'Pedra i sang': una història de Sant Cugat


  • Comparteix:

eduard.jener

Eduard Jener


Publicat: el 7/gen/12
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

Josep Maria Jaumà, autor de 'Pedra i Sang', l'obra que es representa des de fa 12 anys (amb un any especial fora de l'àmbit del Monestir) des del dia de Nadal fins els dia dels Innocents, expressa en el titular d'una entrevista publicada en el 'Diari de Sant Cugat' la convicció de que 'als santcugatencs no els interessa la història de la ciutat'. Coneixent els periodistes suposo que calia destacar alguna cosa cridanera de tot el que va dir i així donar més èmfasi a les seves paraules.

La veritat és que si considerem que s'han fet unes 60 representacions de l'obra en aquests anys i calculem una mitjana de 90-100 persones, arribem a uns 5.500-6.000 espectadors, xifra que no està gens malament considerant les característiques de la sala capitular, on es representa, i els dies en què es fan les funcions: 25, 26, 27 i 28 de desembre, en els darrers 7 anys.

La ciutat té quasi 85.000 habitants, segons el cens, ara esperem l'actualització a 31 de desembre de 2011 on la xifra encara pot augmentar una mica, i això ens diu que encara estem molt lluny de pensar que una majoria de ciutadans d'aquesta ciutat coneguin l'obra de Jaumà i, sobretot, el fet històric singular que va passar realment l'any 1350, l'assassinat durant la missa del gall dins de l'església de l'abat Biure pel noble Berenguer de Saltells. Un crim sacríleg que portaria a la intervenció del rei Pere III El Cerimoniós que, com bon governant, va acabar amb la discussió de diners (fonamental per entendre l'obra i els fets) quedant-se amb l'herència del pare de Berenguer de Saltells i dictant una modificació important en el fet de les donacions de bens a l'Església per part de molts que pensaven comprar amb els seus diners el cel, canviar una costum arrelada que anava fen més rica les institucions religioses en detriment del nobles. Com veiem sempre els afers religiosos, associats a les coses de l'ànima, han comportat una vessant estrictament de poder terrenal, associada a l'exercici del poder.

De qualsevol manera que es miri, l'existència i la persistència de 'Pedra i Sang' caldria mirar-la des del punt de vista de la singularitat. Aquesta és una història del poble de Sant Cugat del Vallès, aquest fet només es va produir aquí, i és des d'aquí que cal projectar-ho arreu de Catalunya i aconseguir allò que a molts indrets del nostre país és habitual, o sigui: fer de l'espectacle un referent propi i fomentar la seva existència. Unir, com s'ha demostrat, tradició i modernitat. Donar suport sense dubtes a un equip artístic i tècnic que ha demostrat el seu nivell de qualitat i allargar el nombre de representacions cercant combinar l'art amb el turisme cultural que la nostra ciutat pot oferir.

EDUARD JENER és crític cultural



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.