Sant Cugat, ciutat turística?


  • Comparteix:

eduard.jener

Eduard Jener

Crític d'arts escèniques


Publicat: el 4/oct/22
Opinió
Més Columnes de l'autor
PDF

El passat dimarts dia 27, Dia Internacional del Turisme, es va presentar a l'Oficina de Turisme de la ciutat el SIT SANT CUGAT (Sistema d'Intel·ligència Turística) que, segons explica la tinenta d'alcaldia de Cultura Esther Madrona, 'ens permet optimitzar els esforços de recopilació i explotació de dades, que ja realitzaven de manera més puntual...'. Aquest programa ha estat desenvolupat per Vivential Value, empresa barcelonina. El seu director Rafael González comenta que els primers resultats recopilats demostren que Sant Cugat té 'multiproducte' com a destí turístic. En la seva pàgina web González diu que cal 'tenir objectius', 'tenir clar el desplegament', i una seqüència formada per tres conceptes: 'Objectiu, dades que existeixen i experiència del turista'. Després d'expressar la meva esperança i el desig que això funcioni voldria explicar vàries experiències dels anys de col·laboració en el Consell de Cultura i Consell de Ciutat.

El dia 15 de novembre de l'any 2012 es va presentar el 'Pla Estratègic del Turisme de Sant Cugat del Vallès'. Aquest Pla s'havia encarregat a l'empresa basco/francesa Tangible. Des de l'Ajuntament es va demanar opinions als membres del Consell de Cultura que, òbviament, vàrem donar, i amb la lectura i la convicció que des del mateix Consell ja havien dit pràcticament tot el que posaven en el Pla dels senyors de Tangible.

El dia 16 de gener de 2015 es va presentar 'Sant Cugat. Pla estratègic', on hi havia òbviament una mirada a la promoció turística. En aquest cas especialment cultural, que començava amb una frase en anglès de Peter Drucker: "The best way to predict the future is to create it", que em va semblar absolutament fora de lloc (no la idea sinó que fos en anglès) i que, no em consta en els documents que tinc, quina era l'empresa encarregada de fer-ho. En aquest cas es va presentar al Consell de Ciutat.

Paral·lelament, hi havia el 'Pla Estratègic del Turisme de Sant Cugat del Vallès' (full de ruta 2013/2017) on es deia en la pàgina de portada "Sant Cugat és una destinació turística urbana, on el visitant creix vivint experiències úniques, a prop de Barcelona". Sense comentaris. En aquesta ocasió això estava encapçalat per la frase: "Barcelona és molt més" i el patrocini de la Diputació de Barcelona.

També amb el patrocini de la Diputació el mes de juny de l'any 2017 es presenta el 'Pla d'internacionalització de Sant Cugat del Vallès' (en fase d'aprovació inicial) de 33 pàgines del que des del Consell de Ciutat fins fa dos anys, quan encara era sots president, no en vàrem saber res més. Naturalment, també es tractava en el Pla l'aspecte turístic com eina primordial per aquesta internacionalització.

Tot això ho dic perquè penso que, malauradament, sembla que cada matí obrim la botiga com si la vida comencés en aquell moment i sembla que no es tenen en compte moltes coses que s'han fet anteriorment i que costen temps i diners. Sant Cugat té un inconvenient inicial. Estic segur que la majoria dels estudiants estrangers d'ESADE quan es comuniquen amb la seva família o amics diuen que estudien en un barri de Barcelona. Passa igual amb molts nouvinguts que han canviat la seva residència de Sant Gervasi o la Bonanova a Sant Cugat. Viuen a Sant Cugat, però no viuen el que es fa a Sant Cugat, en molts casos.

Considerant que EL MONUMENT, així, amb majúscules, és el Monestir, tenim un problema afegit i és que la divisió d'administració, gestió i propietat entre Claustre i Museu (caldrà un altre article per parlar del Museu), Església, Palau Abacial i tot l¡entorn, no ajuda a poder plantejar una gestió total amb el que suposa que el monument s'incorpori a les rutes turístiques habituals que estan en mans de les agències de viatges, parlant en general.

No m'allargo perquè el tema és molt més ampli i ja hi tornarem, però ara penso en l'experiència d'aquest any al poble d'Alcarràs que, amb l'èxit de la magnífica pel·lícula de Carla Simón, s'ha convertit en un lloc d'atracció turística que mai havien pogut imaginar i que els ha donat una inesperada publicitat perquè molta gent, especialment els anomenats pixapins, vagin a visitar-lo.

El mes de desembre, després una segona al mes de març, es va presentar una novel·la, original d'un servidor de vostès, 'Assassinat a la sala capitular', on tota l'acció es desenvolupa a Sant Cugat del Vallès durant la darrera setmana de l'any 2016. Crims, esoterisme, exorcisme, tradició teatral, on surt el Monestir amb el seu claustre explicat, l'Arxiu Nacional, l'ermita de Sant Medir, el CAR, el Teatre Auditori, el Centre de Restauració de Béns Mobles, el Mercantic, places, carrers, bars i restaurants i un llarg etcètera...

Una pel·lícula, ja no dic una sèrie, suposaria un allau de turistes... Per què riuen?. Només era un suggeriment, eh!.

EDUARD JENER és crític d'arts escèniques



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.