Més enllà del 'sharenting'

"Què passa quan alguns 'influencers', sota noms ensucrats, exhibeixen la imatge i vivències dels seus menors als seguidors amb fins comercials?"


  • Comparteix:

susana.garcia

Susana Garcia


Publicat: el 8/feb/21
Els experts |
PDF

S'està donant una tendència a instagram que va a l'alça i que em provoca certa inquietud. Em pregunto si aquest hàbit que s'amaga darrere d'instantànies fetes a menors d'edat somrients i juganers (alguns en edats molt i molt tempranes) ha estat mai sotmès a un debat seriós.

I no em refereixo a l'anomenat 'sharenting' (una pràctica ja coneguda per molts de vosaltres, segur), tot i que aquesta modalitat d'ús de les xarxes de la que us parlaré també comparteix amb el 'sharenting' la publicació continuada de fotografies dels fills i filles menors d'edat a les xarxes socials. Imatges de les vides dels més petits de la casa, pujades a instagram pels seus progenitors amb més o menys propòsit d'aparentar alguna cosa i/o de generar el major nombre de 'likes' possibles.

Del 'sharenting' se n'ha parlat àmpliament i estan força documentats els perjudicis que pot arribar a causar a les criatures. L'AEPD (Agencia Española de Protección de Datos), per exemple, basant-se en estudis contrastats, diu al respecte que el 56% dels progenitors ha publicat fotos dels seus fills o filles que els podrien resultar vergonyoses, o que el 81% dels nadons menors de sis mesos ja tenen la seva imatge publicada en alguna xarxa social. D'altra banda, la Asociación para el fomento del uso saludable de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (Pantallas Amigas) publica 10 raons per a una difusió responsable de les fotos dels menors entre les que es troba una que ens enllaça amb el que us volia explicar: "Tens l'obligació de cuidar la imatge i la intimitat dels teus fills i filles, no el dret a fer-ne un ús arbitrari".

Anem, doncs, al moll de l'os: Què passa quan alguns pares i mares 'influencers', sota noms d'usuaris ensucrats i reguitzells interminables de 'hashtags', exhibeixen la imatge i les vivències dels seus menors als seus seguidors amb fins comercials? I quan aquest hàbit és, en molts casos, pràcticament diari i es torna una forma de vida? Les xarxes socials són, efectivament, una eina molt poderosa per fer negoci i ens ofereixen un gran ventall de possibilitats per promocionar productes i serveis. Però, cal involucrar-hi els fills i filles en l'equació de l'estratègia comercial? Passen algun tipus de regulació? Precisament, el passat dia 1 de gener va entrar en vigor el 'Código de Conducta sobre el uso de Influencers en Publicidad', un seguit de normes que val la pena tenir en compte elaborades per la 'Asociación para la Autorregulación de la Comunicación Comercial'.

I, al marge de normatives, educativament parlant, què els estem dient als nens i nenes? Intentant imaginar els minuts previs a la instantània, em pregunto com ho deuen explicar als seus infants. Les persones adultes som els seus referents i, sobretot en les edats més tempranes, s'emmirallen en tot allò que fem. Per això, els semblarà indiscutible ser fotografiats pels seus progenitors amb productes de marca, i després exhibits dia rere dia a milers de 'followers' sense opció a dir no o, si més no, a tenir un posicionament crític a causa de la seva immaduresa i també a la confiança plena i/o el reconeixement d'autoritat de qui li fa la foto. Parlem-ne.

SUSANA GARCIA CUADRO és directora executiva d'[ED]BUILDING (www.edbuilding.org)

Foto: Inez del Prado

Fonts:
https://www.pantallasamigas.net/sharenting/
https://www.aepd.es/es/prensa-y-comunicacion/notas-de-prensa/diez-razones-para-el-sharenting-responsable-campana-para
https://www.autocontrol.es/wp-content/uploads/2020/10/codigo-de-conducta-publicidad-influencers.pdf



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.