El punt negre de la Rabassada

L'informe d'EuroRAP situa de nou la Rabassada com la via amb un índex de risc d'accident més alt


  • Comparteix:

Imatge d'arxiu d'un accident a la Rabassada / Foto: Mossos

Imatge d'arxiu d'un accident a la Rabassada / Foto: Mossos

La carretera de la Rabassada es manté com el tram amb més risc d'accident de Catalunya, segons l'estudi EuroRAP 2019-2021 presentat pel RACC. El motiu és l'elevada accidentalitat de motos en aquesta via que uneix Sant Cugat i Barcelona. En el 88% dels accidents amb morts i ferits greus hi participa com a mínim una motocicleta. La segueixen en perillositat el tram de la carretera GI-555 entre Sils i Massanes, la BV-5001 de Martorelles a Vilanova del Vallès; la BV-5224 de Manlleu a Torelló, i la BV-1201 d'Olesa de Montserrat a Castellbisbal.

El rànquing el completen la TV-3146 del Port de Tarragona al Far de Salou; la N-260 de l'N-152 a l'N-1411; la C-63 de Lloret de Mar a Vidreres; la BV-2041 de Gavà a Begues; i la TV-3141 de Cambrils a Reus. Així, en total, de les deu vies més perilloses cinc són de la província de Barcelona, tres de Girona, dues de Tarragona i cap a Lleida.

Amb tot, l'informe indica que la via que concentra més accidents per quilòmetre segueix sent la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola. En concret, entre el 2019 i el 2021 hi ha hagut 17 accidents greus i mortals en aquest tram, que fa només 7,1 quilòmetres de longitud.

En global, segons l'estudi, el 25% de la xarxa viària de Catalunya presenta un risc alt o molt elevat que els conductors pateixin accidents greus o mortals. Tot i que la dada és quatre punts inferior a la del trienni anterior, els responsables de l'estudi asseguren que cal seguir amatents. "No podem caure en el cofoisme i menys amb les darreres dades de sinistralitat", ha apuntat Xavier Flores, secretari general d'Infraestructures que ha recordat que hi ha hagut un canvi en l'accidentalitat "perquè ara els vulnerables tenen molt més pes que abans".

Millora de les dades

Segons aquest darrer informe, el risc de patir un accident greu o mortal a carreteres catalanes s'ha reduït un 6,1%, mentre que el nombre de sinistres amb morts i ferits greus han disminuït un 8,7% i la mobilitat global ha baixat un 3%. Tot plegat s'explica per l'impacte de la pandèmia.

Tot i que les dades de l'informe d'enguany d'EuroRAP revelen que els accidents d'aquestes característiques han passat de 599 a 547 (una reducció del 8,7%), de mitjana, els responsables de l'estudi indiquen que cal tenir en compte el moment circumstancial en què s'ha dut a terme l'estudi i l'impacte que la reducció de la mobilitat provocada per la pandèmia hi ha tingut.

L'informe també revela que el perill de patir un sinistre greu o mortal en una carretera convencional és quatre cops més alt que en una carretera desdoblada, un extrem al qual també s'hi ha referit Flores que ha remarcat que circular per una autovia o autopista és més segur. El secretari general d'Infraestructures ha admès que l'alliberament dels peatges està condicionant la mobilitat i l'accidentalitat: "Quan hi ha més trànsit i ha més accidents i més si són pesants, per tant estem vivint un moment en què l'AP-7 i l'AP-2 han incrementat la sinistralitat que tenien per si soles però cal analitzar-ho com a corredors". Alhora ha reconegut que "un accident en una d'aquestes vies té molt més impacte sobre el trànsit".

Fins el 30 de novembre, han perdut a la vida a les carreteres catalanes 149 persones en 134 accidents de trànsit, el que es tradueix en un descens del 10,8% respecte del mateix període de l'any 2019. En aquest sentit, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha posat en valor aquesta xifra, tot i que ha admès que el repte de la Unió Europea de reduir les víctimes mortals a la meitat respecte de l'any 2020 és un esforç "ingent". Així, ha dit que per combatre la sinistralitat "caldrà tenir en compte tots els elements de sistema", que van més enllà de la millora de les infraestructures o les campanyes de sensibilització.

En aquests sentit, ha recordat que en els darrers 10 anys les morts a la xarxa viària catalana s'han reduït més d'un 50%. L'any 2010 van perdre la vida 266 persones en accidents de trànsit mentre que el 2020, hi va haver 123 víctimes mortals.




  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.