Endesa manté el subministrament a les 158 famílies vulnerables de Sant Cugat afectades pel deute
La companyia confia que un conveni resolgui com s'han d'afrontar els casos d'impagaments
La mesura afectaria a 158 famílies / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 4/oct/19 per Anna González
Les 158 famílies de Sant Cugat en situació de vulnerabilitat que tenen contret un deute amb Endesa per impagaments de factures de llum i gas mantenen el subministrament. Així ho ha confirmat a Cugat Mèdia la companyia, que assegura que la seva intenció no és tallar el subministrament a aquestes famílies, sinó trobar 'una solució' al deute, que en el cas dels afectats de Sant Cugat ascendeix als 113.000 euros.
En una carta, Endesa va notificar aquesta situació a l'Ajuntament de Sant Cugat, a qui advertia de 'possibles talls de subministrament a partir de l'1 d'octubre'. Passada aquesta data -i després de la resposta dels consistoris afectats i, fins i tot, de la Diputació de Barcelona- Endesa ha confirmat a Cugat Mèdia que no s'ha executat cap tall a la ciutat i que està 'oberta a qualsevol solució'.
Aquesta passa, segons la companyia, per establir un protocol d'aplicació de la llei que prohibeix els talls de subministrament a persones vulnerables. Aquesta norma, que es va aprovar al Parlament arran d'una iniciativa legislativa popular, té un grau superior al bo social (un reial decret llei) de l'Estat.
En aquest sentit, ha explicat Endesa, és partidària que aquest conveni sigui conjunt per a tots els municipis i s'estableixi amb la Generalitat, però que manté 'els ponts' amb qualsevol administració.
Des de l'Ajuntament han celebrat la determinació de l'energètica. La tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, ha explicat a Cugat Mèdia que el tall hagués estat 'inadmissible' i ha apel·lat a la responsabilitat social d'Endesa.
Posicionament dels ajuntaments
Després de rebre la carta d'Endesa, l'Ajuntament va advertir que no faria front a cap pagament fins que les empreses energètiques signin un conveni que garanteixi els drets bàsics dels afectats. També s'hi va sumar al front comú amb la Diputació de Barcelona, que va instar els prop de 400 ajuntaments notificats a no pagar res, i amb altres ajuntaments, que van exigir a la companyia condonar el deute. Una unió que Gibert ha assenyalat com 'una recepta que no falla mai' per fer front a situacions d'aquest tipus.
Segons fonts municipals, Endesa no s'ha tornat a posar en contacte amb el consistori després d'aquesta missiva.
Endesa té detectades prop de 25.000 persones vulnerables a Catalunya mitjançant els serveis socials, els quals el 30 de juny del 2019 sumaven un deute de més de 21 milions d'euros, segons fonts de la companyia. Davant aquesta situació, defensa que la voluntat de la carta enviada als consistoris és 'mostrar la realitat de la situació' per desbloquejar un conveni que està estancat des del 2015 i que ha de definir aspectes com la resolució d'aquests casos d'impagaments o qui assumirà el deute.
DECLARACIONS
Núria Gibert
Me n'alegro, que la intenció d'Endesa no fos tallar, hagués estat inadmissible. Havíem de conveniar perquè ningú no es quedi sense energia a casa.
Your browser doesn’t support HTML5 audio