He escrit diversos articles en defensa del comerç de proximitat tot alertant de la despersonalització que suposa per a Sant Cugat la baixada de persianes de les anomenades botigues 'de tota la vida' i la seva substitució per un comerç completament aliè a la ciutat, que, en forma de franquícia, és idèntic, fins i tot en decoració, al de la resta de ciutats de Catalunya. Vendre's aquest patrimoni és vendre's la identitat, i si et vens la identitat deixes de ser algú per convertir-te en ningú.
Doncs bé, en el mateix sentit em sembla deplorable la iniciativa de l'esmentada associació de celebrar el 14 de febrer com a dia dels enamorats. Benvolguts senyors i senyores de Sant Cugat Comerç, el dia dels enamorats a Catalunya no és el 14 de febrer, és el 23 d'abril. No és per Sant Valentí, és per Sant Jordi que ho celebrem. És aleshores quan els establiments han de fer la seva campanya, ja sigui amb piruleta o sense. Voler fer negoci és del tot legítim, naturalment que sí. Però no fins al punt de la despersonalització. Perquè si tot s'hi val per tal de fer caixa, si qualsevol excusa és bona per fer calerons, si importem tradicions comercials en detriment de les nostres, quedem completament nus a l'hora de reivindicar el nostre comerç 'tradicional'. Cal predicar amb l'exemple, amics, i demostrar que el comerç tradicional és el primer a respectar les tradicions del país on viu.
Hi pot haver algú que argumenti que la celebració de Sant Jordi no és incompatible amb la celebració de Sant Valentí, però serà un argument amb molta barra, francament, perquè no es pot admetre de cap de les maneres una duplicitat de celebracions moguda per l'afany econòmic. Altrament, no n'hauríem de dir 'celebració', sinó una cosa molt més lletja. Seguint aquest patró, Sant Cugat Comerç podria celebrar dos Dia de la Mare, dos Dia del Pare, i, d'acord amb els nous temps, instaurar el Dia del Segon Marit i el Dia de la Segona Muller. I endavant que fa baixada! Caixa, caixa! Al final acabarem celebrant el 4 de juliol i el 14 de juliol com a esquer per captar clients nord-americans i francesos.
Siguem seriosos, si us plau. Fem negoci, però fem-lo inventant, no copiant. No hi ha res en contra de voler vendre, però fem-ho amb criteri, amb imaginació i amb creativitat, no a costa de vendre'ns la dignitat. Som catalans, no anglosaxons.
VÍCTOR ALEXANDRE és escriptor i periodista
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.