DELIRIS I MIRATGES (El Maniquí)


  • Comparteix:

Escrita cap el 1979 i estrenada al TNC 20 anys desprès, vam assistir ahir a la segona Lectura a la Fresca proposada per l'Associació Amics de Pedra i Sang d'enguany. Obra dramàtica, comèdia i farsa adjectiva ella, on Rodoreda ens presenta dues tríades d'indigents (masculins pidolaires el primer acte, drapaires femenines el segon) que converteixen un bell maniquí, que ha estat robat d'un aparador, en l'objecte preciós que els ha de permetre sublimar el seus somnis i deliris en el cas dels homes, i que, en el cas de les dones, acabarà esparracat en projectar a traves d'ell totes les seves frustracions i misèries.

Obra plena de simbolismes amb frases conceptuals i (algunes) lapidàries, trobem reminiscències del teatre oníric i poètic de principis del segle XX, però també de l'absurd desesperançat de Beckett (l'espera del senyor Baltasar que pot canviar alguna cosa i que només accentua els treball de Sísif a que estan condemnades les velles) i de la poesia que conte el llenguatge ric i dens d'una Rodoreda que molts desconeixen.

El nivell de les actrius i actors participants (Encarna Adelantado, burleta desencisada, Carme González, sarcàstica i rancuniosa, Núria Tubau, enamorada de l'amor, Jaume Pla, ingenu i cruel, Joan Berlanga, racional i desemparat i Xavier Tor, maldestre i gandul i, finalment, Martí Olaya, amb presència contundent i definitòria) va ser molt alt amb interpretacions que, com ja passar amb “La senyora Florentina...”, quasi feien oblidar que tothom portava el seu text escrit perquè la dramatúrgia signada per Dolors Vilarasau s'articulava amb totes les exigències d'una representació teatral normal pels moviments, la il.luminació o el so ambiental i la música creada expressament o la veu externa de Joan Fàbregas, un luxe emocional, que ens portava les paraules del Geperut que mimava delicadament el ballarí Toni Gómez i la difícil i suggestiva interpretació de Teresa Belza, un maniquí no estàtic on tots projectaven desitjos, ideals i frustracions, per tant amor i odi.

Eduard Jener


FITXA TÈCNICA

EL MANIQUÍ
de Mercè Rodoreda

Intèrprets: Joan Berlanga (Perot), Jaume Pla (Juli), Xavier Tor (Rebregat), Núria Tubau (Sebastiana), Carme González (Adelaida), Encarna Adelantado (Dominga), Martí Olaya (Senyor Baltasar), Teresa Belza (Maniquí), Toni Gómez (Geperut), Joan Fàbregas (Veu Geperut)

Elements de vestuari i d'escenografia: Dolors Serra. Efectes de so: Tura Gómez. Assistentes coreogràfiques: Laia Mora/Teresa Belza. Coreografia: Toni Gómez

Dramatúrgia i direcció: Dolors Vilarasau

PLAÇA DE L'ALCALDE MAGÍ BARTRALOT
Dijous, 17 de juliol de 2008



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.