Les rotllanes al Turó


  • Comparteix:

stel-la.bonamusa

Stel·la Bonamusa

Cap d'Estudis de l'escola Turó de can Mates


Publicat: el 20/oct/21
Els experts |
PDF

Segons el DIEC2, una rotllana és un 'cèrcol format amb una cosa flexible, que serveix de capçana, de suport // Rotlle de gent'. Anirem més enllà de la definició, però abans, us convido a tancar els ulls i imaginar una rotllana, a qui hi heu convidat?

Segur que a molts i moltes us ve al cap una classe amb infants petits (de l'etapa d'infantil i a molt estirar de cicle inicial de primària). Doncs ara, us proposo una juguesca: seré capaç de trencar les vostres idees inicials i pensar que amb una rotllana podem anar més enllà? Som-hi!

La majoria estarem d'acord en que una rotllana ens permet mirar-nos als ulls i tenir una conversa més fluida, així com donar veu a les persones que els costa més parlar, fer visible a tothom que forma part de la classe (alumnat, mestres, vetlladores...), tenir-los presents: la rotllana fomenta la participació.

Tanmateix, aquesta organització contribueix a centrar l'atenció dels infants sobre la proposta que estem fent: un repte, una roda emocional, una provocació o una explicació.

Aquest espai "flexible", que es destina a la rotllana, fins i tot ens serveix per treballar actituds i hàbits tant importants com la capacitat d'escolta, el saber esperar el torn i el tenir una bona postura corporal, que alhora ens permeten seguir avançant cap al respecte de les opinions dels altres, el poder empatitzar amb els punts de vista de companyes i companys (el sentir dels qui tinc al costat), i a demostrar sentit crític.

Aleshores, si veiem que amb la rotllana podem fer present a tothom, centrar l'atenció i treballar competències relacionades tant amb l'autonomia i la iniciativa personal com amb l'àmbit lingüístic, per què hem de pensar que només se'n poden beneficiar els més petits? No és la primera vegada que ens fixem en metodologies que originàriament eren d'infantil i que hem adoptat i adaptat en d'altres etapes. I és que crec fermament que ens cal fixar la mirada en la manera de fer de les nostres companyes d'aquesta etapa.

Ara, qui ho vulgui, pot dir amb veu alta a qui havia convidat a la seva rotllana i pensar si, encara que sigui una mica, he pogut trencar els vostres esquemes inicials... Ho he fet? I és que al Turó, la nostra escola, convidem cada dia a tots els infants, petits, mitjans i grans, a participar d'aquest espai per vehicular diferents activitats i donar-nos l'oportunitat de mirar-nos als ulls.

STEL·LA BONAMUSA SERRAT és Cap d'Estudis de l'escola Turó de can Mates



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.