Què és l'educació mediàtica?

"L'educació mediàtica es planteja introduir un pensament crític necessari per aprendre a llegir què ens diuen els mitjans"


  • Comparteix:

manel.vinyals

Manel Vinyals


Publicat: el 28/mar/21
Els experts |
PDF

Estem tan acostumats a consumir els continguts que podem veure, escoltar o llegir en els mitjans de comunicació, que molts de nosaltres -professors/es, pares o alumnes- no ens hem fet gaire vegades la pregunta sobre si sabem com funcionen i quins interessos i objectius hi ha al darrere dels mitjans de comunicació i la publicitat. Aquest va ser un tema que durant molts anys havia passat també desapercebut en el sistema educatiu, i arran de les investigacions realitzades per David Buckingham al Regne Unit, es va començar a parlar d'educació mediàtica -'Media Literacy'- als instituts i a les universitats.

L'objectiu és oferir elements d'observació, anàlisi i reflexió per saber veure què hi ha dins de molts missatges i continguts que ens arriben de manera ràpida, còmoda, als que estem tan habituats, i dels quals ens passen moltes coses per alt. Un anunci de televisió, per exemple, dura 20 segons, però si volem analitzar el conjunt d'elements que hi formen part, els objectius que vol aconseguir i com està organitzat internament, per entendre-ho bé, hi hauríem de dedicar més d'una hora; i tenir coneixement de en què ens hem de fixar.

El contingut dels mitjans de comunicació és encara més complicat, ja que els interessos que hi ha al darrere són molt diversos, sovint són menys visibles que els interessos comercials de la publicitat. En els mitjans de comunicació hi ha interessos, dins dels quals, els de tipus comercial són només una petita part, ja que en general predominen els interessos econòmics i polítics, amb orientacions ideològiques que poden ser subtils o encobertes. Analitzar això s'ha complicat cada vegada més amb Internet i les xarxes socials on, per una banda, ens arriben notícies falses o manipulades. A part dels que ens pugui dir la intuïció, no tenim gaire mecanismes, i encara menys, temps, per esbrinar quins interessos i objectius hi ha al darrere, saber si allò que ens diuen és vertader o fals, o si, tenint una base certa, s'explica d'una manera que ens condiciona seguint un propòsit premeditat per influir-nos.

En aquest context, l'educació mediàtica es planteja introduir un pensament crític necessari per aprendre a llegir què ens diuen els mitjans, i també la publicitat, així com la gran quantitat i diversitat de continguts, cada vegada més visuals, a les xarxes socials i Internet.
A nivell pràctic, es tracta que els docents dissenyin activitats que permetin analitzar i reflexionar sobre els continguts que trobem, com ens influeixen, i quins efectes o conseqüències poden tenir. No es tracta de ser alarmistes i fixar-nos només en temes com les addiccions a les pantalles, amb si això influeix negativament en la concentració i el rendiment dels estudiants. Tampoc es tracta de seleccionar només exemples de notícies falses o manipulades, dels cada vegada més nombrosos casos d'estafes i enganys duts a terme amb la facilitat que permet Internet, en els que es suplanta fàcilment la identitat d'empreses o persones.

L'educació mediàtica es pot començar a treballar des de nivells educatius bàsics, i anar-se ampliant a l'ESO, al Batxillerat o els Cicles Formatius. Es pot integrar fàcilment en els continguts de diverses matèries; ja que estem parlant de "comunicació", que trobem en assignatures com les de llengües, en la literatura, les matèries relacionades amb l'economia i les ciències socials, en temes d'actualitat, història o filosofia, entre moltes altres.

La realitat ens ofereix cada dia nombrosos exemples que podem integrar a les nostres aules. Els temes d'actualitat connecten ràpidament amb els alumnes i si es preparen activitats adequades, es pot anar veient moltes coses i detalls que, en una lectura fàcil, ràpida i superficial passarien per alt.

A l'Institut FP de Sant Cugat, en algunes matèries, heu dut a terme activitats que busquen descobrir, per exemple, com podem analitzar la publicitat. Vam començar una investigació per conèixer quines actituds tenim sobre la publicitat. Vam utilitzar un qüestionari que hem enviat a tots els Instituts de Secundària i Centres Educatius de Catalunya, i a una mostra de 300 Instituts d'Espanya, de la que ja hem obtingut més de 300 respostes. Si teniu interès, podreu consultar l'informe, amb els resultats i conclusions.

Conèixer quina és l'opinió i consideració social, positiva o negativa, sobre la publicitat, en un conjunt d'aspectes, és útil i ens serveix com a punt de partida per passar a un segon nivell: aprendre a analitzar la publicitat. És a dir, veure quins elements formen part de la recepta o fórmula publicitària, quins objectius es proposen aconseguir, en quins punts o aspectes es centra, de quins recursos es disposa, com ens influeix, i un llarg etcètera de petits elements que podeu consultar en el publicat a la xarxa telemàtica educativa de Catalunyasite.

Per aprendre com són, s'estructuren i funcionen els mitjans de comunicació i la publicitat no només fa falta realitzar activitats d'observació i anàlisi, sinó també de creació, com organitzar tallers de ràdio, de televisió, de premsa o pensades per a funcionar a les xarxes socials ens permet veure com es creen i organitzen els continguts i els formats que trobem cada dia a qualsevol mitjà o suport de comunicació, 'off line' o 'online'.

En la línia de la creació de continguts, els alumnes del grau de màrqueting i publicitat estan dissenyant una proposta de campanya de publicitat per a Labdoo.org. Aquesta organització accepta i recull la donació de persones i empreses que, sovint, renoven els seus ordinadors, si bé els equips i material informàtic que canvien encara està en ple funcionament. Hi ha una xarxa d'instituts de secundària i universitats que col·laboren en xarxa per tal de reinstal·lar programari i la posada a punt per a una nova vida, gràcies a la qual, persones de molts països, que actualment no disposen de recursos suficients, poden estudiar, aprendre, i preparar-se per un futur on la tecnologia és ja una part essencial. Els conceptes que els alumnes estan treballant incideixen en com es pot motivar a persones i empreses per tal que tinguin en compte Labdoo.org i donin els seus ordinadors abans no siguin realment obsolets. Els valors estan relacionats amb l'ajuda, la col·laboració, la solidaritat, també en l'ecologia, i en fer-nos prendre consciència que donar coses que ja no farem servir és molt fàcil, ja que són petits gestos que ajuden a persones que ho necessiten.

MANEL VINYALS I CORNEY és professor a l'Institut FP Sant Cugat



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.