Escolaritzar o no les criatures d'entre zero i tres anys

Educar amb el joc és d'especial importància en aquestes edats primarenques


  • Comparteix:

Escola Bressol Mirasolet / Foto: Cedida

Escola Bressol Mirasolet / Foto: Cedida

A Catalunya, l'escolarització no és obligatòria fins als sis anys, tot i que cada vegada més moltes famílies s'han de plantejar què fer amb els infants que es troben entre els zero i tres anys. Segons les prioritats de cada família, algunes decideixen que els infants s'estiguin a casa, però n'hi ha d'altres que volen escolaritzar les criatures. A Sant Cugat hi ha diferents alternatives, segons la decisió que es prengui.

En primer lloc i com a primera escolarització, trobem les escoles bressol reglades oficialment per la Generalitat de Catalunya que garanteixen el compliment d'uns requisits arquitectònics, sanitaris i formatius per part del personal, que ha de ser qualificat i titulat. Per a aquelles famílies que prefereixen no escolaritzar les criatures en aquestes edats existeixen també altres espais infantils com els centres de suport familiar, que no formen part, però, del sistema educatiu. Amb un ampli ventall d'opcions a Sant Cugat, tant per una banda, com per l'altra, és en aquest moment, quan les famílies s'han d'informar, saber i reconèixer les diferències entre les diverses ofertes que hi ha a la ciutat.

Les escoles bressol ofereixen la primera escolarització
Les escoles bressol, també denominades llars d'infants, són centres que ofereixen l'educació infantil no obligatòria fins als tres anys. Segons detalla una de les mestres de l'escola bressol Montserrat, Mercè Díez, la tasca que duen a terme les escoles bressols, siguin públiques o privades, és "acompanyar a l'infant, i a través de molta observació, ajudar-lo al desenvolupament de les seves capacitats naturals". La directora de l'escola Mirasolet, Glòria Masó, coincideix amb aquesta metodologia educativa i afegeix que, "és molt important atendre les necessitats de cada infant de manera personalitzada amb l'ajuda de les famílies".

Escola Bressol Municipal Montserrat
Proposta de joc a l'escola bressol municipal Montserrat / Foto: Escola Bressol municipal Montserrat


El vincle escola -família i escola-criatura, importants dins la tasca de les escoles bressol
Així doncs, el model educatiu de les escoles bressol, públiques o privades, es basa en l'acompanyament i l'observació. Per dur a terme de la millor manera aquesta tasca, és essencial crear un vincle amb les famílies i, posteriorment, amb l'infant. "És molt essencial que hi hagi un vincle escola-família, per ajudar a la criatura en els seus primers anys de vida", considera Mercè Díez, de l'escola bressol Montserrat. La directora de Mirasolet afegeix que, "la comunicació amb les famílies és molt important perquè ens ajuda a acompanyar la criatura i a saber, en tot moment, com es va desenvolupant en el seu dia a dia i quines necessitats té".

Dins d'aquest acompanyament, també s'ha de crear un vincle de confiança amb l'infant. Tal com detalla la mestra de l'escola Montserrat, "ens guanyem la confiança de cadascun d'ells a mesura que anem sabent, de manera personalitzada, les seves necessitats de joc, d'afecte, de menjar, de dormir, etc." Paral·lelament, la directora de Mirasolet considera que el joc i la diversió també són una eina per motivar a les criatures i que puguin desenvolupar-se lliurement. "Si asseiem als infants hores i hores en unes cadires, arribarà un moment que s'avorriran", expressa Masó. Per tant, per a l'escola bressol Mirasolet, educar amb el joc és d'especial importància a l'hora de posar en pràctica la seva tasca educativa, ja que un dels seus objectius, és que, "es criatures vinguin felices", detalla la directora.

Escola Bressol Mirasolet
Activitat a l'escola bressol Mirasolet / Foto: Escola Bressol Mirasolet


La diferència entre l'escola bressol pública i la privada
El que diferencia a les escoles bressols públiques de les privades, és tan sols, les subvencions o ajudes econòmiques que les primeres reben de les administracions. A més, segons afirma la directora de l'escola Mirasolet, d'àmbit privat, "el model educatiu que implementem és el mateix, ja que ens és definit per igual des d'Educació". "No ens hauríem de diferenciar en res, tret de les subvencions que rebem o deixem de rebre", assegura en la mateixa línia la mestra de l'escola pública Montserrat.

Escola Bressol Montserrat
Proposta de joc a l'escola bressol municipal Montserrat / Foto: Escola Bressol Municipal Montserrat


Els centres de suport familiar
Com a opció per aquelles famílies que prefereixen no escolaritzar els infants entre els zero i tres anys, existeixen els centres de suport familiar. Espais d'acompanyament a la infància, que actualment no estan regulades per la Generalitat. A Sant Cugat existeix Kinder, que formar part de l'Alpic (Xarxa de centres de suport familiar a Catalunya), que tot i això, com explica la seva directora, Sandra Garrido, "no som ludoteques, eduquem i partim d'un projecte pedagògic propi i diferent del que proposa Educació, les ludoteques el que fan és guardar a la criatura durant una estona". "Des del centre es posa molt d'èmfasi a educar respectant el ritme d'aprenentatge de cada infant", detalla la directora de Kinder.

Una de les principals característiques d'aquest centre de suport és la flexibilitat horària i l'adaptabilitat a les necessitats de cada família. "Ens adaptem a cada situació familiar. Si es necessita portar a l'infant tres dies a la setmana, doncs tres dies, no és necessari portar-los cada dia, fins als 6 anys no estan obligats a l'escolarització", assegura la directora de Kinder. "Amb aquestes edats és imprescindible que estiguin el màxim temps a casa, rebent l'escalfor familiar", considera Garrido.

Una altra característica de Kinder és que les criatures no estan separades per edats, sinó que comparteixen espais. La directora opina que, "la barreja d'edats és molt positiva en aquests primers tres anys". En contraposició, la directora de l'escola Mirasolet, creu que, "barrejant criatures de tres edats diferents no es pot assegurar un acompanyament personalitzat i adient als desenvolupaments de cada infant, és molt més caòtic", apunta.

A part de l'autorització de la Generalitat per funcionar com una escola bressol oficial, Garrido defensa que l'única diferència entre els centres de suport familiar i les escoles bressol és l'organització. Opinió que la directora de Mirasolet, no comparteix, "els centres de suport no són llars d'infants i estan fent la mateixa funció que fem nosaltres, sense estar regulades per la Generalitat".

En definitiva, els tres centres creuen que és essencial que les famílies, a l'hora de decidir què voler fer amb les seves criatures d'entre zero i tres anys, tinguin clares les seves prioritats i s'informin bé de les opcions que hi ha a la ciutat.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.