ESCOLTA-HO
Objectius de L'EN21
L'EN21 es va desenvolupar entre el 2016 i el 2019, va néixer amb tres grans objectius. En primer lloc, actualitzar el concepte d'educació de qualitat, vinculant-lo a l'Agenda 2030 de les Nacions Unides, i transmetent la urgència i la importància de la necessitat de la transformació educativa.
En segon lloc, l'EN21 pretenia posar en marxa accions de transformació educativa d'un ampli nombre de centres educatius de la mà dels centres impulsors, aquells que ja estaven treballant en aquesta transformació, com és el cas del Thau.
Finalment, l'últim objectiu era posar en valor el treball de les escoles i docents que estaven duent a terme aquesta actualització del sistema educatiu, així com desenvolupar cooperativament procediments i eines que fessin possible la transformació de totes les escoles i instituts.
L'experiència de l'Escola Thau
La directora de l'Escola Thau, Mònica Santamaría, explica que gràcies a la seva participació en el programa, han incorporat noves metodologies al centre. "Abans ens centràvem més en el treball sistèmic i ara, amb l'ampliació del ventall de metodologies, podem atendre millor la diversitat", comenta.
Mònica Santamaría i Mònica Cusó, de l'equip directiu del Thau / Foto: Cugat Mèdia
La directora de primària del centre, Mònica Cusó, assegura que aquesta evolució va ser més fàcil gràcies al suport de l'EN21 que, segons diu, "ens va ajudar a sistematitzar alguns protocols que ens van permetre reflexionar". Durant el procés, també hi va haver molta comunicació entre escoles i, precisament aquest intercanvi de coneixement, va permetre als centres adonar-se dels seus punts dèbils, aquells aspectes que havien de millorar, però també dels seus punts forts, allò en què destacaven.
L'equip impulsor del Thau es va centrar a definir com un perfil d'alumne, és a dir, com voldrien que sortissin els joves en acabar l'escolaritat, tant a nivell de coneixements i de competències, com a nivell social. "El nostre projecte, per una banda, busca l'excel·lència acadèmica del nostre alumnat, però sobretot, on més posem la mirada és en el treball dels valors. Volem persones compromeses amb elles mateixes, amb el seu entorn proper, i amb la societat en general", explica la directora.
Amb aquest perfil d'alumne en ment, l'equip docent va poder reflexionar i analitzar quin tipus d'afinitats, metodologies i estratègies havien d'aplicar.
Exemples de metodologies educatives
Algunes de les metodologies que estan més presents a les aules dels centres que van formar part de l'EN21 són aquestes:
Continuïtat del programa EN21
Amb tot, Santamaría no té cap dubte que participar en el programa d'EN21 ha valgut molt la pena i que "ha estat molt positiu". Segons diu, és una experiència que els ha obert una porta a la importància de l'aprenentatge constant i que, en l'àmbit català, té continuïtat amb el PACTE o Programa d'Acceleració a la Transformació Educativa.
Aquesta iniciativa té la finalitat de proporcionar als centres participants, entre els quals, el Thau, els recursos i les eines necessàries per impulsar la transformació del centre a través de l'actualització del projecte educatiu. Un altre dels objectius del projecte PACTE és empoderar els centres com a motors de canvi per aconseguir una ciutadania crítica i solidària que vetlli per una convivència pacífica, responsable i conscient, capaç d'adaptar-se als reptes del segle XXI.
Mònica Santamaría
La nostra metodologia abans era més de treball sistemàtic i metòdic i hem incorporat noves metodologies. Hem ampliat el nostre ventall. Abans potser la nostra manera de fer anava més dirigida a un perfil d'alumne i ara ens permet atendre millor la diversitat.
Mònica Cusó
EN21 ens va anar bé perquè ens va fer sistematitzar molt alguns protocols que ens van ajudar a reflexionar en quin punt estàvem.
Mònica Santamaría
Jo diria que el nostre projecte per una banda busca l'excel·lència acadèmica del nostre alumnat, però sobretot, el que més ens interessa i on més posem la mirada és en aquest treball dels valors. Volem sobretot que els nostres joves, quan surten de l'escola, siguin persones compromeses amb elles mateixes, amb el seu entorn proper, i amb la societat en general.
Mònica Santamaría
Ens ha permès sistematitzar aquest procés de canvi. I comptar a més amb la col·laboració d'experts, que això ens ajuda perquè ens dona una base teòrica i un fonament teòric als canvis que anem fent, i poder comptar també amb la col·laboració i amb l'expertesa d'altres escoles. Ha estat molt positiu.
Mònica Santamaría
La societat canvia constantment, els nostres infants i joves també, per tant, la feina de l'escola també és adaptar-nos constantment a aquest canvi. I això és una de les coses que ens ha quedat molt clara durant aquest temps i amb aquesta reflexió que hem fet.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.