Es tracta d’un perfil d’alumnat molt compromès amb la temàtica del cicle que estudien, amb una gran sensibilitat i bagatge sobre la lluita feminista i amb moltes ganes i il·lusió per portar a terme accions i intervencions contra la violència de gènere, en el seu més ampli aspecte.
En el marc d'aquest aspecte incideixen no només en la gran preocupació i xacra que suposen els feminicidis -els assassinats de les dones víctimes de violència de gènere- sinó que abasten diferents vessants de les repressions que reben les dones pel fet de ser dones, analitzant les bases que conformen la cultura masclista i patriarcal en la qual vivim.
Amb motiu de la celebració del 25 de Novembre, Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les Dones, l’alumnat del cicle va preparar i oferir uns tallers a la resta de companys i companyes del centre educatiu, amb una resposta i una valoració molt positiva per part d’aquests. Les temàtiques versaven sobre la construcció del desig, focalitzant en la Gordofòbia com a forma de discriminació (una discriminació que reben amb més vehemència les dones que els homes); l’anàlisi sobre mites i realitats de la violència de gènere; i reflexions i visualització de les diferents violències que pateixen les dones als processos migratoris. Aquestes formacions van oferir molta informació per aprofundir i reflexionar al voltant d’unes qüestions molt adients per la data a commemorar.
D'altra banda, també van realitzar una instal·lació a la cafeteria del centre, on penjaven vàries desenes de papallones liles en cartolina des del sostre, amb un codi QR que donava a conèixer l'origen d'aquesta data: un 25 de novembre de l'any 1960 les germanes Miraval -anomenades 'las mariposas'- eren assassinades a la República Dominicana pel règim del dictador Trujillo per la seva militància i activisme.
Han estat uns tallers molt rics i satisfactoris, portats a terme per un grup no-expert afegint la dificultat que portaven molt escàs temps en formació.
Amb la intenció de fer a la nostra societat més conscient i informada sobre la problemàtica que ens concerneix, el grup-classe llança missatges de sensibilització a la població a través del seu perfil a Instagram (@quitandovendas).
Al llarg del trimestre l’alumnat ha pogut gaudir de diferents tallers i xerrades d’experts en temàtica d’Eco-feminisme o del Servei d'Informació i Atenció per a Dones de Sant Cugat; així com visites als Jutjats de Violència de Gènere de Granollers, cooperatives d’iniciativa social feminista com Drag Màgic o Candela, la fundació Vicky Bernadet i l’exposició de l’artista afrocatalana Montserrat Anguiano «Referents, noms de dona».
A més a més, han tingut l’oportunitat de gaudir d’una ruta guiada per la Barcelona feminista, anomenada «Besàvies feministes» i també de participar d’un cap de setmana a Igualada, becades pel Rotary Club, a «La ruta de la Pau»: una trobada de foment del diàleg i l’acció per la tolerància i la comprensió intercultural. Agraïments a totes aquelles entitats i associacions que han col·laborat amb la formació d’aquestes expertes, futures tècniques en igualtat.
Sobre el seu futur professional, amb l’aprovació del Reial decret 6/2019, d’1 de març, i el més recent Reial decret 901/2020, totes aquelles organitzacions amb més de 50 persones o més en plantilla hauran de comptar per obligació amb un pla d’igualtat en l’empresa. Per tant, se’ls gira feina a l’alumnat, on desenvoluparan la seva activitat en l'àmbit públic i privat, en el sector de la prestació de serveis d'igualtat de gènere. Amb una necessitat entre les empreses ara mateix més que evident, treballant en diferents institucions i entitats que presten serveis de caràcter econòmic i comunitari orientats cap a la igualtat efectiva de dones i homes: associacions, fundacions, institucions, sindicats, empreses, consultores, serveis municipals, organismes d'igualtat i centres comunitaris, entre altres.
En aquesta línia, des de l’institut FP Sant Cugat es continuarà treballant per implementar aquest perfil professional i col·laborar amb les necessitats del territori, intentant fomentar el diàleg i prestar serveis amb les institucions i entitats locals.
Alberto Araujo és professor de l'institut FP Sant Cugat
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.