És per aquest motiu que l'Ajuntament veu la contribució de la implementació de la ZBE en la reducció del parc de vehicles més contaminants. L'alcaldessa, Mireia Ingla, ha qualificat la mesura com "l'inici del canvi de mobilitat", que permet eliminar els vehicles més contaminants del centre de la ciutat.
Per ara, aquests representen gairebé un 3% del total de vehicles que cada dia entren dins l'àrea delimitada -uns 600-, tot i que només l'1,8% serien sancionables amb l'entrada en vigor a partir de novembre del règim sancionador, que preveu multes entre els 100 i els 500 euros, una xifra que pot incrementar un 30% en cas de reincidència.
Pel que fa a la resta dels 19.000 vehicles que entren diàriament a la ZBE, el 26% té distintiu B, el 56% distintiu C, el 7% distintiu ECO, el 3% distintiu Zero Emissions i el 5% restant respon a altres situacions.
Tot i així, segons els càlculs del consistori, que té en compte que bona part d'aquests vehicles sense etiqueta deixaran de circular per la ZBE a partir de l'1 de novembre i que alguns d'ells es poden acollir a excepcions o autoritzacions; la previsió és que els vehicles realment sancionables no arribin a l'1% diari.
En tot cas, el regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha especificat que l'objectiu de la implantació de la mesura no és "recaptatori", sinó que busca fomentar els canvis d'hàbits, com una mesura més contra el canvi climàtic a través de la millora de l'aire, la reducció del vehicle privat i la reforma de l'espai públic. De fet, la recaptació per multes es destinarà a polítiques mediambientals.
Càmeres de seguretat
L'Ajuntament extreu aquestes dades gràcies a les cinc càmeres instal·lades dins la Zona de Baixes Emissions que tenen lector de matrícula. A aquestes s'hi suma un vehicle de la Policia Local que incorpora també una càmera amb lector de matrícula.
Per ara, els dispositius estan instal·lats a Rius i Taulet amb avinguda de Lluís Companys, Rambla del Celler amb Francesc Moragas, Lluís Companys amb carrer de Martorell, Pla del Vinyet amb Rambla Ribatallada i avinguda de Gràcia amb Rambla Ribatallada. La intenció del consistori és ampliar la xarxa amb més càmeres que s'instal·laran sobretot a la perifèria de l'àrea i també tindran ús per a la seguretat ciutadana.
[FAQ] COM FUNCIONA LA ZONA DE BAIXES EMISSIONS DE SANT CUGAT?
Mireia Ingla
Sense cap mena de dubte la ZBE és la mesura. No deixar circular els vehicles més contaminants és l'inici del canvi de mobilitat que canviarà el futur de la nostra ciutat.
José Gallardo
Volem fer pedagogia en el canvi d'hàbits, no és una mesura recaptatòria. El que es recapti revertirà en polítiques medioambientals.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.