, per oferir-li activitats que estimulin el seu potencial".

    En l'àmbit familiar, algunes de les recomanacions que la psicòloga fa als pares i mares amb infants amb altes capacitats són compartir moltes estones de conversa, escoltar-los, descobrir els seus interessos i dedicar estones al joc. Segons Asens, els infants amb altes capacitats "moltes vegades poden compartir més amb un adult que amb un altre infant de la seva edat".




    Estel Asens

    És una bona notícia, però és molt important detectar quines són aquestes necessitats, quins són els talents o la superdotació, per oferir-los activitats que estimulin el potencial en el qual destaquen.

    Berta Serrahima

    Quan un professor explica una cosa, jo l'entenc, i veig que hi ha companys que no els hi és tan fàcil. Llavors, el que faig moltes vegades és ajudar els companys, intentar explicar-los-ho d'una manera més fàcil perquè ho entenguin.



    • Comparteix:

    OPINA

    Identifica't per comentar aquesta notícia.

    Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

    Avís important

    Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

    Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

    No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

    Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.