Anna Sorli (SOMIA): 'Volia que la roba fos bonica, però que tingués ànima'
La presidenta de la cadena de supermercats Sorli ha creat SOMIA, una firma de moda sostenible
Anna Sorli, presidenta de la cadena de supermercats Sorli, la Fundació Sorli i Somia / Foto: Cedida
EntrevistaPublicat el 16/des/22 per Alba Triadó
La presidenta de la Fundació i la cadena de supermercats Sorli, Anna Sorli, torna als seus orígens amb el món del disseny amb la creació de SOMIA, una firma de roba sostenible amb presència a Sant Cugat. No és la primera incursió que Sorli fa al món de la moda, després d'estudiar Disseny i Moda va crear una marca de camiseria femenina amb una companya de promoció que no va acabar de funcionar perquè 'la nostra joventut ens va fer ser impacients', explica l'empresària en una entrevista a Cugat Mèdia. 30 anys més tard ha engegat SOMIA, una firma que vol posar el seu gra de sorra en una indústria que és la segona més contaminant del planeta, després de la petrolera. Per aconseguir-ho, aposten per teixits reciclats i de proximitat. Tant és així, que la producció de les seves col·leccions es fa a la demarcació de Barcelona i de la mà d'entitats socials.
Escolta-ho
En quin moment la presidenta dels supermercats Sorli es planteja obrir una nova línia de negoci i crea la seva pròpia firma de moda?
La pandèmia ens va afectar a tots de diverses maneres. En aquell moment, havia iniciat tímidament el projecte i la pandèmia em va donar l'empenta que necessitava.
De fet, vas estudiar disseny de moda i vas treballar durant un temps en el sector. Vas crear una marca de camiseria femenina amb una companya. Com va ser aquesta primera incursió en el món de la moda?
Érem molts joves i teníem moltes ganes. Vam fer una línia de camiseria per a dones, però la joventut ens va fer ser impacients. Tot i que el negoci no anava malament no vam tenir prou confiança per tirar-lo endavant.
30 anys més tard crees SOMIA, que es defineix com marca amb consciència mediambiental i sostenible. Tenies clar des del principi que la teva marca havia de respondre a aquests criteris?
Sí perquè tenia clar que ho volia fer aquí, des de la proximitat. Volia contribuir a l'economia del nostre territori i, d'altra banda, vaig buscar un taller amb el qual pogués ajudar a altres dones.
Amb la pandèmia, a la cadena de supermercats anàvem fins a dalt de feina i buscava un espai, un projecte, per esbargir-me.
Un espai per esbargir-te, però que realment requereix molta feina i dedicació.
La meva jornada és molt llarga, quan miro el rellotge i veig les hores que han passat des que m'hi he posat em sorprenc.
Es pot compaginar la presidència de Sorli amb Somia?
Són moltes hores de dedicació, però sobretot és gràcies a l'equip que hi ha al darrere des de fa molts anys. Són persones de plena confiança i sense aquest suport no podria fer les dues coses.
La indústria de la moda és la segona més contaminant del planeta. El consum de moda fast fashion ha contribuït a consumir més roba de la que necessitem. Podríem dir que la filosofia de Somia és slow fashion?
Sí. Volem que siguin peces amb durabilitat per diverses raons: per la qualitat i perquè siguin fàcils de combinar. Cada temporada llençarem una col·lecció de peces bàsiques, que inclouran colors i textures noves, però que no et veuràs obligada a fer un canvi d'armari sinó que estaràs contenta de tenir aquestes peces originals i còmodes al teu vestidor. Això no vol dir que no hi hagi un bon disseny al darrere.
Per aconseguir-ho és important la tria dels teixits. Treballeu sempre amb teixits orgànics i reciclats?
Treballem amb diversos materials. Per exemple, a Igualada treballem la llana, que és natural i té un percentatge de la llana reciclada. En el cas del cotó, que el treballem a Mataró, és orgànic. És el cas de les samarretes, els pantalons de punt... intentem que sigui cotó de proximitat, en aquest cas de Portugal, i tot confeccionat a la demarcació de Barcelona.
Els proveïdors de teixits són de Catalunya i la confecció també és de proximitat, la feu a la demarcació de Barcelona. Això ajuda a reduir l'impacte, per exemple de CO2 perquè redueix el transport.
A part del transport, per mi aporta un valor extra. Fent-ho així mantenim llocs de treball i empreses tèxtils de proximitat, que cada vegada en tenim menys.
Aquesta aposta per la proximitat encareix el producte?
Pagar salaris dignes té uns costos, però això no vol dir que les nostres peces siguin de luxe, aquest no és el nostre objectiu. Volem que la clientela vegi les col·leccions de SOMIA com un producte de qualitat, no de gran consum. Nosaltres no volem que algú es compri una samarreta i al cap de res la llenci perquè li ha costat cinc euros, volem que valori la compra. Per això no fem grans descomptes, perquè no volem tenir un gran consum. Quan en fem és per fidelitzar la nostra clientela.
Ens explicaves que els tallers de confecció també els teniu a Catalunya, de fet, dos dels quals estan vinculats a fundacions socials, un a la Fundació Nou Xamfrà, d'inserció amb persones amb discapacitat intel·lectual, i un altre a la Fundació Ared, d'inserció de dones en situació de vulnerabilitat. Què us ha portat a col·laborar amb aquestes entitats?
Volia fer roba per a dones i també poder ajudar a dones en situació de vulnerabilitat. Volia que la roba fos bonica, però que tingués ànima. El meu objectiu és que quan la persona es posi la peça se senti compromesa amb uns valors i que se senti orgullosa de portar-la per tot el que significa i perquè amb aquesta compra ha ajudat a més dones.
La Fundació Ared ens fa la línia de teixits planers i Nou Xamfrà, amb qui vam començar a treballar més tard, ens fa les bosses de mà i els complements. Un d'aquests complements és una bossa de mà feta a partir de pantalons texans reciclats. Això ens torna a portar al principi, a reconnectar amb la sostenibilitat i la moda circular.
Li doneu una segona vida a aquests pantalons.
Exactament, per això hem batejat aquesta col·lecció com a 'Ave Fénix'. En aquest sentit, convertim caçadores que provenen de la Fundació Humana en vestits que també confeccionen des de Nou Xamfrà. Són peces d'edició limitada, perquè no n'hi ha dos iguals.
Com està sent l'experiència de col·laborar amb aquestes entitats?
Treballem amb persones que tenen les seves limitacions, però segons ens han explicat els responsables, els usuaris estan molt motivats. Ens diuen que l'absentisme laboral ha desaparegut, que tenen moltes ganes d'aprendre i seguir millorant i això m'emociona i em fa tirar endavant. És un projecte que va més enllà de la moda.
Recentment, heu obert una botiga a Barcelona (Rosselló, 247), després de la que ja teníeu a Sant Cugat que vau obrir a finals del 2021 (Santiago Rusiñol, 3) i Vilassar, a part de la compra a la web. Per què vau apostar per Sant Cugat?
Són totes botigues molt diferents. La de Sant Cugat és de proximitat, una botiga petita, molt propera a la clientela. La vam trobar buscant el local per obrir la botiga de Barcelona. En aquell moment no trobàvem res que ens encaixés i ens va sorgir l'oportunitat d'obrir la botiga a Sant Cugat i estem molt contents. Ja fa un any que hem obert i ja tenim clientela fidel.