L'Institut FP Sant Cugat del Vallès ha estat pioner en posar en marxa un Servei d'Orientació Educativa que s'ocupa d'avaluar, prevenir i promoure l'aprenentatge dels estudiants a través de l'orientació acadèmica, social, professional i personal. Els diferents recursos i suports es porten a terme a través d'entrevistes individuals, dinàmiques a l'aula, proporcionar tècniques i estratègies d'aprenentatge per obtenir millor resultat competencial (treball cooperatiu), i facilitar l'accés a altres serveis externs.
L'orientació acadèmica se centra en l'aprenentatge i l'avaluació competencials per tal de poder seguir el currículum, és a dir, els continguts, els recursos d'aprenentatge i criteris d'avaluació previstos per a cada especialitat (famílies professionals).
L'orientació social s'ocupa de les relacions, la comunicació, l'empatia dels alumnes i el seu comportament i la sociabilitat.
L'orientació professional incideix en quines són les aptituds i interessos dels estudiants i els encamina cap a les sortides professionals més idònies per a cadascú. També és important l'orientació personal, ja que les emocions, els afectes i els valors formen part d'una dimensió humana que és tan important per a la feina com per a la vida. La bona gestió de tots aquests tipus d'orientació reforcen l'autoestima i autoconcepte dels alumnes i els hi dóna una base pels seus futurs aprenentatges.
El marc d'actuació dels orientadors/es educatius en la FP se centra en tres àmbits d'intervenció; el primer fa referència a l'atenció directa als alumnes, proporcionant mesures i suports addicionals i intensius als alumnes que tenen especialment necessitats educatives derivades de discapacitats físiques, intel·lectuals, sensorials, Trastorn d'Espectre Autista (TEA), Trastorn de Dèficits d'Atenció amb/sense Hiperactivitat (TDAH), Trastorn Específic de l'Aprenentatge (l'adquisició i l'ús del llenguatge, de la lectura, de l'escriptura, de les habilitats matemàtiques), altes capacitats, els alumnes que s'han incorporat de forma tardana al sistema educatiu o estan en unes situacions socioeconòmiques especialment desfavorides que afecten al desenvolupament personal, social i de l'aprenentatge.
El segon àmbit d'actuació és l'assessorament a l'equip docent participant en la planificació, implementació i avaluació de les mesures d'atenció educativa per als grups, i també en l'elaboració de Plans d'Estudis Personalitzats (PEP) a nivell metodològic per facilitar l'ensenyament-aprenentatge a l'alumne/a. El suport al professorat contribueix al disseny d'entorns d'aprenentatge afavoridors, i també a una funció docent orientadora.
Finalment, el tercer àmbit d'acció és la coordinació amb als agents externs que intervenen en el procés de millora i d'adaptació de l'alumne/a i que faciliten un bon ritme de treball en el cicle formatiu professional.
A l'Institut FP de Sant Cugat, la finalitat del Servei d'Orientació Educativa és promoure la personalització i l'acompanyament dels processos d'ensenyament i aprenentatge a l'alumnat d'una manera coordinada des d'una línia pedagògica competencial, inclusiva i orientadora, els objectius de la qual són prevenir l'abandonament escolar, millorar l'èxit educatiu i potenciar la inserció laboral dels alumnes.
MERITXELL DEL CAMPO és professora i responsable del Servei d'Orientació Educativa de l'Institut FP Sant Cugat
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.