Per formar els estudiants en Cuina i gastronomia cal treballar moltes hores als fogons amb productes de qualitat que es serveixen al restaurant de l'institut -El Rosetó de Sant Cugat-, que obre al públic els dimarts i els dimecres amb una oferta gastronòmica de qualitat oberta a tot el públic i que es renova cada setmana.
El professorat i estudiants de Cuina i gastronomia, col·laboren en projectes amb els estudiants d'Instal·lacions de telecomunicacions, amb els d'Administració i finances, i amb els de Màrqueting i publicitat, ja que es concep el restaurant com un projecte empresarial, educatiu i formatiu que treballa amb productes i serveis reals, que no es diferencien en res amb les empreses reals del sector, tret de la finalitat educativa que és inherent al projecte educatiu de l'institut FP de Sant Cugat. Amb l'alumnat de màrqueting i publicitat s'ha dut a terme la investigació de mercat, el pla de màrqueting, el disseny i preparació de la web i l'e-commerce, així com el pla de comunicació, que inclou la comunicació corporativa, la publicitat i la presència a les xarxes socials. El plantejament interdisciplinari i col·laboratiu es coordina també amb els estudiants del cicle de Sistemes de telecomunicacions i informàtics, que duen a terme la gravació i edició de vídeos de les activitats.
A l'institut es fomenta i ofereix la formació DUAL amb empreses dels sectors professionals dels diferents àmbits relacionats amb els estudis, però els alumnes que, per diversos motius, no realitzen la formació DUAL a les empreses, se segueix el mateix procediment i metodologia dins l'entorn dels projectes reals de l'institut. Un exemple és la creació d'Atzar, una rajola de xocolata circular amb la forma de la rosassa del Monestir de Sant Cugat, com al monument més característic del municipi, amb l'objectiu de convertir aquesta rajola de xocolata en un símbol de la ciutat, a nivell gastronòmic, que es pot consumir el dia de Sant Medir, el 3 de març. El producte elaborat pels estudiants que es podrà adquirir al restaurant-escola de l'institut i també es repartirà a les pastisseries i restaurants del municipi serà un el motllo per tal que puguin fer la seva pròpia rajola i vendre-la als establiments de Sant Cugat.
El segon projecte en el que participen els estudiants de Cuina i gastronomia en coordinació i participació d'altres cicles és: Somriu, menja i viu. En aquest tenen un paper destacat els estudiants del cicle d'Atenció a les persones en situació de dependència. La seva finalitat és poder donar resposta a les necessitats del col·lectiu de persones en situació de amb dependència del municipi de Sant Cugat del Vallès. Gran part d'aquest col·lectiu viu la seva última etapa del cicle vital - la vellesa- sota el paraigua de la soledat i la pobresa, agreujada aquest any per la Covid. Però la dependència també engloba altres col·lectius, com la diversitat i els temes de gènere. L'objectiu d'aquest projecte és oferir set àpats setmanals, adaptats a les necessitats de cadascú, elaborats de forma conjunta pels alumnes del cicle d'atenció a les persones en situació de dependència i els de cuina. Els primers treballen les necessitats de rehabilitació cognitiva, socialització, i els de cuina, la vessant d'alimentació sana i adequada a les seves necessitats.
A l'institut s'aposta decididament per poder crear xarxes, per tal de compartir la formació i oferir una transferència de coneixements tant teòrics com pràctics que siguin útils per familiars, alumnes i ciutadans. Per aquest motiu, els projectes ofereixen als alumnes l'experiència de viure i interactuar de manera directa amb els usuaris i atendre les seves necessitats; la qual cosa suposa oferir un aprenentatge amb un valor diferencial, que els permeti una bona preparació abans de saltar al món laboral.
En tots els projectes de l'institut, l'alumnat d'Administració i finances, duen a terme la vessant de gestió administrativa, comptable i fiscal. L'alumnat de màrqueting i publicitat, la que correspon a la investigació comercial, la planificació dels objectius, estratègies i accions de màrqueting, així com la comunicació, publicitat i difusió a les xarxes socials. Una part important se centra en el disseny, la creació de continguts gràfics i audiovisuals. A través de les diferents assignatures del cicle, també es duen a terme investigacions concretes sobre la tipologia de les empreses amb seu social a Sant Cugat, per analitzar com duen a terme la gestió del màrqueting, la comunicació i la publicitat. Els informes que s'obtindran en aquests estudis es donaran a conèixer a les empreses que hi participin, a l'Ajuntament i a les diverses institucions, empreses i associacions de Sant Cugat, per tal que els siguin útils. Per als alumnes, és una forma de conèixer el teixit empresarial i comercial en el que poden fer pràctiques, en la modalitat DUAL, o bé treballar quan ja hagin obtingut el títol.
La col·laboració de l'institut, els seus estudiants en formació, i les empreses es materialitza en un nombre cada vegada més gran de convenis de formació DUAL. De manera paral·lela, l'institut forma part de la xarxa Innova FP, on es duen a terme col·laboracions reals amb empreses que encarreguen projectes i reptes a professors i alumnes de l'institut. Actualment hi ha en marxa diversos projectes que s'han encarregat als estudiants del cicle de grau superior en Sistemes de telecomunicacions i informàtics i estem oberts a noves propostes que ens facin arribar les empreses de l'entorn. D'aquests projectes, així com la metodologia que s'utilitza en cadascun, en parlarem en nous articles, amb els quals ens agradaria compartir les nostres experiències i coneixements.
Per acabar aquest primer article, ens agradaria comentar que l'institut forma part d'una ONG que s'anomena Labdoo.org, que s'ocupa de preparar i actualitzar ordinadors de segona mà que empreses i particulars poden donar i que, una vegada estan en ple funcionament, es distribueixen a persones i organitzacions que els poden necessitar a diversos països del món. Els alumnes d'Instal·lacions de telecomunicacions s'ocupen de la revisió, posada en funcionament i optimització dels ordinadors, i de gestionar un sistema de seguiment que permet que els donants dels ordinadors puguin saber en quina fase del procés està cada ordinador fins al coneixement del destí definitiu, atenent unes necessitats que no han parat de créixer, i cada vegada més necessàries, ja que l'educació i formació de moltes persones passa per disposar d'ordinadors i programari adequats. Aquest any, com a novetat, els estudiants de màrqueting i publicitat estan preparant una proposta de campanya de publicitat que pugui ajudar a recollir més ordinadors.
A l'institut de formació professional de Sant Cugat hi ha molts projectes en els quals treballen equips de professors i alumnes, i que voldrem compartir amb vosaltres a través de diversos articles. Ens agradarà analitzar temes molt concrets, els avenços i els reptes de la formació DUAL, de les col·laboracions amb altres empreses i institucions de l'entorn, de projectes i investigacions reals que es fan amb voluntat d'aprenentatge, però també de contribuir a una
societat que creu amb l'educació i la formació com a eina de futur.
JOSEP ANTONI SÀNCHEZ és Coordinador pedagògic de l'Institut FP Sant Cugat
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.