INCONMENSURABLE MACHI (La Tortuga de Darwin)


  • Comparteix:

Sense presa, però sense pausa, ha arribat al Teatre-Auditori Harriet, emulació de la famosa tortuga que Darwin va transportar en el vaixell 'Beagle' en el seu viatge de tornada a Anglaterra des de les Illes Galápagos, juntament amb altres especies que li van servir per desenvolupar la seva famosa Teoria de l'Evolució. Una tortuga amb trets antropomòrfics fins adquirir l'aspecte d'una longeva àvia bicentenària.

Juan Mayorga, tan atent sempre al batec de la història i tan procliu a les faules d'animals ('Últimas palabras de Copito de Nieve', 'Palabra de perro', o 'La Paz Perpetua'), no podia deixar escapar la oportunitat d'aquesta anècdota i s'inventa la història d'aquesta tortuga que, escapant del jardí de Darwin, viu i narra en primera persona i a ras de terra tots els fets rellevants de dos segles: la revolució industrial, el nazisme, el fantasma del comunisme, fins la caiguda del mur de Berlín.

Una obra desencarnada que exemplifica la tesi de Brecht 'l'home és una bèstia per l'home', i que sembla un tractat sobre la involució humana 'l'home ha involucionat fins a la bèstia'. Un plantejament interessantíssim que esdevé un espectacle llarg, que necessita tisores, i que tindria una magnífica resolució si fos simplement un monòleg de la tortuga. Tot el demés resulta un pèl sobrer. Uns personatges de per sí circumstancials que encarnen els arquetips del Professor (la falsa objectivitat de la història), el Doctor (la deshumanització de la ciència) i Betti (la conversió de tot plegat en un circ), tots ells amb finalitats tan poc altruistes com la fama o el lucre.

Els actors serveixen el text amb desigual fortuna i, a fi de comptes, qui brilla és l'actriu principal, una Carmen Machi, que interpreta un dels millors papers de la seva carrera. La Machi està incommensurable: des del primer moment no tenim cap dubte que ella és la tortuga de Darwin, que s'ha incorporat a dues potes, que parla i pensa. Creant un personatge que va des de la senzillesa i la tendresa de la indefensa velleta de l'inici, fins a l'actitud cínica i irònica del final (alguna cosa ha aprés dels humans!) per aconseguir una interpretació plena de matisos i de registres. Una interpretació magistral a prova dels recursos, tan orals com gestuals, d'una actriu veterana amb una llarga trajectòria teatral a l'escola del Teatro de La Abadía. Només per aquesta interpretació, i per un text interessant que fa reflexionar, val la pena que no es perdin aquest espectacle que està girant per Catalunya.

Dolors Vilarasau

FITXA TÈCNICA

LA TORTUGA DE DARWIN
de Juan Mayorga

Intèrprets: Carmen Machi (Harriet), Vicente Diez (Profesor), Susana Hernández (Betti), Juan Carlos Talavera (Doctor)

Escenografia: José Luís Raymond. Construcció escenografia: Pinto's. Il·luminació: Paco Ariza. Ajudant d'il·luminació: Carmen Martínez. Tècnic d'il·luminació: Ion Oriarzun. So: Nacho García/Antonio Guijosa. Tècnic de so: Cristina Sánchez. Figurins: Ikerne Giménez. Confecció de vestuari: Sol Curiel. Coordinació tècnica: Joxan Artano Artano. Ajudant de direcció: Antonio Guijosa. Direcció de producció: Luís Caballero.

Direcció: Ernesto Caballero

Producció: Teatro El Cruce en col·laboració amb el Teatro de la Abadía

TEATRE-AUDITORI DE SANT CUGAT
Dissabte, 29 de novembre de 2008




  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.