L'educació davant la digitalització de l'ensenyament

"Soc dels que creuen que l'ensenyament a distància i els recursos digitals han vingut per quedar-se a l'aula, ara cal veure com"


  • Comparteix:

manel.cerda

Manel Cerdà


Publicat: el 8/feb/21
Els experts |
PDF

La pandèmia mundial que ens afecta des de fa mesos, ha posat en relleu moltes de les febleses del nostre sistema econòmic i social, però alhora a fet néixer o accelerar noves maneres de treballar, relacionar-nos (o no relacionar-nos) i, fins i tot, d'entendre la vida. La utilització de les noves tecnologies i de la xarxa dins el món educatiu n'és un clar exemple.

Els darrers 10 anys, lentament i de forma desigual, s'han introduït en els centres educatius, elements modernitzadors digitals, tant en les metodologies d'aprenentatge com dels suports utilitzats. L'ensenyament musical, al qual em dedico, és un dels que s'havia quedat més endarrerit, el format dins l'aula poc havia canviat els darrers 20 anys. La pandèmia, però, ho ha sacsejat tot i de la necessitat se n'ha fet una virtut.

D'un dia per l'altre, les escoles es van trobar sense el seu espai físic lectiu. Amb més o menys celeritat, equips directius i claustres van veure que internet i la immediatesa del 'clic', podria pal·liar part del problema que ens venia a sobre. Ràpidament es van poder aprofitar del plataformes digitals ja existents que fins llavors eren d'ús esporàdic pels professors més avançats tecnològicament, i aplicar-los dins una aula virtual amb la qual estaven poc avesats.

El darrer any s'ha donat una explosió de plataformes digitals, apps, software i cursos formatius que volen donar resposta i ajudar als professionals del sector davant dels nous reptes que se'ns plantegen. Molts dels docents i equips directius, davant la soledat del primer moment, i sense una capacitat de reacció de les institucions públiques, van fer un sobreesforç, iniciant un nou camí una mica a palpentes. Però aquesta va ser una sortida conjuntural i sort en vam tenir. La quantitat d'opcions i d'informació actual, no és assumible per uns professors i unes escoles, sense un pla formatiu i d'introducció de les noves tecnologies a mitjà termini.

Ara ens cal, posar ordre, destriar, sistematitzar i planificar. Soc dels que creuen que l'ensenyament a distància i els recursos digitals han vingut per quedar-se a l'aula, ara cal veure com. Pot ser un bon complement de l'ensenyament presencial, sempre que es prioritzi la qualitat de l'ensenyament i el valor humà que aquest representa. Queda palès que estem a les beceroles d'una nova etapa en tots els àmbits i com no en l'educatiu. Estem lluny de poder incorporar aquests recursos d'una forma sòlida. No tenim prou formació, bagatge, mentalitat i per increïble que sembli estem mancats dels mitjans tècnics. Com tots els inicis hi ha incertesa, però cal encarar-ho amb determinació i il·lusió.

MANEL CERDÀ és Director de l'Escola de Música de Valldoreix



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.