Larrosa (femVallès): 'Amb les noves freqüències dels FGC s'ha optat per la solució simple, que és més cara'
L'urbanista i portaveu del lobi femVallès repassa a Cugat Mèdia l'actualitat de les infraestructures que afecten Sant Cugat i llança algunes propostes
Manel Larrosa, urbanista i membre de femVallès / Foto: Cedida
EntrevistaPublicat el 9/abr/23 per Albert Solé
Sant Cugat, i el Vallès Occidental en general, està molt ben connectat amb transport públic amb Barcelona, però no passa el mateix amb les comarques veïnes com el Baix Llobregat o el Vallès Oriental. L'associació femVallès, un lobi que fa anys que defensa la unitat dels vallesos com a segona àrea metropolitana per volum de població i que, com a conseqüència, han de millor les connexions, fa temps que llança propostes als governs català i estatal. L'urbanista Manel Larrosa, membre de femVallès, parla en aquesta entrevista d'un tercer túnel que travessi Barcelona per millorar les connexions amb el Vallès, del segon túnel per Collserola, dels intercanviadors a Hospital General i Volpelleres i de les noves freqüències al 'metro del Vallès'.
Escolta-ho
La vostra última proposta és un túnel que travessi Barcelona per la costa entre l'estació de França i el Morrot. Com se'n beneficiarà el Vallès d'aquesta proposta?
Barcelona té un coll d'ampolla que són dos túnels de Rodalies que acaben tots dos a Sants i, per tant, hi ha una capacitat limitada i sovint un comboi s'ha d'esperar perquè passi l'altre. Si aconseguíssim que aquests dos túnels fossin completament independents dins de Barcelona i se n'afegís un tercer, hi podria haver més freqüències o serveis semidirectes a les capitals de comarca i fossin més ràpids. A vegades s'han plantejat solucions molt complicades com un túnel de 20 km que aniria de Castelldefels fins a plaça de les Glòries, per això nosaltres plantegem un túnel curt de 2,5 km, a la banda de mar que uneix l'estació de França i el Morrot.
Per tant, aquest nou túnel descongestionaria els dos existents i, per tant, permetria millorar les connexions amb el Vallès, és això?
Amb el Vallès i amb el Baix Llobregat. Per la banda del Baix, només hi ha una porta d'entrada que és Sants, en canvi, a la banda del Besòs hi ha quatre entrades a Barcelona. I com que hi ha serveis que no es queden a Barcelona sinó que la travessen, trobem aquest coll d'ampolla important.
Caldrà canviar amples de via?
Això no és imprescindible, això és una hipòtesi a més llarg termini, que és que tota la xarxa catalana hauria de ser d'ample internacional. Els FGC del Vallès és d'ample internacional, però els FGC del Baix Llobregat no, són d'ample mètric. Si es canviessin, el joc de línies seria molt més complet. Per exemple, les línies de mercaderies que baixen al Port també són d'ample mètric, i si es canviessin també podrien portar passatgers. La unificació de xarxa no és imprescindible, però millora moltes coses a escala catalana.
Recordes que els Ferrocarrils del Vallès i els del Baix Llobregat són d'ample de via diferent, i just ara s'està fent el túnel per connectar-los (plaça Espanya-Gràcia). Per tant, s'haurà de fer canvi de tren...
Sí, s'haurà de fer transbord, i a més s'està allargant una línia que és un carrilet mètric. Nosaltres plantegem que s'ha de canviar a ample internacional des de l'estació de Gràcia i així no haver de fer canvi de tren i així arribaria fins a Sant Cugat. Si totes les línies de Rodalies són passants, és a dir, entren i surten de Barcelona, en canvi, les línies dels FGC tenen dos finals de línia, a plaça Espanya i plaça Catalunya. Ja que fem una obra per unir les dues línies, fem-la amb ample internacional.
És aquí on entra la proposta d'un segon túnel entre Barcelona i el Vallès per sota Collserola. D'això fa temps que se'n parla.
Sí. Per un costat hi ha les tres línies de Rodalies de Renfe que és competència de l'Estat a través d'Adif; i per l'altre són els FGC, que són unes línies més petites que no arriben a la dimensió regional de Renfe. Fa temps que es parla del segon túnel entre Barcelona i el Vallès si seria una bona oportunitat per fer una línia passant dels FGC del Vallès al Baix Llobregat. Però hauria de ser una línia nova, no com està plantejat ara, que acabarà a l'estació de Gràcia. La idea és que des de plaça Espanya segueixi amb un segon túnel fins a Sant Cugat. L'actual línia dels FGC del Vallès és l'entrada a Barcelona més densa, porta més viatgers aquest ferrocarrilet petitet que no pas les mateixes línies de Renfe més potents, com l'R1 del Maresme o l'R4 que ve de Sabadell i Terrassa. Hem de donar sortida a aquesta demanda que travessa Collserola. I que a la llarga serviria perquè els barcelonins anessin a agafar els serveis regionals de Catalunya a Sant Cugat, per exemple. Des del centre de Barcelona a la Sagrera hi ha el mateix temps que del centre a Sant Cugat.
Ara mateix, amb les noves freqüències, els FGC del Vallès estan al límit...
Encara hi ha marge de maniobra...
Sí? Des dels FGC ens van dir que no es podia ampliar més la línia.
Ara s'han posat més freqüències, cert, però ara en lloc d'esperar-nos a l'andana ens esperem dins el tren perquè fan més parades. Si el servei se saltés algunes estacions guanyarien temps i capacitat. Ara totes les parades tenen el mateix valor, sigui Plaça Catalunya o les Planes. N'hi ha algunes que es podrien saltar, per exemple, on comboi sí i no comboi no.
Hi ha gent que troba a faltar els trens semidirectes de Sant Cugat, Rubí o la UAB.
És més car passejar la gent que s'esperin a l'estació. L'equilibri és servir en funció de la demanda de les estacions.
Ningú havia pensat en l'efecte secundari de la millora de les freqüències?
No ho sabem. Des d'un punt de vista de regularitat absoluta i que no hi hagi problemes, la solució senzilla és fer un metro que pari a totes les estacions. S'ha optat per la solució simple, però encara tenim marge de canviar a la solució sofisticada en el futur.
Des de femVallès sempre heu reclamat reforçar el transport públic orbital que no passi per Barcelona. Tenim l'R8 de Rodalies (Martorell-Granollers) que és totalment ineficient perquè només passa un tren cada hora. Els dos intercanviadors projectats a Volpelleres i a l'Hospital General ajudaran a potenciar-la.
Nosaltres fa més de 10 anys que demanem aquests dos nodes entre línies. Sembla que en els pressupostos de l'Estat estan previstos i es pugui passar d'un tren cada hora a un servei més important. Imagineu que l'AP7 a Sant Cugat tingués només un carril, oi que no pot ser? Doncs és el que tenim amb transport públic. El gran corredor mediterrani, en la seva versió ferroviària és molt ridícula. Per aquí hi hauria d'haver Rodalies, Regional i llargues distàncies que no haguessin de passar per dins de Barcelona. Quan agafes l'AVE i vas més enllà de Madrid, hi ha un bypass i no hi pares, això ho hauríem de tenir a Barcelona també. Aquest corredor prelitoral és la columna vertebral i també és d'interès de Barcelona que funcioni. Aquests dos intercanviadors són la solució més simple perquè són molt econòmics de fer, 1,5 milions d'euros per estació tirant llarg, i són milions els passatgers que l'agafarien al cap de l'any.
Sobre aquest bypass de l'AVE per fora de Barcelona, aquí a Sant Cugat es diu que podria tenir parada en aquest intercanviador de l'Hospital General.
No sabem si serà a Hospital General o a altres llocs. La idea no és hi hagi dues vies per anar a 200 km/h i dues vies lentes, sinó que n'hi hagi quatre que serveixin per tot, Rodalies, Regionals, AVE i mercaderies. Per tant, les possibilitats d'aturada poden ser diversos llocs, no una sola megaestació sofisticada.
L'intercanviador de l'Hospital General anirà acompanyat d'un nou barri, ca n'Ametller, que implica el soterrament de les vies, Adif ho farà?
Europa no tapa les vies. A vegades fem una mitologia de 'no volem passos a nivell', 'no volem ferrocarrils per la ciutat', quan a Europa n'està ple. Això és un tema que s'ha exagerat molt. El que també s'ha dit és que aquest barri podria tenir una segona estació, que estaria bé, però s'ha de fer aquest plantejament que deia del corredor de quatre vies que serveixin per tot.
DECLARACIONS
Manel Larrosa
És més car passejar la gent que s'esperin a l'estació. L'equilibri és servir en funció de la demanda de les estacions.
Your browser doesn’t support HTML5 audio