Des de la seva posició, Manuel Pérez considera que és difícil conèixer les raons que estan provocant aquest desabastiment, però reitera que intenten solucionar-lo "dintre de les seves possibilitats". A la farmàcia Torreblanca argumenten que existeixen "diverses causes" i "és una suma de factors". Expliquen que falta alumini per fer blísters, els envasos de plàstic transparent, falten excipients, productes que s'afegeixen a les medicines, i matèria primera. Palmira Serrano critica que no saben "res oficial".
Aquesta situació preocupa les farmàcies, que, malgrat no dependre d'elles, se senten responsables de no poder oferir un millor servei. "A mi em fa patir dir-li a un client que no puc aconseguir-li el medicament, encara que faci tot el que està al meu abast", confessa el farmacèutic. El que més inquieta a Palmira Serrano és que falten productes "per a nens i la substitució és un problema". Malgrat que la situació angoixa Carme Fernández, intenta ser "optimista" i "buscar solucions".
La gimcana farmacèutica per aconseguir un medicament
El primer que es fa davant la falta d'un medicament és oferir al comprador l'opció de substituir-lo, que no sempre és senzill o viable. Ho explica Manuel Pérez: "El canvi ha de ser per un producte amb la mateixa composició i excipients". Això és indispensable principalment degut a l'increment de les intoleràncies. "Hi ha gent intolerant a la lactosa i pots estar oferint-li una alternativa amb el mateix principi actiu, però també amb l'excipient de lactosa. Per tant, s'ha d'anar amb molt de compte".Quan no és possible intercanviar el medicament, les farmàcies de Sant Cugat poden recórrer al grup de WhatsApp que tenen conjuntament per preguntar si algú té disponible la demanda del client. "Ens ajuda molt, ha estat una gran idea", confessen des de la farmàcia Santa Maria. Carme Fernández, encara que coneix aquesta alternativa, segueix una tendència més moderna, l'aplicació FarmaHelp, amb la qual poden comunicar-se amb altres apotecaries d'un radi ampli, demanar un fàrmac en línia i posar en contacte al client amb qui té el medicament. L'objectiu és clar: evitar temps i esforç al pacient i descongestionar les farmàcies. "Estem molt contents i la gent ho ha acceptat molt bé". La farmàcia Díaz Puerto també utilitza aquesta plataforma.
Tot i això, diversos cops s'ha donat el cas que cap farmàcia de la ciutat tingués en estoc el medicament desitjat. Davant d'aquest escenari, una opció és "trucar directament al laboratori" perquè indiqui quin procediment seguir per obtenir almenys "les unitats mínimes per cobrir les necessitats bàsiques", explica la farmacèutica amb més de 30 anys d'experiència. També es pot adreçar al client al seu metge i, si és possible, aquest l'envia al seu hospital de referència per "aconseguir el medicament com a medicament estranger".
La comunicació amb els metges
Quant a la comunicació entre els metges i els farmacèutics, útil per conèixer amb anterioritat si existeix desabastiment d'un medicament per a no receptar-lo, Manuel Pérez detalla que en el CAP Sant Cugat hi ha una farmacèutica que actua com a coordinadora. Palmira Serrano confirma que "de vegades truquem al metge i li comuniquem el que ens falta". Des de la farmàcia Torreblanca, indiquen que, quan és necessari, truquen al centre mèdic per parlar amb la persona responsable i advertir de la problemàtica perquè puguin donar una altra opció. "La veritat és que hi ha bona resposta, és feina de tots, una tasca conjunta", conclou Carme Fernández.Jesús Manuel Pérez
Com a farmacèutic el que m'interessa és que el client tingui la mediació adient i nosaltres som responsables d'això. De vegades em fa patir dir-li a un client que no puc aconseguir-li un medicament.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.