Molts països participants a l'estudi han patit una davallada que justifiquen per l'afectació de la pandèmia. Però a l'estat espanyol aquesta davallada és una tendència que va començar uns anys abans. Així hi ha altres factors perquè Catalunya es situï a la cua en comprensió lectora i voldria reflexionar sobre això.
Els infants adquireixen les habilitats bàsiques per a la lectura i l'escriptura durant el primer cicle de primària i durant aquest temps veiem el gran interès de moltes famílies per reforçar aquest procés, visitant amb assiduïtat la biblioteca per agafar llibres en préstec, compartir un temps de lectura amb l'infant o assistint a activitats com l'hora del conte. Malauradament a la biblioteca observem que el préstec de llibres infantils a partir dels 7 anys pateix una enorme davallada. Un cop el nen o nena ha adquirit la lecto-escriptura, les famílies consideren la fita assolida i sovint, massa aviat, deixen de llegir-los en veu alta o redueixen molt les visites a la biblioteca, prioritzant altres activitats.
El pes que ha adquirit la comunicació visual està canviant els hàbits de lectura dels infants i també de molts adults, que cada cop més, se senten atrets per llibres on la imatge és essencial, com els còmics o àlbums il·lustrats que cada dia tenen més demanda entre els nostres usuaris. L'ús de llibres de coneixements ha disminuït, i sovint trobem nens que no saben consultar un llibre per cercar una informació o no tenen la paciència per fer-ho. Per la seva banda, les editorials han reduït l'oferta d'aquest tipus de material i presenten continguts acompanyats d'imatges, infografies o esquemes que faciliten l'aprenentatge de les idees clau i resulten més atractives, reduint la presencia del text, cada cop més breu i sense espai per a l'argumentació.
L'exposició continua a imatges en moviment té un gran impacte en la manera que processem la informació, i afecta especialment als infants, entre d'altres coses, les imatges solen tenir un ritme ràpid i canvis visuals freqüents, que poden sobreestimular els petits i dificultar la seva capacitat de concentració i atenció a llarg termini. Davant d'això sembla normal que altres activitats que requereixin esforç i concentració, en comparació, els puguin resultar avorrides.
El format digital va obrir les portes a la integració de continguts com ara imatges, vídeos, sons, que permeten la interacció de l'usuari però que promouen que vagi d'un contingut a un altre. A més internet posa al nostre abast una enorme quantitat d'informació que podem enllaçar en recorregut hipertextual sense fi, que ens resulta inabastable, amb anuncis i notificacions que sovint ens dispersen i una exigència d'immediatesa que ens afecta a tots.
La lectura ens ajuda a contrarestar aquesta dispersió i és un instrument excel·lent per entrenar la capacitat d'enfocar l'atenció a nivell cognitiu, perquè requereix paciència i la participació activa del lector en un esforç sostingut en el temps per focalitzar la ment en el text que tenim davant, i que té un vincle directe amb la capacitat de raonar i de comprendre el que passa al nostre voltant.
Un altre debat és si aquesta lectura textual és més convenient fer-la sobre un document imprès o sobre un dispositiu digital. Els estudis han mostrat que la lectura en pantalla pot generar una lectura més superficial, ja que sovint es fa amb una actitud més superficial i es tendeix a saltar informació, buscant allò que apareix destacat i això pot afectar la comprensió profunda del text. A més, qualsevol dispositiu connectat a internet pot generar fàcilment distraccions que interrompen la concentració i la comprensió. Pel contrari la lectura a través llibres electrònics, que no propicien aquesta dispersió, no semblaria una mala opció a partir de l'adolescència.
Tenim molta feina per mirar de revertir aquesta situació i, fomentar l'hàbit lector és el primer pas i ens interpel·la a tots, escoles, famílies, biblioteques, però també institucions i societat en general. La capacitat de llegir i els hàbits de lectura s'associen als nivells de benestar social de qualsevol comunitat i ens estem jugant la qualitat de vida de les generacions futures.
El rol de les famílies és imprescindible en el foment de la lectura entre els infants. Tenir llibres a l'abast és essencial perquè els infants desenvolupin l'hàbit de llegir. Les famílies poden crear una petita biblioteca personal i venir a buscar noves lectures a la biblioteca, animant els infants a triar llibres que els interessin. Si els nens veuen que els seus pares gaudeixen llegint, i a casa es parla dels llibres que es llegeixen, molt possiblement s'animin a seguir el mateix camí. Durant els primers anys podem establir un moment del dia per compartir la lectura amb el nen o la nena. Per exemple llegir-li en veu alta una estona a la tarda o abans d'anar a dormir, transmetent el gaudir pel relat i comentant i reflexionant sobre la història. Aquesta rutina ajuda els infants a associar la lectura amb moments agradables i emotius que vincularan amb la lectura per sempre. A més, és convenient assistir en família a activitats relacionades amb la lectura, visitar la biblioteca amb certa freqüència, motivar l'infant a participar en activitats de dinamització lectora, com ara clubs de lectura o hores del conte que fan biblioteques o llibreries d'arreu.
Des de l'àmbit de l'ensenyament, a més del gran esforç que realitzen els docents, s'han de potenciar biblioteques escolars actives i integrades en la programació del centre, assignant els recursos necessaris i especialment dotar-les del personal necessari per la seva gestió i dinamització, més enllà de la feina de voluntariat que sovint fan docents i famílies.
Una assignatura pendent a molts municipis, també al nostre, és l'elaboració d'un pla lector que concreti una política de lectura pública des del territori, que coordini els esforços de tots els agents implicats, des dels serveis municipals (culturals, educatius, socials...), la societat civil i l'empresa privada, amb l'objectiu d'augmentar els índex de lectura a totes les edats. Sant Cugat també ha de continuar treballant per la implantació d'una xarxa de biblioteques públiques adequada d'acord a la planificació del Mapa de Lectura Pública definit per la Generalitat de Catalunya, que identifica, entre d'altres necessitats, la construcció d'una nova biblioteca central o l'ampliació de l'actual, per tal de donar resposta a les demandes de la nostra ciutat.
El foment de la lectura entre tots els públics és un dels objectius primordials de les Biblioteques de Sant Cugat i posem especial atenció en el infants. Les biblioteques comptem amb una àmplia col·lecció de llibres per a tots els nivells de lectura, edats i gustos, i us ajudem a triar els llibres adequats per emportar-vos a casa o per llegir a la biblioteca, on trobeu un entorn agradable i estimulant on els infants poden gaudir de la lectura. A més, les biblioteques posem a disposició de les famílies una programació d'activitats, com ara hores del conte per a diferents edats, contes en anglès, laboratoris de lectura en família, tallers, jocs didàctics, entre d'altres. I oferim programacions adreçades a escoles com ara visites escolars, activitats d'animació lectora, préstec de lots temàtics, visites d'escriptors, tallers sobre literatura infantil per a docents i famílies o d'altres col·laboracions.
Entre tots hem de treballar per reforçar la lectura com un element clau per tal que els nostres fills i filles puguin tenir eines per reflexionar, contrastar i posar en context el bombardeig d'imatges i informacions que els arriben, si volem que siguin ciutadans informats, responsables i amb pensament crític.
HELENA SÁNCHEZ FERNÁNDEZ és Directora de la Biblioteca Gabriel Ferrater i Cap de Xarxa de Biblioteques de Sant Cugat
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.