Les mentides i les veritats sobre el tribut metropolità

Pere Soler


Publicat: el 4/des/19
Opinió| Columnes

Volem donar respostes a algunes de les demandes de la ciutadania a través d'una explicació clara i concisa i desmuntar les mentides i falsedats que brama l'oposició amb l'única voluntat de confondre i crear malestar, per intentar desestabilitzar el govern del canvi. I s'equivoquen. Cada vegada que ho intenten, l'equip de govern progressista és més fort i més unit. Respondrem a preguntes que ens han formulat.

És cert que el tribut metropolità serveix per cobrir la despesa generada per Sant Cugat i els altres 17 municipis que han format part des del gener a la tarifa plana de la zona metropolitana?
En part sí, però no exclusivament. El tribut metropolità forma part, conjuntament amb altres ingressos que rep l'AMB per poder prestar els serveis correctament: plans d'ocupació (agents cívics), rehabilitacions d'edificis i cases (Can Quitèria), millora de carrers (avinguda Cerdanyola), arranjament de parcs (Volpelleres), suport als polígons d'activitat econòmica (Can Sant Joan), suport a les famílies més vulnerables (pobresa energètica i rehabilitacions), i altres serveis. Tots formen part del pressupost de l'AMB, per tant no es pot discriminar el tribut per una banda i les altres fonts d'ingressos que aporta Sant Cugat.

Quina és la diferència entre l'actual govern i l'anterior?
L'anterior mantenia una línia dura i de confrontació amb l'AMB i en no assolir un acord va utilitzar la via del contenciós administratiu. La diferència és que el nou govern ha apostat pel diàleg i el consens, assolint una negociació on la cessió és una part de l'entesa.

Què hagués passat si no haguessin retirat el contenciós?
Ben senzill, que els propietaris de Sant Cugat haguessin hagut de pagar 2,7 milions d'euros més perquè el darrer càlcul del tribut metropolità estava fet amb l'opció més alta.

És cert que els contribuents santcugatencs paguen menys que els altres municipis?
No, el càlcul és igual per a tots. El que cal dir és que el valor cadastral de les propietats de Sant Cugat és més elevats que en altres municipis i això repercuteix tant en el tribut metropolità com en l'IBI. Aquesta ha estat la política de 32 anys de govern de la dreta al nostre municipi.

I per què aquest tribut s'ha de basar en el cadastre i no en altres fórmules?
Hi ha 18 municipis que ja pagaven el tribut en base el seu valor cadastral i no hi ha cap altre indicador que pugui gravar sobre les persones i que sigui més fiable. Tot i així el diferencial cadastral produeix situacions dispars en finques similars i entenem que això s'hauria de resoldre.

Per què hem de pagar els viatges de la gent que ve de Barcelona?
Els que provenen de Barcelona són molt similars als que van cap a Barcelona des del Vallès. Els 18 municipis que ja pagaven el tribut metropolità aportaven 120 milions d'euros, mentre que els 18 que s'han incorporat aportaran 17 milions. Tot i això cal ajustar els serveis i la millora en la seva prestació en aquests darrers municipis.

Què pensa fer el govern per donar suport a la ciutadania i al comerç?
Diverses actuacions:
1r. Donar una major informació i intentar contestar totes les incògnites que genera el cobrament d'aquest tribut.
2n. Pensar mesures de suport i ajut a aquelles famílies que ho estan passant malament i a les quals l'entrada en vigor d'aquest tribut els pot suposar un sobreesforç.
3r. Realitzar propostes per poder introduir subvencions i rebaixes a les ordenances fiscals de l'AMB respecte al tribut, escoltant les demandes de la ciutadania, entitats, i resta de partits polítics.
4t. Plantejar un pla de xoc per al comerç.

PERE SOLER és el tinent d'alcaldia de Presidència, Hisenda, Serveis Urbans, Mobilitat i Seguretat