ESCOLTA-HO
És natural que tinguin els seus espais, però cal trobar moments comuns. Una recomanació és que al menys un dels àpats, preferiblement dinar o sopar, sigui sempre en família i que es converteixi en un espai on es comparteixin dubtes i neguits i es planifiquin futures activitats en conjunt.
No marcar calendaris estrictes
És una temptació organitzar horaris com si la vida seguís amb normalitat, però cal ser conscients de que els adolescents funcionen a un altre ritme. La transició entre activitats no pot ser instantània i necessiten una estona, que al carrer sol estar marcada pel trajecte d'un lloc a l'altre, per poder encadenar-les sense atabalar-se.
Sortir de la comoditat que els fills estiguin a l'habitació
Aprofitar els espais comuns dels quals hem parlat abans per interessar-se per què fa l'adolescent sense jutjar-lo. S'ha d'intentar generar un clima on tingui ganes d'explicar-se i animar-lo a proposar activitats comunes. Pot ser un joc de taula, una pel·lícula o una activitat on se senti còmode i en la qual la família s'hi impliqui, encara que no la facin habitualment.
Evitar imposicions
Els adolescents es troben en ple procés de generació d'una identitat pròpia, en el qual la família només és una part. Els seus amics i els seus referents socials contribueixen majoritàriament a construir aquesta identitat i cal ser conscient del paper que hi juguen les famílies. La imposició acabarà provocant rebuig i un perill del qual avisa Custodio, el 'confinament dins el confinament', és a dir, que els adolescents amaguin què fan i es tanquin al seu propi món.
Plantejar objectius a mig termini
De cara a les setmanes que queden, Custodio anima a consensuar amb els adolescents alguns objectius que seria positiu haver fet abans que tot torni a la normalitat. Sense calendaris estrictes, però es pot establir, per exemple, ordenar un armari, decorar una habitació, fer inventari de tot el que hi ha a l'habitació... Són algunes propostes per trobar objectius comuns.
Regulació de l'ús de la tecnologia
El sobtat canvi d'hàbits pot suposar un focus de tensió a la família, sobretot si no s'ha treballat la gestió de l'ús de la tecnologia i les pantalles en general. Sobtadament tenim més temps i això pot portar a conductes no desitjades. Si la família no hi ha posat límits fins ara, el procés probablement serà molt difícil, si no impossible i per això cal abordar-ho des del pacte i el consens. Per exemple, limitant a tothom, també als pares i mares, l'accés a determinades hores o animant a l'autoregulació de l'adolescent. Cal ser conscient, això sí, que serà un procés complicat.
Oportunitats de nous aprenentatges
Custodio adverteix que és probable que costi que es concentrin en la part acadèmica i assenyala que pot ser un bon moment per dur a terme aprenentatges que en el dia a dia ens són impossibles de fer. Treballar la resiliència, l'autogestió, l'autodisciplina, el domini de les emocions, l'escolta interior i l'organització de tantes hores lliures pot ajudar a créixer de manera inesperada la personalitat dels adolescents, que en circumstàncies normals probablement no tindrien temps de fer.
Isabel Custodio
Pot ser un moment molt maco perquè els nostres fills s'adrecin a nosaltres i ens busquin. Estic plenament convençuda que d'aquesta crisi en sortiran moltes oportunitats en termes de convivència.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.