Tornem-hi que no ha estat res


  • Comparteix:

eduard.jener

Eduard Jener


Publicat: el 22/set/12
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Comença el curs escolar i, de fet, tota la societat sembla posar-se en marxa altra vegada. Aquest setembre, però, amb la sensació que estan passant coses que, fins ara, no eren habituals. A l'escalada dels preus en els serveis imprescindibles per viure, llum, aigua, gas, carburants, alimentació, s'afegeix la pujada del IVA amb salts impressionants, com és el cas de la cultura (menys els llibres, de moment) que des del govern central en diuen 'entreteniment'.

ESCOLTA-HO

En el camp estrictament de l'ensenyament s'anuncia normalitat a l'inici del curs escolar 2012-2013 a Sant Cugat. Les classes comencen amb 19.673 alumnes, una xifra a considerar, tot i que no tots els alumnes que estudien a les escoles de la ciutat hi viuen. Les xifres són significatives. Hi ha, per exemple, gairebé igual nombre d'alumnes en l'educació infantil i primària pública que a la concertada: 4.868 (només ha augmentat en 13 alumnes comparant amb el curs passat) i 4.549 alumnes en la concertada (l'augment ha estat en aquest segment de 154 alumnes). Si miren la secundària obligatòria les xifres encara en son més de significatives: pública 1.714 i concertada 2.085. Les xifres de les qualificades com a privades són, òbviament, menors.

La cosa és, com sempre, que tenim unes escoles privades que juguen un paper de públiques sense ser-ho perquè reben uns diners del govern i, en canvi, tenen els seus propis plans d'estudi i, si convé, cobren unes matrícules considerables que són amagades sota diverses classificacions i que mantenen la seva educació classista, ideològica i religiosa. Els arguments els coneixem: encara fan un favor al govern de torn perquè cobreixen unes necessitats de llocs que, si elles no hi fossin, hauria de fer-ho l'administració pública.

Òbviament que l'any 1982 aquesta era una raó convincent i real, però ara el que hauríem de pensar és que si tots els milions que han rebut durant molts anys s'haguessin invertit en l'educació pública probablement seria innecessari tenir escoles concertades. Les raons són sempre ideològiques i tenen darrera la voluntat, lliure i democràtica, naturalment, dels pares que poden escollir una escola religiosa o de determinat signe que fomenta, per exemple, l'educació en castellà i anglès més que en català encara que de la nostra llengua sigui impossible deslliurar-se'n del tot.

En un pla diferent, però amb resultats similars, en el darrer ple municipal del dilluns dia 17, es va aprovar una moció subratllant la cobertura legal del concert econòmic en les escoles d'educació diferenciada pels vots a favor de CiU i PP, amb la base que 'tant la normativa de Catalunya com en l'àmbit Constitucional de l'Estat, s'atorga els mateixos drets i obligacions als centres d'educació diferenciada que a la resta de centres educatius...'.

La veritat és que, a aquestes alçades de la història, subvencionar l'educació que separa a nens i nenes a l'escola em sembla una regressió insostenible per molt que ho diguin les normatives que, quan convé, no en fem ni cas. El que deia, tornem-hi que no ha estat res.

EDUARD JENER és crític cultural



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.