Els experts

Famílies i escola

Parlar de Responsabilitat Social és parlar de bé comú

"La RSC ens permet desenvolupar-nos com a organitzacions més sostenibles, ètiques i justes amb la nostra comunitat i amb les nostres escoles"


  • Comparteix:

rosalia.montenegro

Rosalía Montenegro


Publicat: el 26/juliol
Els experts |
PDF

La conceptualització de la Responsabilitat Social (RSC) fa referència a una perspectiva de lideratge a les organitzacions que es basa en la gestió d'impactes ètica i responsable per a tots els seus grups d'interès.

Aquesta perspectiva va iniciar-se en un context de màxima desigualtat social, pobresa i un alt nivell d'exclusió i vulnerabilitat social. Concretament, el seu naixement es dona a finals dels anys 50 arran de la Guerra de Vietnam i l'Apartheid.

Dos grans moments històrics d'àmplia complexitat que fan que la societat trontolli i aflorin moviments socials que reclamen a les grans corporacions una major sensibilització del bé comú per minimitzar les problemàtiques socials que vivia la societat. Les grans corporacions tenien la possibilitat i la capacitat de transformació en l'àmbit econòmic, social i ambiental. Encara tenen aquest poder, però no només les grans corporacions, sinó qualsevol organització i qualsevol persona, estigui on estigui.

La Responsabilitat Social neix dels moviments socials, del requeriment d'escoltar-nos, d'apropar-nos, d'autocriticar-nos i exigir canvis. I vam entendre que els beneficis de liderar amb l'RSC ens permetien arribar a qualsevol organització, sempre que s'acompanyés d'una mirada socioeducativa i de foment del canvi.

No és una perspectiva només per a grans empreses i consultories. La RSC és per qualsevol persona i organització que aposta pel bé comú i té consciència social. Una tasca pròpiament educativa, de canvi, de transformació.

La Responsabilitat Social ens permet escoltar als nostres grups d'interès. Escoltar-nos ja no és una alternativa, és una necessitat per aprendre i possibilitar entendre el context complex on ens trobem, a la vegada que construïm l'oportunitat de participar i compartir envers els processos de presa de decisions de l'organització.

Ens permet comprometre'ns en les nostres accions diàries que parlen per nosaltres, i no només sobre el paper. Vam entendre que les memòries i comptes anuals perdien valor si no hi havia quelcom més darrere. Si no hi havia valor social ni un full de ruta per actuar. Ens permetia identificar organitzacions responsables, més enllà d'un simple distintiu, premi o logotip de l'Agenda 2030.

El comportament ètic de la nostra organització ens permet identificar les normes i els valors que ens identifiquen i cal treballar perquè aquest mantingui el nivell d'exigència indiferentment de les crisis que travessem.

Cal destacar també que la RSC ens permet posar en primera línia la igualtat d'oportunitats i la conciliació personal i familiar, com quelcom essencial perquè la vida de les treballadores estigui al centre de l'organització.

Podem afirmar, doncs, que la RSC ens permet desenvolupar-nos com a organitzacions més sostenibles, ètiques i justes amb la nostra comunitat, amb les nostres escoles, amb els nostres barris.

No ens oblidem que és una forma de liderar les organitzacions basant-nos en el desenvolupament sostenible i no pas una manera d'aprofitar una situació avantatjosa, fer una neteja d'imatge corporativa, vendre productes enganyosos o trepitjar els drets laborals de les seves treballadores.

La RSC ens interpel·la a totes les persones, petites i grans, per treballar per un món més just, més ètic i més sostenible.

Des d'EdBuilding Càpsules Educatives, ens sumem a les diverses iniciatives internacionals i nacionals que treballen per incloure la responsabilitat social des d'una vessant socioeducativa a les organitzacions. Creiem en organitzacions més sostenibles i ètiques des de la mirada educativa, i cada dia treballem per a aconseguir-ho.

Per aquesta raó, organitzem les jornades "La Responsabilitat Social a com a element transformador" on analitzarem els principals elements distintius de la RSC des d'una vessant teòric-pràctica alineada amb l’educació que culminarà amb una taula rodona de persones expertes vinculades a l'àmbit socioeducatiu.

L'esdeveniment tindrà lloc el proper mes d'octubre a Sant Cugat. Si vols més informació escriu-nos a info@edbuilding.org.

ROSALÍA MONTENEGRO és Col·laboradora d'Edbuilding.org., Llicenciada en Educació Social (Especialització en col·lectius en situació de vulnerabilitat social), Màster en Responsabilitat Social (Especialització en economia social i drets humans) i té Formació en investigació social aplicada i tècniques qualitatives. També és Fundadora i Directora de Factoria Social. Centre de formació i consultoria de projectes d’impacte social.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.