Daniel Fernández (CEDRO): 'El llibre surt reforçat de la pandèmia'

El santcugatenc, president de CEDRO, remarca que el sector té futur tot i els contratemps de la Covid-19 i el canvi tecnològic

Daniel Fernández / Foto: CEDRO

Entrevista

Publicat el 24/jul/20 per Albert Prat

La pandèmia ha reforçat l'hàbit de llegir i, de retruc, el món del llibre. Aquest és el diagnòstic del president de l'associació d'autors i editors CEDRO, el santcugatenc Daniel Fernández, en una entrevista a Cugat Mèdia davant el futur d'un sector que ha vist com el tancament de les llibreries posava en risc la seva supervivència. Caldrà adaptar-se, però el valor d'un bon llibre, un bon consell, segueix inalterable.

Escolta-ho

Sobreviurà el sector a la pandèmia?
Jo crec que sobreviurà perquè entre d'altres coses ha fet que molta gent redescobreixi el llibre i tornés a llegir. La lectura ha tornat a ser una de les maneres de viure i aquest acte, una mica solitari, ha estat protagonista. És una de les paradoxes perquè la pandèmia ens va tancar les llibreries, el lloc fonamental on comprar llibres, cosa que vol dir que el món del llibre ha patit econòmicament, com molts altres sectors. Però jo crec que el llibre ha sortit reforçat de la pandèmia.

S'assemblarà el sector al d'abans del coronavirus?
Segur que continuaran passant coses. Hi ha qui opina que se seguiran produint processos de concentració empresarial i jo vull ser optimista. Gramsci deia que l'optimisme de la voluntat s'ha de confrontar amb el pessimisme de la raó. Tenim elements raonables per estar preocupats, però també tenim la possibilitat i l'oportunitat de veure que el llibre i la lectura són d'una resiliència absoluta i que torna a ocupar un paper central.

Les llibreries han patit un cop important tenint en compte que són la principal font de vendes del sector.
Encara ho és. És veritat que hi ha hagut un canvi d'hàbits i hi ha plataformes digitals que han crescut molt i s'han posicionat d'una altra manera en aquests temps de pandèmia, però jo crec que la llibreria i el consell del llibreter són importants. A més, aquí a Sant Cugat hi ha molt bones llibreries. És evident que tenim una vida llibretera que no està malament, però han patit molt i són una part feble de la cadena. Els lloguers han anat a l'alça, el marge dels llibres no és gaire gran i cal fer molta feina. Però tinc l'esperança que hi ha un comprador de llibres que valora el consell i el valor com a prescriptor.

Com se n'ha de sortir el sector?
Jo no el veig tan diferent. Ha passat una cosa curiosa, que és que s'ha tornat a vendre molt llibre de fons. La gent ha volgut tornar a llegir o ha tingut l'oportunitat de posar-se a llegir aquell llibre que sempre havia volgut i mai no havia trobat el temps. No em permetria donar consells de què cal fer, les llibreries ja saben què fer, si especialitzar-se i treballar una part concreta del fons. El comerç generalista és necessari, però les de fons també ho són.

Hem vist una altra cosa, també. Alguna gent, en aquest país nostre on abans quan algú tenia uns diners muntava un bar, i molts de joves, han decidit obrir llibreries. Això no només una manera de viure, sinó que també aspiren a què sigui un negoci en un futur. Sí que crec que trobarem, inevitablement, molts més llibres que arriben per missatgeria o per internet. Però el tipus de lector fidel, al que li agrada remenar llibres i que això forma part de la seva activitat vital bàsica, seguirà existint.

L'autoedició té futur?
Sí, és un fenomen importantíssim. És cert que no arriba a un nivell d'excel·lència física, per dir-ho d'alguna manera, però s'ha convertit en un tema molt rellevant. Els autors, quan s'autoediten i tenen èxit, volen buscar una editorial, també. Tot això s'ha produït des que fer un llibre no requereix un nombre mínim d'exemplars perquè surtin els números. Entre la reducció de costos de la impressió digital o la creació d'ebooks i d'imprimir el nombre exacte d'exemplars que el mercat demana, se'ns obre un món nou on molts autors poden triomfar.

Això sí, el paper de l'editor com a garantia de marca a mi em sembla que és més necessari que mai, però també és el moment on és més difícil de defensar que mai.

La música i l'audiovisual han trobat una fórmula perquè la gent pirategi menys. Els llibres encara no ho han fet. És un dels reptes?
Hi ha hagut experiments i ara la quantitat de llibres que hi ha a l'abast del lector en format digital és enorme. Hi ha plataformes, però no n'hi cap de dominant com a la música o l'audiovisual. Al món del llibre, la diversitat d'operadors és molt gran i passa una mica el mateix que a la premsa, on una subscripció única seria una bona idea, però cal posar d'acord molts sectors diferents i cadascú amb els seus legítims interessos.